Audi S2 var blant det mer sportslige du kunne få i sin tid. De var dessuten kostbare. I dag finnes det ikke så mange fine eksemplarer igjen, dermed vil prisene trolig stige på disse i tiden framover. 
Audi S2 var blant det mer sportslige du kunne få i sin tid. De var dessuten kostbare. I dag finnes det ikke så mange fine eksemplarer igjen, dermed vil prisene trolig stige på disse i tiden framover. 

Tøff bil – men dette kan være skummelt bruktkjøp

S2 er en ekte hissigpropp.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har lyst på en Audi S2. Er dette bil som kan bli dyr å eie – og hva bør jeg se etter og sjekke litt nøye før eventuelt kjøp?

Benny svarer:

Heisann!

Skjønner godt at denne kan virke fristende. Dette var jo noe av det tøffeste Audi hadde å by på, om vi skrur tiden litt tilbake.

Den femsylindrede 2,2-litersmotoren er legendarisk i Audi-sammenheng og det er også den vi finner mellom forskjermene her. Denne har turbo og en ytelse på enten 220 eller 230 hk. Det gir bilen respektable prestasjoner også i dag. Toppfarten er rett under 250 km/t og den gjør 0-100 km/t på raske 5,8 sekunder.

Dessuten har den quattro firehjulstrekk-systemet som sikrer både godt grep og framkommelighet. Styringen er presis, hjulopphenget fast og det er rett og slett en herlig kjøremaskin, som nå er i ferd med å oppnå skikkelig klassiker-status.

Prisene er heller ikke lille. For rundt 200.000 kroner skal du få en hel, pen og fin bil.

Så langt er alt vel. Men – det er altså et men her også. Bilene begynner å bli gamle. S2 ble produsert mellom 1991 og 1996. Mange biler har derfor gått langt, hatt mange eiere og mange har blitt trimmet ytterligere, modifisert og hardt kjørt.

Bilene er i utgangspunktet svært solide, det samme er motoren. Men det er begrenset hvor mye juling en slik bil tåler over tid.

Floskelen om at tidligere eiere er bilens verste fiende stemmer veldig godt her. Det er få slike biler til salgs i Norge, hvilket kan gjøre det fristende å hoppe på den første og beste som dukker opp.

Men dette er ikke bil som bør kjøpes på impuls. Disse må sjekkes grundig først. En del eksemplarer er blitt ganske lurvete og krever mye både jobb og penger å sette i stand igjen. Andre har blitt mer forsiktig brukt av entusiaster, som har tatt godt vare på dem og fulgt dem skikkelig opp.

Les også: Audi fylte 50 år i fjor!

Legendarisk bil, med legendariske saker under panseret.
Legendarisk bil, med legendariske saker under panseret.

Dette bør du sjekke før kjøp

S2 er en bil det definitivt lønner seg å legge litt ekstra penger i kjøpet av, for å få et fint og velholdt eksemplar med god og dokumentert historikk.

Det er en flere ting å se opp for før kjøp. Både heftig oljeforbruk og turbohavari kan forekomme.

Drivverket er solid i utgangspunktet, men en nøye sjekk av alt fra clutch, girkasse, drivaksler og dekk er på sin plass.

For- og bakstilling bør også undersøkes, sammen med bremser og hjuloppheng.

På så gamle biler kan rust også være et tema. Foruten de vanlige stedene som hjulbuer, nedkant av dører og rundt jekkfester, bør også innfestingen av A- og B-stolpe sjekkes.

Etter hvert er også en mest mulig original bil å foretrekke. Leter du opp en hel, pen og god bil her så tror jeg faktisk dette kan være en god investering. De siste par årene har prisene på RS-modeller og en del andre kurante sportsbiler skutt i været.

Det vil derfor overraske meg om denne ikke følger etter.

Ønsker deg lykke til med tøff bil!

Les også: Aldri før har flere kjøpt Audi-råskinnene

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: