Full forvirring om omstridt avgift på fly: Skjønner du noe av dette?

Plastposeavgiften floppet i fjor. Nå starter kampen mot flypassasjeravgiften.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flybransjen og en samlet opposisjon på Stortinget håper å gjenta suksessen fra i fjor. Da prøvde regjeringen og støttepartiene å innføre en avgift på handleposer. Forslaget utløste opprør i bransjen og blant publikum, og de fire flertallspartiene kappet om ikke å være ansvarlige for plastposeforslaget.

Til slutt ble hele avgiften skrotet. Nå håper flybransjen å gjenta suksessen.

På høring

Forslaget til forskrift om den nye flypassasjeravgiften er på høring, med høringsfrist i slutten av februar. Finlesing av høringnotatet avdekker en del pussige, og, for noen, en del alvorlige utfordringer med en slik flyseteavgift.

For eksempel er det bare fartøyer med plass til ti passasjerer eller flere som omfattes av avgiften. Det betyr at en mangemillionær som tar av i privatjet fra Gardermoen på vei til ferie i Florida slipper seteavgift, mens en oljearbeider på vei på jobb i Nordsjøen får full avgift på sin billett.

De fleste privat-jetflyene i Norge har færre enn ti seter, mens helikopter til sokkelen er større , som som er beregnet til å koste allerede pressede oljeselskaper omkring 30 millioner kroner i år.

Frykt i nord

Litt mer alvorlig: I distriktsnorge frykter mann færre avganger og høyere flypriser med den nye avgiften. 80 kroner pluss moms utgjør omkring ti prosent prisøkning på en gjennomsnittlig flybillett kjøpt i Norge.

Dersom trafikken reduseres med for eksempel fem prosent på grunn av prisøkningen, frykter mange ordførere og NHO luftfart at rutetilbudet blir dårligere på strekninger med lav lønnsomhet.

– Det er ikke noe stort problem om antallet flyginger mellom Oslo og Trondheim, eller Bergen blir noe redusert, men der det bare er fire avganger fra før og en forsvinner, vil dette være ødeleggende for lokalt næringsliv, og dessuten føre til økte priser på billettene, sier Torbjørn Lothe, direktør i NHO luftfart.

– Arbeidsuhell

Direktøren tror avgiften, som ble fremforhandlet i den hektiske sluttspurten av budsjettforhandlingene søndag den 22. november i fjor, er et rent politisk arbeidsuhell.

–Det er ikke særlig heldig å vedta slike avgifter på sen kveldstid uten utredninger på forhånd. Forslaget bør trekkes, og avgiften bør droppes, mener Lothe.

– Manglet en milliard

Opposisjonen rister på hodet av budsjettkameratenes påfunn.

– Det som har skjedd er rett og slett at de manglet en milliard i sluttspurten. Så kastet de inn denne flyseteavgiften uten å vurdere konsekvensene, sier Senterpartiets Geir Pollestad.

Arbeiderpartiets finanspolitiske talsperson Marianne Marthinsen er enig i at forslaget avslører dårlig budsjetthåndverk.

– Det pleier aldri å gå bra når man helt på slutten begynner å finne på nye ting uten utredninger. Her burde man nok tenkt seg litt mer om, mener Marthinsen.

Ramaskrik på Rygge

Allerede umiddelbart etter budsjettforliket utløste seteavgiften ramaskrig ved Moss Lufthavn Rygge. Der står billigselskapet Ryanair for mesteparten av trafikken, og de varslet at de ville flytte fra Rygge hvis avgiften blir innført. Rygge planlegges nå å stenge fra 1. november i år.

– Dette er helt håpløst sier flyplassdirektør Pål Tandberg.

– Dersom Ryanair forsvinner, er det kroken på døren for en av de få private norske flyplassene. Jeg trodde ikke det var mulig under en borgerlig regjering!

Ille for Norwegian

Forskriften legger opp til at passasjerene fra norske flyplasser bare skal betale en avgift, selv om turen involverer flere flyvninger. Men i praksis er dette en stor utfordring for Norwegian, som ikke har noe billettsamarbeid med Widerøe.

– Dersom man flyr til Trondheim med SAS og videre med Widerøe, betaler man en gang. Men dersom man starter med oss, får man avgiften to ganger, og dette får vi ikke gjort noe med i en håndvending. Dette er klart konkurransevridende, mener kommuniskasjonsdirektøren i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik.

På grunn av dette risikerer man også en situasjon der noen av passasjerene betaler avgift, mens andre slipper, på samme fly.

Avgiftens «far»

Presse og publikum moret seg godt i fjor med å prøve å finne poseavgiftens «mor».

Verken Erna Solberg, Siv Jensen eller Trine Skei Grande tok frivillig på seg tittelen. Det blir lettere med flyseteavgiften, for Venstre var det eneste partiet som krevde en slik avgift under budsjettforhandlingene. Og pappaen heter Terje Breivik. Han vedstår seg dessuten farskapet.

– For Venstre er det avgjørende å få til et grønt skatteskifte, med høyere avgifter på det vi vil ha mindre av, og lavere avgift på det vi vil støtte: Næringsutvikling, arbeidsplasser og et renere miljø, sier nestlederen i Venstre.

Han vedgår forøvrig at det kan oppstå uheldige utslag med avgiften og lover å lytte til høringsuttalelsene. For det var jo slett ikke meningen å ramme verken distriktene eller konkurransen i luftfarten.

Avgiften skal etter planen innføres fra 1. april, og er ventet å innbringe omkring en milliard kroner til staten i 2016. At 20 prosent av flybillettene i Norge er betalt av den samme staten, er ikke omtalt i høringsnoteatet, som du kan lese i sin helhet her.