Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I flere år har milliardbusinessen Barbie møtt sterk kritikk på grunn av deres uoppnåelige «perfekte» dukker. Barbiedukkene er kjent for langt, fyldig og blondt hår, brede hofter og en usannsynlig smal midje. Bena er lange og slanke, og barnas syn på et sunt ideal blir forvrengt av dette, mener mange.

BARBIE MED FORMER: Forsiden av Time Magazine med en av de nye barbiedukkene. Foto: Faksimile.
BARBIE MED FORMER: Forsiden av Time Magazine med en av de nye barbiedukkene. Foto: Faksimile.

Fire forskjellige fasonger

Nå har Barbieprodusentene tatt det store steget flere har ventet på i årevis. Fra og med i dag kan du kjøpe barbiedukker i alle slags fasonger og med flere hudfarger.

De nye dukkene vil ha fire forskjellige kroppsfasonger: Den originale, ekstra høy, formfull og liten. Barbiedukkene kommer med syv forskjellige hudtoner, med 22 forskjellige øyefarger, 30 hårfarger, 24 frisyrer og med 14 forskjellige ansiktsformer.

Og den gode nyheten: Alle vil hete Barbie.

– De nye dukkene representerer en linje som er mer reflektert av verden jenter ser rundt seg – variasjonen i kroppstype, hudfarger og stil gjør at jenter kan finne en dukke som taler til dem, sier merkets senior visepresident og global brand manager Evelyn Mazzocco i en uttalelse.

«Alle» har en Barbie

For dette er stort. På forsiden av dagens Time Magazine er det et bilde av en av de nye barbiedukkenes siluett. Det er dukken med kjøtt på beina som portretteres på forsiden, en hemmelighet kun et fåtall ansatte ved Mattels hovedkvarter i California har hatt kjennskap til.

Endringen har vært en stor risk å ta for dukke-giganten. Barbie er mer enn bare en dukke. Selskapet har over en milliard dollar i omsetning årlig. De selger dukker i mer enn 150 land verden over, og 92% av amerikanske jenter i alderen 3-12 år har eid en Barbie.

Nå er Mattel forberedt på glagestormen som vil komme, da de gamle barbieklærne og skoene ikke vil passe til alle de nye dukkene.

– Bredere syn på skjønnhet

Barbiedukken har blitt et symbol på den «perfekte» kvinnen. Hun har karrière, familie, pene klær, slank kropp og en kjekk mann. Er Barbies image i ferd med å rakne?

– Vi mener vi har et ansvar for jenter og foreldre til å reflektere et bredere syn på skjønnhet, sier Mazzocco.

Fra og med torsdag 28. januar kan man få tak i de nye barbiedukkene via barbie.com.