Begge er Volvo XC90 og begge koster over en million kroner, selv om en av dem er 10 år gammel. Skjønner du hvorfor? Faksimile: Finn.no 
Begge er Volvo XC90 og begge koster over en million kroner, selv om en av dem er 10 år gammel. Skjønner du hvorfor? Faksimile: Finn.no 

10 år gammel – men dyrere enn en nybil

Bruktbil med unik historie.

Det er ingen tvil om at Volvo har truffet SUV-blinken igjen, etter lanseringen av andre generasjon XC90. Den første fikk være med noen år lengre enn vanlig, og var helt klart på overtid, da den endelig ble erstattet.

Som nybil starter XC90 på like under 800.000 kroner. I praksis blir det fort en million kroner, noe som også gjenspeiler seg på prisene i bruktmarkedet. Det siste halvåret har det dukket opp mange eksemplarer av nye XC90 der. Mange av dem koster over 1 million kroner.

På Topp 3-listen over de dyreste XC90-ene på finn.no ligger imidlertid også en 10 år (!) gammel variant. Prislappen? 1.119.000 kroner. Neida, det er ikke en skrivefeil. Bilen til venstre i bildet øverst i saken, koster altså 80.000 mer enn den til høyre.

Da skjønner du nok at dette er noe litt utenom det vanlige..

Les testen av nye Volvo XC90: Denne får rett og slett terningkast 6!

Velutstyrt og nesten ny

La oss imidlertid se på den nyeste bilen først. Det er altså en mer eller mindre ny og svært velutstyrt XC90, som kun har rullet 7.500 kilometer.

Første eier bestilte full R-Design pakke, det største stereoanlegg fra Bowers & Wilkins, luftfjæring, head up-display, sports skinninteriør, Apple Carplay, sju seter, store 20" vinterhjul og enda større 22" sommerhjul, bare for å nevne noe.

Under panseret sitter en moderne og gjerrig 2-liters dieselmotor på 225 hk.

Med andre ord – en ganske så attraktiv totalpakke, skulle en tro. Men ikke for hvem som helst. Prislappen er nemlig 1.039.000 kroner.

Dette er en nesten ny Volvo XC90 – med full R-Design-pakke. Faksimile: Finn.no
Dette er en nesten ny Volvo XC90 – med full R-Design-pakke. Faksimile: Finn.no

Klikk her for å se hele annonsen

Likevel – det er altså mindre enn den 10 år eldre søstermodellen...

Over 300 hk

2006-modellen er nemlig noe for seg selv. Den ble solgt på eksport ny i Svolvær i Lofoten. Men så ble den stående lagret i sju år, og har totalt på 10 år faktisk bare rullet 2.256 kilometer. Og det står i annonsen at kilometerstanden kan garanteres.

I tillegg er dette den helt spesielle varianten med V8 4,4-liters-bensinmotor. Den yter småpene 316 hk. 0-100 km/t gidder den ikke å bruke mer enn 7,3 sekunder på.

Men du må regne med et noe heftig forbruk. Opptil et par liter på mila, om du ikke passer på.

Les også: Snart kommer den nye toppmodellen fra Volvo

Avgiftsmareritt

Historien om landets, og kanskje verdens dyreste 2006-modell Volvo XC90, stopper imidlertid ikke der. Ettersom den ble solgt på eksport i sin tid, er den aldri blitt registrert i Norge. Det betyr at avgiftene må beregnes som om den var ny, før du får skiltene på plass.

Du kan sikkert tenke deg at avgiftene på en slik bil ikke akkurat er småtteri. Vi snakker 853.988 kroner, faktisk!

Dermed blir totaltprisen 1.039.000 kroner om du vil ha den på norske skilter.

Om ikke annet, er det noen hundre tusen mindre enn den kostet ny...

Denne 10 år gamle bilen er noe helt spesielt. Men så koster den deretter også ... Faksimile: Finn.no
Denne 10 år gamle bilen er noe helt spesielt. Men så koster den deretter også ... Faksimile: Finn.no

Klikk her for å se hele annonsen

Kan være et lite kupp

Det finnes imidlertid en annen måte å gjøre det på også. Hvis du velger å ikke registrere den, kan du få kjøpt den for langt hyggeligere 265.000 kroner. Til den prisen begynner det plutselig å ligne et lite kupp.

Det er med andre ord en bil som kan egne seg godt for eksportsalg, påpekes det i annonsen.

Et annet bruksområde, som ikke krever norsk registrering, er å stille den ut som en reklamemodell.

Her gjelder det å tenke kreativt.

Mye utstyr

I 2006 var det forøvrig ikke mulig å bestille en XC90 med mer utstyr enn det som følger med her. Alt fra tofarget skinninteriør, DVD-system i nakkestøttene, navigasjon, takluke og sju seter, er blant det som står oppført i en seks sider lang liste over utstyr!

For fire år siden ble det tatt service, da var bilen gått 1.862 kilometer. I den forbindelse ble det også byttet batteri.

Så da er spørsmålet: Hvilken av disse million-Volvoene ville du valgt? Vi er vel ikke veldig i tvil om det...

Les også: Helt vanlig Volvo? Nei bare 11 ble solgt nye i Norge