Fra venstre Filip Boska og Andreas Bredvik. Foto: Margaret Stakkestad/TV 2
Fra venstre Filip Boska og Andreas Bredvik. Foto: Margaret Stakkestad/TV 2

På denne kaféen sparer du penger på å være høflig

Vil du betale 46, 36 eller 26 kroner for kaffen? Her er kaféen hvor du selv bestemmer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På prislisten utenfor studentsamskipnadens kafe på BI i Bergen står følgende:

– En kaffe: 46 kroner

– En kaffe, takk: 36 kroner

– God morgen! En kaffe, takk: 26 kroner

Barista Towe Besseling ble inspirert av noe hun så på sosiale medier fra utlandet. En kafé som oppmuntret til mer høflighet.

Det var Bergens Tidende som først omtalte saken. I to uker har studentene på BI selv valgt hvor mye de skal betale for kaffen. Ifølge Bessling funker stuntet, og hun har fått langt flere smil enn vanlig.

– Har du forlangt 46 kroner av en kunde?

Flere forteller at de blir i godt humør bare av å se på prislisten. Foto: Margaret Stakkestad/TV 2
Flere forteller at de blir i godt humør bare av å se på prislisten. Foto: Margaret Stakkestad/TV 2

– Ja, men det var mest på moro, forteller Bessling.

Hun utdyper hvordan praten var dem i mellom:

– En kaffe.

– Det blir 46 kroner.

– 46??

– Har du ikke sett skiltet vårt?

Da gikk mannen ut for å lese skiltet, kom tilbake med et smil om munnen og sa god morgen.

Også studentene har latt seg sjarmere av baristaens stunt.

– Det er morsomt, vi trenger slikt i hverdagen. Å si god morgen og være høflig burde være en selvfølge, sier økonomistudent Andreas Bredvik.

Han mener skiltet er en tankevekker, for det kan være fort gjort å glemme å smile.

Studiekameraten Filip Boska mener mye av hans måte å oppføre seg på avhenger av personen bak kassen.

– Smiler de og sier hei, så er det mye lettere å smile tilbake, sier Boska.

Barista Towe Besseling forteller at hun selv trenger noen kopper med kaffe hver morgen for å komme i gang. Foto: Margaret Stakkestad/TV 2
Barista Towe Besseling forteller at hun selv trenger noen kopper med kaffe hver morgen for å komme i gang. Foto: Margaret Stakkestad/TV 2

På andre siden skiltet med oversikten over kaffepriser, står en tydelig beskjed til kundene:

– Vi har ikke wifi... prøv å snakke med hverandre! :)

De ansatte på kaféen sier kundene gjerne kan stille klokken tilbake til 1993, og gå på kafé for å prate sammen. Foto: Margaret Stakkestad/TV 2
De ansatte på kaféen sier kundene gjerne kan stille klokken tilbake til 1993, og gå på kafé for å prate sammen. Foto: Margaret Stakkestad/TV 2