VW Golf Alltrack er en litt høyreist og barskere utgave av Norges mest solgte modell. Med firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring, er det midt i blinken for turglade nordmenn.
VW Golf Alltrack er en litt høyreist og barskere utgave av Norges mest solgte modell. Med firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring, er det midt i blinken for turglade nordmenn.

Norgesbilen over alle Norgesbiler ...

Ikke vanskelig å skjønne at denne treffer godt. Les testen:

Hva er dette?

Det er ikke vanskelig å kjenne igjen en VW Golf. Det er jo tross alt Norges desidert mest solgte bil. Noe av forklaringen på det imponerende salget, er at den kan leveres i et utall varianter.

Et av de siste skuddene på stammen er stasjonsvogna i Alltrack-utgave. Det vil si at den har fått litt ekstra bakkeklaring og trekk på alle fire hjulene.

Litt offroad-styling er den også blitt tildelt, og dermed har VW fulgt en svært godt brukt suksessoppskrift.

Alltrack betyr at vi snakker om en litt barskere utgave av en VW-modell. Denne gangen Golf.
Alltrack betyr at vi snakker om en litt barskere utgave av en VW-modell. Denne gangen Golf.

I Norge er den kun tilgjengelig med kraftige motoralternativer, der innstegsmodellen har 150 hk. Testbilen er utstyrt med en råsterk 180 hesters dieselmotor, som kombinert med DSG-automatgirkassen.

Det borger for en livlig test ...

Les også: Denne Golfen bør du ikke la deg lure av

Hvordan er den å kjøre?

Av og til er to centimeter nok. Det er nemlig den ekstra bakkeklaringen VW har valgt å utstyre Golf Alltrack med. 17,5 centimeter skiller understellet fra elementene.

Selv om det ikke akkurat kan sies å være et hav av forskjell fra en vanlig Golf, merker du det faktisk. Men først og fremst rent visuelt. Det er nemlig veldig liten forskjell i kjøreegenskapene.

Setene er gode og komfortable, og du har en ypperlig kjøreposisjon.

Du har muligheten til å velge ulike kjøreprogram, og kan skreddersy hvordan du vil at den skal oppføre seg. Det at bilen er såpass anvendelig, at den både appellerer til de som liker å kjøre aktivt og de som bare skal ha mest mulig komfort, er en annen av "hemmelighetene" bak Golf-suksessen.

Den er slett ikke verst utenfor asfalten. Et nytt og mer avansert firehjulsdriftsystem (Haldex 5), eget offroad-program og nedoverbakke-assistent bidrar til å hjelpe deg fram i både dyp snø og ulendt terreng.

Men noen skikkelig terrengbil er det naturligvis ikke likevel, og det er hverken permanent firehjulsdrift, lavgir eller mulighet til å heve/senke bilen.

Ok, det er absolutt ingen seriøs off roader. Men den duger til det meste av det du måtte la den bryne seg på. 
Ok, det er absolutt ingen seriøs off roader. Men den duger til det meste av det du måtte la den bryne seg på. 

Les også: Her er en annen Golf som er populær akkurat nå

Hvordan er plassen?

Bagasjerommet på Golf stasjonsvogn er omtrent på størrelse med en ganske vanlig, norsk gymsal. Det er rett og slett svært romslig her. 605 liter, for å være presis. For bare noen år siden måtte du kjøpe en langt dyrere og større Mercedes E-klasse for å matche det.

Legger du ned bakseteryggen, øker volumet til 1.620 liter.

I baksetet er det også god plass, ikke noe problem med takhøyden og bra plass til beina. Det som setter mest begrensninger, er bredden. Og det midterste baksetet er ikke laget for langturer.

De to som sitter foran kommer heller ikke til å få problemer med å finne seg til rette. Akkurat som i andre VW-modeller, er det også raust med smarte og praktiske oppbevaringsrom.

Bagasjerommet er digert. Hele 605 liter. Det er imponerende i denne klassen.
Bagasjerommet er digert. Hele 605 liter. Det er imponerende i denne klassen.

Les også: Denne Golfen knuser flere av konkurrentene i klassen over

Finest utenpå eller inni?

Golf er en bil som ser bra ut alt i utgangspunktet. Men siden det er så uendelig mange av dem på veien, blir det fort litt kjedelig. Her bidrar Alltrack-modellen til litt mer mangfold.

Det er ikke tatt de helt store grepene, men litt modifiserte fangere foran og bak, beskyttelsesplast langs kanalene og rundt hjulbuene, skliplater og speilhus i matt krom har helt klart en effekt.

