Denne miljøbilen kødder du ikke med

Tror du Prius må være treg og kjedelig? Tenk om igjen!

Ja, det er en Prius. Ja, den er hybrid. Nei, du kan ikke kjøpe den. 
Ja, det er en Prius. Ja, den er hybrid. Nei, du kan ikke kjøpe den. 

Er det en bil som har blitt gjenstand for vitser de siste 15 årene, så er det Toyota Prius. Ikke fordi bilen er dårlig, men fordi den har blitt synonymt med det å være miljøbevisst. Derfor ser du stadig vekk i amerikanske komedier, at man refererer til en Prius, når det skal være en litt morsom kommentar om en bil.

En av de tingene som ofte vektlegges er at Prius hverken er tøff eller særlig rask. Men hvis du tror det gjelder alle Priuser, tar du fryktelig feil. For i den japanske Super GT-serien har man i noen år kjørt med Priuser, og nå har man avduket det som blir årets modell i serien.

Et slikt ratt er enhver Prius-eiers drøm. Eller?
Et slikt ratt er enhver Prius-eiers drøm. Eller?

V8 under panseret!

GT300-bilen er fjerde generasjon Prius, og bygges i samarbeid med APR Racing. Karosseriet ser kanskje ikke helt likt ut som den vanlige Priusen du kan kjøpe hos din Toyota-forhandler, men er designet etter reglene i løps-serien for best mulig aerodynamikk. Rosinen i pølsa er selvsagt motoren.

Slik skal Internett gjøre bilturen tryggere

For denne Priusen ikke bare ser brutal ut, den er også brutal hva gjelder motorkrefter. På plass er nemlig Toyotas velprøvde RV8K 3,4-liters V8 på 300 hk, som har tjent mange ulike racingmodeller. Men en Prius er selvsagt hybrid, så de åtte sylindrene er koblet opp til et hydridsystem som er plassert ved gulvet på passasjersiden for bedre vektbalanse.

Også de mest svaksynte av oss bør klare å se forskjellen på standard Prius og løpsutgaven.
Også de mest svaksynte av oss bør klare å se forskjellen på standard Prius og løpsutgaven.

Hva er Super GT?

Super GT er en japansk Touring Car serie som så dagens lys i 1993. Den har vist seg å være svært populær i Japan, og har også tiltrukket seg mange europeiske løpsmaskiner.

Billigere miljøbil for de som tjener minst

Serien består av to klasser, GT500 og GT300. Tallene står for maks antall hestekrefter bilene kan ha i sin klasse. I GT500 klassen er biler som Honda NSX-GT, Lexus RC-F og Nissan GT-R på plass, med en og annen Ferrari og Lamborghini her og der.

GT300 klassen er særdeles variert, og har de siste årene sett biler som Aston Martin V12 Vantage, Chevrolet Corvette, BMW Z4, Audi R8, Ferrari 458, Lamborghini Gallardo, McLaren MP4-12C Porsche 911 GT3 og Subaru BRZ. Samt Toyota Prius. Som gladelig tar opp konkurransen mot de andre råskinnene.

Så lett gjør du bilen ny innvendig