Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Koreanske Kia har i løpet av få år opparbeidet seg en sterk posisjon. De gir mye, pen og god bil for pengene.

Dessuten byr merket også på Norges beste nybilgaranti, på 7 år. Kia har i flere år etter hverandre doblet salget på det norske markedet. Mye takket være Sportage–modellen som kom i 2010. Denne SUV-en alene har stått for 27,5 prosent av Kia-salget i Europa.

Den helt nye og fjerde generasjonen av den kompakte familie-SUV-en har dermed store sko å fylle.

Startpris på nykommeren er på 289.000 kroner. Vår testbil er en 2-liter diesel med firehjulsdrift og automatgir i Exclusive-utgave, som betyr at den er svært godt utstyrt. Prisen starter da på 479.000 kroner.

Fronten virker massiv men er også ganske tøff.
Fronten virker massiv men er også ganske tøff.

Kjøreglede: 5/6

Vel på plass i de helt nye og gode setene, er det første som slår meg at bilen går svært stille. Rattet er i mykt skinn og godt å holde i. Styringen med elektrisk servo er presis og fjæringen er fast, men likevel komfortabel.

Dette i sum gir trygge, forutsigbare og gode kjøreegenskaper som hinter litt mot det sporty.

At bilen går så stille og er så velutstyrt bidrar også til at komforten er god. Noen stor kjøreopplevelse er det ikke, men det er ikke noe de fleste av konkurrentene byr på heller.

Topp 5: SUV-ene med de mest fornøyde eierne

Interiør / plass: 5/6

Sportage har blitt fire centimeter lenger og akselavstanden er strukket med tre centimeter, det kommer den innvendige plassen til gode.

Plassen er rett og slett bedre enn hos forgjengeren. Over alt. Om vi begynner helt bakerst, har bagasjeplassen økt fra 465 liter til 491 i den nye. Det er en god del større enn det du finner i konkurrenter som Ford Kuga og Nissan Qashqai.

Bakseteplassen har blitt romsligere, og plassen i forsetene er både god og behagelig.

Når det gjelder interiøret for øvrig byr det på moderne design og mye utstyr, både når det gjelder sikkerhet og komfort. Den opplevde kvaliteten har også fått et betydelig løft. Det er lett å trives om bord.

Både støynivå og utstyrsnivå imponerer. De oransje stripene på setene imponerer ikke like mye... 
Både støynivå og utstyrsnivå imponerer. De oransje stripene på setene imponerer ikke like mye... 

Motor: 4/6

Dieselmotorene kjennes igjen fra tidligere. Det gjelder både 1,7-literen og 2-literen. Men også de har vært gjennom betydelig oppgradering. Effekten er den samme, men momentet har økt, samtidig som forbruk og utslipp har blitt redusert.

2-liters motoren i testbilen på 136 hk er ikke noe direkte fyrverkeri, men passer både bilen og girkassa fint. Momentet på 373 Nm gjør den både sterk og seig.

Man har de kreftene man trenger. 0-100 km/t gjøres unna på 12 sekunder, mens forbruket er oppgitt til 0,59 l/mil. Det er bra, men fortsatt ikke helt på høyde med de aller beste konkurrentene.

Girkassen er en konvensjonell 6-trinns automatkasse og passer bilen fint. Den girer både pent og behagelig.

Velger man manuell girkasse, er den vesentlig raskere fra 0-100 km/t. Det går unna på 10,3 sekunder. Samtidig synker forbruket til 0,52 l/mil, og du får en prisreduksjon på hele 50.000 kroner.

Sportage leveres også med bensinmotorer, om man foretrekker det.

Kia Sportage er en pen og elegant kompakt-SUV.
Kia Sportage er en pen og elegant kompakt-SUV.

Endelig kommer de med lavpris-SUVen

Design: 5/6

Den har blitt tøffere i trynet. Fronten virker massiv, den etter hvert typiske Kia-grillen har blitt tydeligere. Frontlampene er plassert høyere opp og er smalere. Det hele gir et litt barskere inntrykk. Bakfra er den mer elegant, og de nye baklampene kler bilen godt.

Taklinjen skrår litt coupeaktig bakover. Panseret heller ned mellom frontlyktene og har også fått to "pølser" på siden. Alt for å forsøke å underbygge det Kia ønsker skal bli oppfattet som sporty og dynamisk –som det så fint heter.

Men det er ikke bare staffasje og utseende. Bilen har fått lavere luftmotstand, som igjen er gunstig for forbruk og utslipp. Alt i alt ser bilen bra ut.

Aller tøffest i manges øyne er GT-line modellen, som byr på en del særegne detaljer.

Kia har som nevnt jobbet mye med støydemping. Nye motorfester, bedre isolasjon mellom motorrom og kupe og også i B-stolpen mellom dørene, er bare noen av forbedringspunktene.

Hjulstøy, motorstøy og vindstøy er redusert til et imponerende lavt nivå, selv om testbilen ruller på små-feite 19-tommers hjul.

Interiøret framstår som moderne og pent. 
Interiøret framstår som moderne og pent. 

Miljø / økonomi: 5/6

Bilene fra Kia og Hyundai (de kommer fra samme konsern) har sjelden vært blant de mest miljøvennlige. Men med de oppgradringene nye Sportage nå har fått, har den tatt et stort steg i riktig retning.

Forbruk på rett over halvliteren og et CO2 utslipp på 154 g/km for automatbilen og firehjulsdrift (139 g/km for manuell) er ikke noe å skamme seg over – men er fortsatt ikke best i klassen.

Større bil gir økt vekt, bedre støyisolasjon gir økt vekt, mer utstyr gir økt vekt. Mye vekt gir økte avgifter.

Den mister dermed noe av konkurransefortrinnet forgjengeren hadde, når det kommer til pris. Litt avhengig av modell har den hatt en prisøkning på rundt 15.000 kroner.

Men til gjengjeld får man betydelig mer bil for pengene nå.

Dessuten byr Kia på noe som veldig mange kjøpere setter pris på – nemlig Norges aller beste nybilgaranti på 7 år. Bare det i seg selv er et godt kjøpsargument.

Nå velger over 80 prosent av kjøperne deres en hybridbil

Konklusjon: 4/6

Ikke bare ser nye Kia Sportage bedre ut. Den føles bedre også.

Kia Sportage

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 136 hk / 373 Nm.

0-100 km/t: 12 sekunder

Toppfart: 184 km/t.

Forbruk: 0,59 l/mil (blandet)

Bagasjerom: 503 liter

L/B/H: 44,8 cm / 185,5 cm / 164,5 cm

Vekt: 1.615 kg.

Hengervekt: 1.900 kg.

Pris fra: 289.900 kroner

Pris denne modell: 479.900 kroner

Den kjører bedre, den har bedre plass, byr på enda mer utstyr, føles svært "up to date" og har høyere opplevd kvalitet. Den byr rett og slett på litt mer av alt.

Totalpakken er både god og fornuftig. Bilen er lett å like. Dette er utvilsomt en verdig etterfølger til det som allerede var en god bil.

Alt tyder på at Kia her har en ny, norsk folkefavoritt i kompakt-SUV segmentet.

Kanskje er en manuelt giret bil det beste valget her. 50.000 kroner ekstra for automatkasse og dermed en tyngre, tregere bil som også bruker mer drivstoff, synes litt drøyt.

Denne Kia-en skal stjele fra status-merkene