USA's Jonathan Page carries his bicycle up a hill during the seventh stage of the 'Superprestige' cyclocross trophy in Hoogstraten on February 10, 2013. AFP PHOTO / BELGA / DAVID STOCKMAN **BELGIUM OUT**
USA's Jonathan Page carries his bicycle up a hill during the seventh stage of the 'Superprestige' cyclocross trophy in Hoogstraten on February 10, 2013. AFP PHOTO / BELGA / DAVID STOCKMAN **BELGIUM OUT** Foto: David Stockman

Sykkelcross, en helt annen sykkelopplevelse

Les Mads Kaggestad blogg om sykkelcross.

Sykkelsesongen 2016 ble nylig tråkket i gang med Tour Down Under i Australia og Tour de San Luis i Argentina.

På en annen sykkelarena går sesongen mot slutten. Sykkelcross er en lillebror i det internasjonale sykkelsirkuset og avsluttes med VM i Belgiske Heusden- Zolder i helgen.

Det sies at sporten stammer fra landeveissykling på 1900- tallet, og begynte med at syklister fra forskjellige byer konkurrerte om å komme først ved å ta snarveier over jorder, gjerder og andre hindre for å komme først fra den ene til den andre byen.

Det krevende underlaget utenom veiene økte intensiteten og gjorde rytterne bedre teknisk. Løpingen og forseringen av hindrene med sykkelen over skuldrene gjorde at kalde føtter ble mer brukt, som stimulerte blodsirkulasjonen og gjorde det mindre iskaldt ute på sykkel i vinterværet.

Sporten var først og fremst god trening til landeveissesongen og i 1910 takket den franske sykkellegenden Octave Lapize sykkelcrossøktene om vinteren for seieren i Tour de France samme året. Sporten spredte seg til andre tradisjonsrike sykkelland i Europa, men først i 1950 ble første VM i disiplinen arrangert i en forstad av Paris.

Den første sykkelcrossverdensmesteren ble Tour de France vinneren Jean Robic, en stor idrettshelt i Frankrike på den tiden. Sportens særegenhet med mange korte runder i teknisk krevende terreng tiltrakk store folkemengder som fikk se sine sykkelhelter fra landeveien på en annen arena hvor de kom tettere på enn i landeveisritt hvor feltet ofte suser forbi og er borte på noen sekunder.

Franskmennene dominerte disiplinens historiske begynnelse og vant alle VM frem til 1959. Etter dette har flere tradisjonelt sterke sykkelnasjoner markert seg og vunnet verdensmesterskapet.

I dag er det slutt på at disiplinen kun er forbehold de mellom- europeiske sykkellandene, og i 2013 ble VM arrangert i Louisville i USA som det første utenfor Europa. Årets VM ved motorbanen i Zolder arrangeres med 267 ryttere fra 24 nasjoner på startstreken.

Om nordmennene dominerer i langrenn er det Belgia som herjer i sykkelcross, særlig i herreklassene. Derfor er disiplinen svært populær i vertslandet og stemningen langs helgens VM løype vil minne om tilstandene vi ser fra Flandern Rundt.

Erik de Vlaeminck var den første belgieren som vant et VM i sykkelcross og la grunnlaget for populariteten sporten har i Belgia. I 1966 trillet han først over streken og gjentok bragden ikke mindre enn seks ganger. Landet har siden hentet hjem hele 27 VM- titler, men i herreklassen er det stor usikkerhet til om deres menn vil bidra til å ta nasjonens 28 VM gull. Årsaken er Mathieu van der Poel.

Nederlenderen er bare 21 år gammel og kunne deltatt i U23 VM. Unggutten er et supertalent og allerede i fjor ble verdensmester i Eliteklassen. En kneskade fra et velt på landeveien har holdt han tilbake i deler av årets sesong, men han har kommet sterkt tilbake og dominert de siste verdenscuprittene.

Bestefaren til unge Van der Poel er ingen ringere enn selveste Raymond Polidor. En fransk sykkellegende som var åtte ganger på pallen i Tour de France.

Mathieus far heter Adri van der Poel og ble verdensmester i sykkelcross i 1996. Han vant også to etapper i Frankrike rundt og flere av de store en- dagsklassikerne som Flandern rundt, Liege- Bastogne- Lige, Amstel Gold Race og Classica San Sebastian. Mathieu har altså noe å leve opp til, men sykler på en måte som stempler han som en fremtidig landeveisstjerne. I så fall er han en av mange som herjer i sykkelcross før de gjør en stor karriere som landeveisryttere.

I kvinneklassen er belgiske Sanne Cant favoritt etter å ha vunnet tre verdenscup ritt i årets sesong.

I motsetning til i herreklassen ser dameklassen mer åpen ut etter at Cant bare ble nummer fem i det siste verdenscuprittet og knust av nederlandske Sophie De Boer. Det kan altså bli nederlandsk gull både i herrene- og dame klassen i et VM i Belgia. Neppe noe det belgiske hjemmepublikum setter stor pris på.

Sykkelcross gjennomføres normalt i en rundløype på 2,5 til 3 kilometer. Rytterne går hardt ut for å få en god posisjon før de dundrer inn i de mer avgjørende og svært tekniske partiene hvor de må forsere svært krevende terreng og tekniske hinder underveis. Feltet strekkes- og sprekker raskt i fillebiter. Det er ikke avgjørende, men det er en fordel med en god start. Derfor er et krav at det første partiet ut fra start må være minst seks meter bredt. Når rittet først er i gang skiller sykkelcross seg fra landvei ved at det taktiske elementet er mindre avgjørende. Dette er en gren så eksplosiv, teknisk og intens at det er få muligheter til å gjemme seg unna og spare kreftene til oppløpet. Det er få tilfeldigheter og en ærlig sport med lite diskusjon om hvem som var den sterkeste underveis.

For dere som første og fremst kjenner landeveissykling. VM i sykkelcross gir deg muligheten til å se sykkel fra en annen side, i tradisjonelle omgivelser i sykkelsportens vugge, med utøvere som om noen år kan være store landeveisstjerner.