BMW er i full gang med å bygge opp M Performance-merkevaren. Det betyr at den ikke er fullt så heftig som M-bilene, men likevel har mer krefter enn de fleste andre. Nå har BMW X4 M40i nettopp blitt priset i Norge.
BMW er i full gang med å bygge opp M Performance-merkevaren. Det betyr at den ikke er fullt så heftig som M-bilene, men likevel har mer krefter enn de fleste andre. Nå har BMW X4 M40i nettopp blitt priset i Norge.

Ny BMW – derfor koster den én million kroner

Med denne kan du få hyttegrendas raskeste SUV.

BMW har nettopp priset sitt nyeste råskinn – X4 M40i. Dette er foreløpig den sprekeste versjonen av X4. Trolig kommer det en fullverdig X4 M etterhvert. Men det er sannelig nok av pulver i denne modellen også.

Twinturbo-motoren med seks sylindre yter 360 hk, med et dreiemoment på opptil 465 Nm. Koblet mot en åttetrinns automatgirkasse, gir det 0-100 km/t på bare 4,9 sekunder!

Toppfarten må strupes ved 250 km/t.

Prislappen for denne hytteekspressen: 1.044.500 kroner.

Les også: Hva med en brukt SUV til en million kroner

På markedet i mars

X4 er altså en litt mindre variant av X6. Mens sistnevnte bygger på den store SUVen X5, er X4 en slags coupe-variant av X3.

Det er X4 som er den ferskeste modellen av disse, og helt nye X4 M40i er klar på markedet fra mars.

– Dette er en svært dynamisk SAC (Sports Activity Coupe), med en kombinasjon av sportslige egenskaper og kjørekomfort, forteller Kjetil Myhre, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

BMW X4 M40i er en sprek og kostbar bil.
BMW X4 M40i er en sprek og kostbar bil.

Les også: Se hva BMWs nye designbombe skal koste

Forbruk

Drivstofforbruket er 0,86 l/mil, som tilsvarer et CO2-utslipp på 199 gram per kilometer.

Den nye BMW X4 M40i har sportschassis med adaptive dempere som er spesialtilpasset aktiv kjøring.

Firehjulsdriftsystemet xDrive sørger for å plante kreftene i bakken, og sikrer grepet når det blir nødvendig.

Klassisk BMW-interiør også i M40i.
Klassisk BMW-interiør også i M40i.

Se video: Her kjører hun X5-en rett gjennom butikkvinduet

Skiller seg litt ut

Utvendig har den nye toppmodellen fått noen M-Performance-detaljer som skiller den fra de andre: Sidespeil i ferric grey metallic, eksklusive 20-tommers lettmetallfelger i dobbelteike-design, sportseksosanlegg og eksosrør plassert på hver side bak i sort krom er de viktigste detaljene som understreker X4 M40i som toppmodell.

M-signaturen går også igjen i bilens interiør, med M-skinnratt, M-girspak, sportsseter med ekstra støtte og karakteristiske innstegslister.

Det vises at det er en spesiell bil, det kan nok også fort hyttenaboene merke når du kommer susende til fjells!

Ikke fire enderør på eksosanlegget enda, slik som på de
Ikke fire enderør på eksosanlegget enda, slik som på de "fullverdige" M-bilene. Men med 360 hk er dette en spreking likevel.

Les også: Er dette den mest Harry SUVen?