over 93.000 står uten jobb:

– Det er så mange av oss at det har blitt mer vanlig å si «ja, jeg er også en av dem»

STAVANGER (TV 2): Arbeidsledige i Stavanger har startet egen turgruppe for å ha noen å snakke med.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det er så mange av oss at det har blitt mer vanlig å si «ja, jeg er også en av dem».

Det forteller Vibeche Andersen (33), som motvillig aksepterte sluttpakke etter å ha jobbet som risk controller i Sandnes Sparebank. Andersen er én av nå 12.621 uten jobb i Rogaland.

Livet på vent er tøft, og for mange er det godt å være sammen.

– Det er en enormt krevende situasjon å være jobbsøker i det markedet som er nå, sier Andersen.

Turgruppe

Hver mandag går hun og flere andre uten jobb tur sammen. Og det hjelper.

– Det er godt å komme ut å treffe folk som er likesinna, sier Kristin Krohn-Pettersen (46).

– Samhold er viktig for meg. Syns det er veldig kjekt å være sammen med noen og gå med. Tiden går litt fortere da, forteller Grete Nordbøe (49).

Fra vondt til verre

Arbeidsledigheten i Norge har gått fra vondt til verre. Akkurat nå er 93.284 personer helt uten jobb. Den totale ledigheten er 3,4 prosent. Rogaland er hardest rammet – her er ledigheten nå på 4,9 prosent.

Verst er det i Haugesund, hvor ledigheten 6,3 prosent.

– Vi tror dessverre at ledigheten skal ytterligere litt opp før det blir bedre. 2016 ser derfor ut til å bli et krevende år for oss, sier Truls Nordahl, Fylkesdirektør i Nav Rogaland.

– Hvorfor blir det så galt?

– Det er fordi det er 320 virksomheter i én bransje, som har permittert og sagt opp så mange. Samtidig holder de til i et lite geografisk område og derfor blir det en krevende situasjon, svarer Nordahl.

Ekstra bemanning

Pågangen hos Nav er enorm, og de ansatte her har det travelt.

– Vi bretter litt opp ermene, men vi forstår at folk som er i den situasjonen trenger oss, sier Gry Tveit Gjerdåker, som er leder ved Nav Madla.

Den kraftig økende arbeidsledigheten gjør at Nav nå må tenke nytt. Bemanningen bak skranken er styrket. Utfordringen er å ta unna køen.

Nav oppfordrer folk til å ta kontakt per telefon, bruke «ditt nav» eller gå på informasjonsmøter. Samtidig bedyrer de at folk som ønsker kan komme til kontorene som vanlig.

– Vi må rigge oss slik at vi kan følge opp brukerne på en litt annerledes måte. Det er et trøkk, og de strekker seg langt. Vi har pågangsmot og vi klarer å ta unna, sier Gjerdåker.