Én million norske husstander mistet TVNorge-kanalene

Det er brudd i forhandlingene mellom Telenor og Discovery. Én million norske husstander har nå mistet TVNorge og 12 andre kanaler.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter lange forhandlinger mellom Telenor-eide Canal Digital og Discovery, er det nå brudd i forhandlingene. Det bekrefter Harald Strømme, sjef i TVNorge og Discovery Networks, på TVNorges Facebook-sider.

– Jeg beklager å måtte fortelle dere at jeg nettopp har mottatt beskjed fra Telenor om at alle Canal Digital-kunder nå mister TVNorge, MAX, Discovery, Eurosport og ni andre kanaler. Én million norske husstander rammes.

Telenor beklager overfor sine kunder

Vi beklager på det sterkeste at vi ikke har tillatelse til å sende Discovery-kanalene til våre kunder, sier Tormod Sandstø, informasjonssjef i Telenor Norge til TV 2.

– Vi anser at det er et amerikansk konsern som har gått til det dramatsike skrittet å ikke tillate at kundene våre får tilgang til Discovery-kanalene, sier Sandstø.

Også administrerende direktør i Canal Digital AS, Ragnar Kårhus, er skuffet over det amerikanske mediekonsernet.

– Dette er en trist dag. Vi er svært skuffet over at det amerikanske mediekonsernet velger å gå til dette drastiske skrittet, selv om de allerede torsdag varslet at de var villige til å gå så langt. Vi har strukket oss svært langt i våre tilbud, spesielt for de norskproduserte kanalene som betyr mest for våre kunder, sier Kårhus.

Krass beskjed på skjermen

De som er rammet av forhandlingsbruddet vil se følgende melding på TV-skjermen dersom de går inn på en av TVNorge-kanalene.

SVART: En svart skjerm med en beskjed fra Canal Digital venter når over én million skrur på TVNorge. 
SVART: En svart skjerm med en beskjed fra Canal Digital venter når over én million skrur på TVNorge. 

«Denne kanalen er for tiden ikke tilgjengelig, da kanalens eier (Discovery) ikke gir Canal Digital lov til å distribuere kanalen. Vi beklager dette sterkt, og jobber for å få på plass en ny avtale så raskt som mulig».

– Helt urimelige krav

Kårhus mener Discovery krever for mye i forhandlingene.

– Discovery har imidlertid fremsatt helt urimelig krav om prisøkninger på flere hundre millioner kroner for å dekke opp for deres dyre kjøp av ulike sportsrettigheter det siste året, langt ut over det vi mener kanalene samlet sett er verdt for våre kunder, sier han.

Det er derimot Discovery sterkt uenig i.

Til TV 2 sier Harald Strømme at de har bedt om en prisøkning som tilsvarer én kopp med kaffe per kunde i året. Han reagerer på at Telenor forsøker å gjøre forhandlingene til en diskusjon om sportskostnader.

– Siden vi forhandlet sist i 2010, har Telenor satt opp prisen til sluttbrukeren med cirka 1000 kroner. Vi har ikke fått én krone av det ,sier han til TV 2.

– Vår dør er åpen, men ballen ligger i aller høyeste grad hos Telenor, legger han til.

Harde forhandlinger

Ifølge Kampanje tvitret Canal Digital ved 22.45-tiden om status i forhandlingene.

– Situasjonen er fortsatt den at Discovery står fast ved sine krav om betydelige prisøkninger. Vi aksepterer ikke disse kravene, da det ville medført en betydelig prisøkning for deg som kunde, skrev Canal Digital på sine nettsider.

Nå er forhandlingene brutt og Discovery venter på nytt tilbud fra Telenor.