Elisabeth (32) bestilte gratis brosjyre – en time senere var hun overtalt til å registrere selskap i England

FORT I SVINGENE: Elisabeth Espegard ble overtalt av Norsk bedriftstjeneste til å opprette et NUF. Etter at TV 2 kontaktet selskapet, har de beklaget og betalt tilbake pengene. Foto: Privat/skjermdump fra Facebook 
FORT I SVINGENE: Elisabeth Espegard ble overtalt av Norsk bedriftstjeneste til å opprette et NUF. Etter at TV 2 kontaktet selskapet, har de beklaget og betalt tilbake pengene. Foto: Privat/skjermdump fra Facebook 
Elisabeth Espegard ble oppringt av selgeren fra Norsk bedriftstjeneste, som innrømmer at de gjennomførte salget uten at hun visste hva hun kjøpte.

Elisabeth Espegard fra Vestfold anslår at det ikke tok mer enn 45 minutter fra hun googlet etter informasjon om å starte selskap, til hun motvillig hadde takket ja til å registrere sitt selskap i Storbritannia.

– Når jeg snakker med deg nå skjønner jeg ikke hvordan jeg kunne være så dum, men jeg ble snakket rundt. Jeg føler meg dum, og gikk og gråt i flere dager, sier Elisabeth Espegard.

Problemene startet for den 32 år gamle småbarnsmoren da hun ville starte enkeltpersonforetak.

Gratis informasjonspakke

Da hun lette på nettet etter informasjon, kom hun inn på nettsidene til Norsk bedriftstjeneste.

Her ville hun benytte seg av tilbudet om en gratis informasjonspakke om de ulike selskapsformene.

– Jeg la inn kontaktinformasjon og ba om å få gratisbrosjyren tilsendt. Jeg ba ikke om å bli oppringt, sier Elisabeth Espegard til TV 2.

Ringte etter ti minutter

Via Instagram selger hun sine egne tegninger. Etter at etterspørselen etter kunsten begynte å ta seg opp, vurderte hun å starte enkeltpersonforetak.

– De ringte meg etter ti minutter. Han spurte om firmanavn, gikk inn på Instagram og så at jeg hadde begynt å selge. Da sa har at jeg har begynt i feil ende, og at det «grenser til ulovlig virksomhet». Det var dette uttrykket som var skremmende. Jeg som aldri har gjort noe ulovlig, sier hun.

– Han sa jeg risikerte en skattesmell, men hvis jeg registrerte meg raskt, ville jeg slippe dette, sier hun.

Før hun visste ordet av det hadde hun opprettet et norskregistrert utenlandsk foretak (NUF), på tross av at hun egentlig ville ha enkeltpersonforetak.

– Selgeren godsnakket med meg og fikk ut masse informasjon om meg. Han sa at han allerede hadde opprettet selskapet mens vi snakket, sier Espegard.

Fikk ikke sikkerhetskoden

Da de kom til betalingen, ba han om kredittkortnummeret.

– Varsellampen lyste da han ba om sikkerhetskoden. Han fikk den ikke, men betalingen gikk gjennom likevel, sier hun.

Etter dette gjorde selgeren et lydopptak, der han ba henne bekrefte hva de hadde blitt enige om. På opptaket hører vi henne bekrefte punktene selgeren ramser opp.

– Jeg svarte ja, for det var jo sant at vi hadde registrert det selskapet. Men det var ikke dette jeg ønsket, sier hun.

Nesten 6000 kroner ble trukket fra kontoen hennes. Dette skulle dekke registrering av NUF-et i Brønnøysundregistrene og i Storbritannia.

Har du tips til denne saken? Kontakt oss: asle.bentzen@tv2.no

Prøver å si stopp

På opptaket prøver hun å bremse opp flere ganger, blant annet ved å si at prosessen går for fort og at hun er usikker. Da begynner selgeren å overtale henne, og sier blant annet at andre som har opprettet NUF har gjort det svært godt.

Senere i samtalen spør han henne om hun forstår at hun ikke har angrerett på kjøpet ettersom det dreier seg om næringskjøp. Da sier Espegard igjen at hun synes mengden informasjon er for stor, og at hun ikke forstår hva han mener.