Knallråd bil med off road-styling gjør seg ...
Knallråd bil med off road-styling gjør seg ...

Testbilen er dessuten knallrød, noe som skaper en fin kontrast til den mørke plasten.

Interiøret er akkurat slik du er vant med fra andre Golf-modeller. Her er det rett og slett ikke noe særpreg i det hele tatt. Noen vil kanskje synes det er kjedelig. Men tanken er nok at en ikke skal forkludre alt for mye noe som kundene er veldig fornøyd med.

Vi hadde imidlertid gjerne sett at det hadde noe mer av offroad-uttrykket som eksteriøret er blitt tildel.

Infotainmentsystemet er veldig bra. Oppløsningen på skjermen god, og menyene intuitive. Men så lenge du må bruke fingrene til å trykke, svipe eller dra, så blir det mer fokus bort fra veien, enn biler som har menyhjul og hurtigknapper.

Seieren her går til eksteriøret!

Interiøret har dessverre ikke noe sæpreg i det hele tatt, sammenlignet med en vanlig Golf. Litt synd. Men kvalitetsfølelsen går utenpå det meste i klassen ...
Interiøret har dessverre ikke noe sæpreg i det hele tatt, sammenlignet med en vanlig Golf. Litt synd. Men kvalitetsfølelsen går utenpå det meste i klassen ...

Går den bra?

Som nevnt er det ingen av motorene i Alltrack som er av den daffe typen. Men vil du ha den svært gode DSG-automatgirkassen, og det tror vi de fleste vil, må du opp på 184 hk diesel eller bensinmotoren på 180 hk.

Testbilen har TDI-motoren, og den gir et imponerende fraspark. 0-100 km/t på 7,8 sekunder er hyggelige tall – og like raskt som bensinmotoren klarer med 180 hk.

Men det er først når du kjenner bunndraget i forbindelse med forbikjøringer, at du virkelig merker hvor mye krefter du har til rådighet. 380 Nm er nok til å gi et herlig skyv tidlig, og det er lite å hente på å jage turtallsnåla langt oppover skalaen.

2-liters motoren er også sparsom på forbruket. Oppgitt er det rundt 0,5 liter på mila. Det lavere enn mange av konkurrentene, inkludert Octavia Scout (0,54 l/mil) med samme motor.

Les også: Dette skal tidenes raskeste Golf koste i Norge

Det er kanskje mest staffasje, og kun 2 centimeter ekstra bakkeklaring, men vi synes det er verdt det. Golf Alltrack er vår favoritt blant alle de mange variantene av Golf du kan få tak i.
Det er kanskje mest staffasje, og kun 2 centimeter ekstra bakkeklaring, men vi synes det er verdt det. Golf Alltrack er vår favoritt blant alle de mange variantene av Golf du kan få tak i.

… og hva er konklusjonen?

Du må bla opp 10-15 tusenlapper mer for å få Alltrack-utgaven av Golf. Men etter en uke bak rattet, er vi ikke i tvil om at det er verdt pengene. Ikke bare fordi den har bedre framkommelighet, men også fordi den rett og slett ser bedre ut.

VW Golf Alltrack

Motor: 2-liter TDI

Effekt: 184 hk / 380 Nm

0-100 km/t: 7,8 sek.

Toppfart: 219 km/t

Forbruk: 0,5 l/mil

Bagasjerom: 605 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 478 x 202 x 151 cm

Pris: Fra 372.000 kroner (150 hk, diesel, manuell gir)

Pris testbil: 487.000 kroner

Mye tyder også på at verditapet vil være lavere enn de vanlige modellene.

Det er også en god porsjon utstyr med i grunnpakken.

Spørsmålet er kanskje om du i disse dager heller skal gå for bensinvarianten, som koster mer eller mindre nøyaktig det samme som testbilen. Bensinmotoren er også gjerrig (0,66 l/mil) og gir en enda mer sporty karakteristikk. Også slipper du å bekymre deg for å stenges ute fra storbyer med dårlig luftkvalitet (i alle fall enn så lenge ...)

Kort sagt: Dette er flere gode grunner til å velge nettopp Golf Alltrack. Litt synd den ikke leveres som ladbar hybrid ...

Les også: Denne bilen skal kun selges i Norge

Tenk om vi kunne fått den i ladbar GTE-versjon ...
Tenk om vi kunne fått den i ladbar GTE-versjon ...

Les også: Duell: Ganske like - helt til du ser på prislappen