Ford GT skal bare produseres i 250 eksemplarer årlig, og det blir ikke lett å få kjøpt en.
Ford GT skal bare produseres i 250 eksemplarer årlig, og det blir ikke lett å få kjøpt en.

Kjøpe denne? Da holder det ikke bare med mye penger!

Her skal det nemlig mer til.

Å kjøpe ny bil er stort sett en enkel affære. Det er bare å legge inn en bestilling, og så sant man har pengene, får man bilen. Men noen ganger kan produsenten være litt kravstor, og legge inn krav til de som skal kjøpe bilen. Dette gjelder særlig Ferrari, hvor de mest spesielle modellene i begrenset opplag kun går til folk som har så og så mange Ferrarier fra før osv.

Nå har også langt mer folkelige Ford hevet seg på bølgen. Deres nye superbil GT, kan nemlig ikke bare kjøpes av hvem som helst med mye penger i kofferten. 250 eksemplarer skal slippes mot slutten av året, og det å bli eier av en av dem blir langt fra noen enkel affære. En ting er prislappen på cirka 600.000 dollar, eller 5.000.000 kroner, som jo ekskluderer en del potensielle kunder.

Vil unngå rike spekulanter

Flere med altfor mye penger har sendt blanko-sjekker til Ford, hvor de bare ber om at fabrikanten selv fyller inn summen, uten at de har fått napp.

For konsernet vil skygge unna rike spekulanter som bare kjøper bilen som et investeringsobjekt, for så å selge den videre. I slike tilfeller driver gjerne eier nummer to med alt annet enn humanitært hjelpearbeid…

Nye Ford GT ser riktig så bøs ut, og vil vekke enorm oppmerksomhet hvor den enn ferdes.
Nye Ford GT ser riktig så bøs ut, og vil vekke enorm oppmerksomhet hvor den enn ferdes.

Holder neppe med en Ford Orion i garasjen

The Detroit News har fått nyss i hva som kreves for å bli eier av Ford GT, og det første man må gjøre for å bli vurdert er å fylle ut et omfattende skjema man finner på nettet. Man må signere på at man forplikter seg til å beholde bilen en viss tid (dermed unngår man spekulanter og direkte videresalg). Etter mønster fra Ferrari ønsker man også å belønne de som er Ford-fans fra før.

- Ny Tesla kan snu bilmarkedet på hodet

Det vil si at hvis du kan dokumentere din Ford-entusiasme, kommer du ekstra godt ut. Å ha eid en Ford Orion, en Ford Scorpio eller en Granada er neppe nok, her bør du nok ha litt mer kostbart Ford-materiell i garasjen.

Shelby Mustanger er nok en solid søknad, det samme gjelder forrige generasjon Ford GT (eller aller best, en ekte GT40 fra 60-tallet).

Garasjedronninger er uønsket

Ford vil også vite hvor mye du har tenkt å bruke din nye GT. Garasjedronninger er ikke noe ønskescenario, ei heller samlere som bare parkerer bilen i sitt private museum.

Ford vil at bilen skal brukes og ses av andre, så hvis du er en aktiv fyr som drar på mange biltreff og samlinger er det et pluss.

Å være blant de heldige som får æren av å sitte her, blir ikke alle forunt...
Å være blant de heldige som får æren av å sitte her, blir ikke alle forunt...

Storselger blir helt ny

Mange venner på Facebook?

Og Ford har enda ett krav i ermet. De ønsker nemlig å se hvordan dine relasjoner på sosiale medier er. Så hvis du har mange venner på Facebook, eller mange følgere på Twitter og Instagram, teller det positivt. Poenget er selvsagt at Ford vil at deres bil også skal synes på sosiale medier, sånn at så mange folk som mulig kan se og lese om bilen.

Hvem disse 250 til slutt blir, vil vise seg, men de vil i hvert fall få følelsen av å være spesiell, siden nåløyet om å få kjøpe en Ford GT er såpass trangt.

Bilen har en 3,5-liters V6 EcoBoost-motor med 720 hk og vil produseres i 250 eksemplarer årlig. Bilen vil også delta i GT-klassen på Le Mans i 2016, for å markere at det er 50 år siden den originale Ford GT40 vant løpet sammenlagt.

Dette er smart - og du kan spare penger

Nye Ford GT vil gjøre seg godt i alle byer, også i vakre Paris.
Nye Ford GT vil gjøre seg godt i alle byer, også i vakre Paris.