Mens Espegard prøver å komme til orde, fortsetter selgeren å snakke. Han illustrerer med et eksempel, der han oppsummerer med at der du kan levere datamaskinen inn igjen på Elkjøp, kan du ikke gjøre det samme hos Brønnøysundregisteret når du har opprettet en bedrift. Noe motvillig svarer Espegard «ja-ja» på dette, før selgeren avslutter opptaket.

Etter at avtalen ble inngått 21. januar, har Espegard vært i kontakt med support-avdelingen til Norsk bedriftstjeneste, men uten å få annullert avtalen.

Legger seg flat

Da TV 2 mandag 1. februar kontaktet daglig leder Sabri Mdalla i Norsk bedriftstjeneste, kjente han ikke til saken.

Dagen etter la han seg flat og beklaget overfor Espegard.

– Norsk bedriftstjeneste skal kostnadsfritt slette selskapet hennes og betale tilbake det hun har betalt for registrering. Jeg har hørt gjennom lydopptaket, og hører at det ikke er en tydelig enighet. Det er et krav i muntlige avtaler at kunden konkret skal svare ja eller OK på alle spørsmål, sier Mdalla.

– Dette er ikke godkjent og selgeren har fått en advarsel. Selgeren sier han var sliten etter å ha snakket med mange kunder denne dagen, sier han .

– Er du sikker på at dette ikke skjer hver gang?

– Ja det er jeg. Vi lytter til opptak av samtalene og evaluerer. Vårt mål er å ha fornøyde kunder. Derfor tar vi kontakt med våre kunder dagen etter for å gå gjennom dokumenter og eventuelle spørsmål som har dukket opp, sier Mdalla.

– Selgeren sier til Espegard at hun driver en ulovlig virksomhet dersom hun ikke oppretter et selskap?

– Det stemmer ikke. Espegard tok kontakt med oss på en av våre annonser der vi tilbyr rådgivning innen valg av selskapsform. Hun fortalte til vår rådgiver at hun har begynt å tjene så mye penger at hun må starte et selskap. Hun sier uttrykkelig at hun har begynt å tjene penger og at hennes ønske var å registrere og drive en næringsvirksomhet. Det anses ulovlig å drive en næringsvirksomhet med fortjeneste og undra seg skatt på eventuelt overskudd, sier Mdalla.

TV 2 har fått tilgang til et lydopptak der Espegard sier at hun kanskje driver ulovlig, etter at selgeren først bringer det på bane. Men hun sier til TV 2 at det var den første rådgiveren som kontaktet henne, som fikk henne på tanken på at hun gjorde noe ulovlig.

– Det var den første rådgiveren som snakket om at jeg driver med noe ulovlig. Det er derfor jeg svarer som jeg gjør på opptaket, sier Espegard.

Hennes virksomhet er på hobbybasis, og ikke innenfor det som Brønnøysundregistrene omtaler som næringsvirksomhet. Hun ville ha et enkeltpersonsforetak, men ble overtalt til å registrere et NUF.

– Lokker dere folk til å kjøpe tjenester de egentlig ikke vil ha?

  • Tlf/SMS/MMS: 02255
  • E-post: tips@tv2.no
  • Fra utlandet: +47 915 02255

– Nei, vi gir råd om de ulike selskapsformene, og vi informerer om risikoene og fordelene. I dette tilfellet sier Espegard at hun må starte et selskap snarest, men ønsker vårt råd om hvilken selskapsform som passer hennes virksomhet, sier Sabri Mdalla.

– Espegard forteller at hun ikke har bedt om å bli oppringt?

– Det er ikke mulig å legge igjen kontaktinformasjon uten at du ber om å bli oppringt. Det er som regel navn og telefonnummer man legger igjen, for å bli oppringt av oss. Espegard har en mer enn 40 minutter lang samtale med vår rådgiver, og hun nevner ikke i samtalen at hun ikke ønsker å snakke med ham, svarer Mdalla.

