Dette skal bli superbil helt utenom det vanlige

Og sjekk det designet!

Den nydeligste bakende siden Jennifer Lopez. Eller kanskje ikke... Foto: BaherAminJamil
Den nydeligste bakende siden Jennifer Lopez. Eller kanskje ikke... Foto: BaherAminJamil

Stadig vekk kommer det nye bilfabrikanter, som har funnet ut at å lage superbil, det er tingen. Hvor mange selskaper som har dukket opp bare de ti siste årene er ikke godt å si, men felles for nesten alle er en ting: Konkurs.

Det er nemlig ikke lett å starte fra bunnen av, med det mål for øyet å utfordre de beste fabrikantene. For hvordan skal du klare å overbevise en mann som har tenkt seg en Ferrari eller en Lamborghini, til å kjøpe noe nytt og ukjent i stedet? Din bil har jo ingen hørt om. Din bil har ingen stamtavle av noe slag, ingen historie, ingenting. Hvorfor skal noen ta sjansen og bruke millioner av kroner på en ukjent bil, med ukjent kvalitet, ukjente ytelser og ukjente kjøreegenskaper?

Ett land mest kjent for Fotball-juks

Kort fortalt, det er ikke lett å introdusere en ny superbil. Men det stopper ikke nye drømmere fra å dukke opp på scenen, hvert eneste år. Og hvor de kommer fra, kan være hvor som helst. Beviset på det er Elibriea, den første superbilen fra det arabiske oljerike landet Qatar.

Ett land kanskje mest kjent for å ha betalt seg til å arrangere Fotball-VM i 2022.

Syns du en Lamborghini er altfor rund og myk i linjene? Da er kanskje dette svaret? Foto: BaherAminJamil
Syns du en Lamborghini er altfor rund og myk i linjene? Da er kanskje dette svaret? Foto: BaherAminJamil

Dette er smart - og du kan spare penger

Knivskarpe saker

Linjeføringen er litt som om Lamborghini Veneno skulle møte konseptbilen Cadillac Cien, på en dårlig dag. Det betyr knivskarpe kanter møter knivskarpe kanter på en dårlig måte.

A-stolpen ser ut som den har blitt truffet av en albatross, og hva skal man si om vingen bak? Foto: BaherAminJamil
A-stolpen ser ut som den har blitt truffet av en albatross, og hva skal man si om vingen bak? Foto: BaherAminJamil

Taklinjen er en smule snodig, og bakfra vil nok mange tenke katastrofe. Sjekk hjulbuen kontra hjulene, baklysene og hekkspoileren som ser ut til å være en miniatyrmodell av Ishavskatedralen i Tromsø. Designeren er Abdul Wahab Ziaullah, og han har jobbet med bilen de siste fem årene.

Slik forsøker de å skjule en stor bilnyhet

Kan være i salg i desember

Veldig optimistiske prognoser går ut på at bilen kan være i salg i desember. Den følger vanlig superbil-oppskrift med monocoque og karosseri i karbon, mens en midtmontert motor på 800 hk skal drive bakhjulene.

Hvilken motor det er opplyses ikke, men GMs 6,2-liters kompressormatede LT4 V8 (som gir 650 hk i Corvette Z06), er en sannsynlig kandidat. Spesielt siden prototypen med 525 hk (som du ser på bildene her) kommer fra GM.

Broom-redaksjonen stiller seg skeptisk til om Elibriea blir en realitet, og vedder en sløv smørkniv på at bilen med de knivskarpe linjene aldri går i produksjon.

Slik gikk det da Bergen innførte rushtidsavgift