Ekspert om Canal Digital-konflikten: – Kan bli svarte skjermer i flere uker

Det sier redaktør i bransjenettstedet Kampanje, Knut Christian Hauger. TV Norge-sjefen sier de er innstilt på langvarig konflikt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Natt til mandag forsvant TV Norge og 12 andre tv-kanaler fra skjermene hos rundt en million norske husstander etter at Telenor-eide Canal Digital og TV Norges eier Discovery ikke ble enige om en ny avtale.

Kjipt! Irriterende! Tragisk! Uprofesjonelt! Det er noen av tilbakemeldingene fra folk TV 2 møter i Oslo mandag formiddag.

– De blir vel sikkert enige, tror du ikke, spør en ung mann vi møtte.

Svarte skjermer

Redaktør i bransjenettstedet Kampanje, Knut Christian Hauger tror partene har kontakt til tross for brudd i forhandlingene søndag kveld, men spår svarte skjermer i lang tid fremover.

– Jeg tror partene er i dialog, og at de kommer frem til en løsning. Spørsmålet er hvor lang tid de vil bruke, sier Kampanje-redaktør Knut Kristian Hauger og peker på at den langvarige konflikten mellom TV 2 og Canal Digital for noen år siden.

– Dette kan ta flere uker, tror Hauger.

Alle taper

Både partene og seerne er tapere i denne konflikten, mener Hauger.

Seerne: Irriterende! Tragisk!

– På kort sikt er det TV Norge som taper mest. De blør mest akkurat nå. Reklameinntekter og distribusjonsinntekter forsvinner. Telenor vil på mellomlang sikt tape kunder til andre leverandører og tv-industrien vil på sikt tape fordi seere søker alternativer, for å bli underholdt.

Forberedt på langvarig konflikt

TVNorge-sjef Harald Strømme sier de er forberedt på at konflikten kan bli langvarig.

– Vi har beveget oss mye i forhandlingene. Telenor har ikke beveget seg en centimeter på de siste to ukene, sier TVNorge-sjef Harald Strømme.

Discovery mener Telenor misbruker makten sin i markedet

Canal Digital og Telenor beklager overfor sine kunder, men sier de ikke kan gå med på kravet fra Discovery og TVNorge.

– Det handler om pris. Vi har vært forberedt på at vi skal betale mer for det lokale innholdet som våre kunder har et sterkt ønske om å se. I Discoverys kanalportefølje ligger det også mange kanaler som våre kunder ser mindre på, hvor vi mener vi skal betale mindre. Og det er de totale prisforventingene hos Discovery vi har funnet at vi ikke kan imøtekomme, sier administrerende direktør Ragnar Kårhus hos Canal Digital.

TVNorge: – Vi er forberedt på at det kan bli langvarig