Samme selger ringte TV 2

Etter dette gikk TV 2 inn på Norsk bedriftstjenestes nettsider via Google. Her la vi inn kontaktinformasjon og ba om å få laste ned informasjonsbrosjyren. Vi unnlot å klikke på «bli oppringt». Like etter ble vi oppringt av den samme selgeren som Elisabeth Espegard ble kontaktet av.

LAST NED ELLER BLI OPPRINGT: Slik ser alternativene ut etter å ha klikket seg inn via Google. Men praksis er at alle bli oppringt. Foto: Skjermdump, Norsk bedriftstjeneste
LAST NED ELLER BLI OPPRINGT: Slik ser alternativene ut etter å ha klikket seg inn via Google. Men praksis er at alle bli oppringt. Foto: Skjermdump, Norsk bedriftstjeneste

Han forklarte oppringingen med at alle som bestiller brosjyren, blir kontaktet.

– Dette er praksis for de fleste selskap som driver markedsføring på nettet. Det er frivillig å legge igjen nummeret sitt. Er man bare ute etter informasjon og man ikke vil snakke med oss, er det ikke verre enn å forklare dette til rådgiveren. Da er man velkommen til å kontakte oss ved senere anledning, sier Mdalla.

Virke: Aggressiv markedsføring

Sikkerhetssjef Thor Bjerke i Virke, sier til TV 2 at virksomheten til Norsk bedriftstjeneste ikke er ulovlig.

– Men det høres ut som veldig aggressiv markedsføring. Man kan si at det strider mot god forretningsskikk å presse på slik at man kan falle for fristelsen til å si ja, sier han.

Han oppfordrer folk som vil starte bedrift å velge aksjeselskap (AS) fremfor norskregistrert utenlandsk foretak (NUF).

– Hvorfor registrere NUF for noen tusen og deretter en årlig avgift for det, pluss at du må betale ny avgift for å slette selskapet? Man kan opprette et aksjeselskap ved å sette inn 30.000 på en konto. Dette er ikke penger du betaler til noen andre enn deg selv. Registreringen i Brønnøysund koster det samme både for NUF og AS, sier Bjerke.

– Et NUF er dessuten ikke ideelt når man skal få kreditt. Et AS er derimot kjent for de fleste og oppleves som tryggere. Kravet til aksjekapital ble satt ned fra 100.000 til 30.000 for å få folk til å velge AS fremfor NUF, sier han.

Kjent fremgangsmåte

Bjerke sier beskrivelsen av fremgangsmåten til Norsk bedriftstjeneste minner om selskapet Verdun Group, som tidligere har fått kritikk for aggressiv salgsmetode.

Også Fredrik Svedlund i organisasjonen Trygg handel sier salgsteknikken minner om Verdun Group.

– Det er kanskje lovlig, men ikke redelig. Fremgangsmåten er identisk med selskaper jeg har kjennskap til fra før, som Verdun Group og Panlegis, sier han.

Sabri Mdalla fra Norsk bedriftstjeneste avviser imidlertid kritikken:

– Vi har verken fått direkte kritikk eller omtale fra noen av disse organisasjonene. Våre salgsmetoder følger norsk lov, og i våre betalingsprosesser har vi bistand fra bank og Visa eller Mastercard til å motta kortbetaling. Vi følger lover og regler, sier Mdalla.

Ga seg ut for å være Brønnøysundregistrene

TV 2 har tidligere skrevet om folk som føler seg lurt av nettopp Verdun Group. Musikeren Robert Francis Whitley trodde han snakket med Brønnøysundsregistrene, da en selger fra selskapet ringte ham.

– Han ga meg inntrykk av at det ringte fra Brønnøysundregisteret. Og at han skulle hjelpe meg med å opprette et NUF for en liten sum penger, sa Whitley til TV 2 i januar 2014.

– Varsellampene mine burde blinket når noen spør meg om kredittkortopplysningene mine over telefon. Jeg føler meg jo som en idiot som gikk på den der, sier Whitley.

Verdun-salgssjef Anders Thuresson avviste i en e-post til TV 2 at musikeren og de andre klagerne er blitt lurt. Thuresson hevder selgerne som ringte Robert og de tre andre, har vært tydelige på at de ringer fra Verdun Group og at det dreier seg om et salg.