MANGE FØLGER MED: Dine vaner på internett er gull verdt for de som vil selge deg noe. Torsdag sjekket eksperter hvor mange det faktisk er som følger med når TV 2s Yvonne Fondenes surfer på nettet. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
MANGE FØLGER MED: Dine vaner på internett er gull verdt for de som vil selge deg noe. Torsdag sjekket eksperter hvor mange det faktisk er som følger med når TV 2s Yvonne Fondenes surfer på nettet. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

du kan bli  overvåket uten at du vet det

169 aktører spionerte på TV 2- Yvonnes nettbruk på én time

Eksperter kaller persondata for den nye valutaen. Vi sjekket hvor mange selskaper som overvåker deg når du surfer på nettet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Har du opplevd å få veldig mange reklamer for flyselskaper rett etter at du har brukt datamaskinen til å planlegge ferien? Det er ikke tilfeldig.

Personopplysningene våre er blitt en handelsvare på nett. Hva vi søker på og hvilke nyhetssaker vi leser, kartlegges og brukes som grunnlag for å vise oss tilpasset reklame.

En lang rekke aktører er interessert i informasjon om nettopp deg, og mange selskaper tjener penger på å selge denne informasjonen. Persondata kjøpes og selges på store internasjonale børser.

Kikker over skulderen

TV 2 ville sjekke hvor mange det er som følger med når vi logger oss på nettet. TV 2s nyhetsanker Yvonne Fondenes stilte som forsøksperson da eksperter fra Teknologirådet skulle undersøke saken.

Oppdraget var som følger: Ekspertene skulle sjekke hvor mange selskaper som følger med på Yvonnes aktiviteter i løpet av times surfing på nettet.

Teknologirådets direktør Tore Tennøe oppsummerte seansen overfor Yvonne på Nyhetskanalen torsdag ettermiddag.

– Vi så på seks sider du er på, og da fant vi at det var 169 eksterne filer fra andre aktører enn de som driver nettsidene.

– Som følger med på det jeg gjør på nettet?

– Ja. Som følger med og kan samle data om deg.

Jakter på kjøpsøyeblikket

Yvonne var innom blant annet Finn, VG og Zalando. Tennøe utarbeidet et kart som viste hvordan de ulike eksterne aktørene fulgte med via disse nettsidene. Informasjonen ble hentet ut via et tillegg som ble lastet til nettleseren Yvonne brukte. Zalando utpekte seg som den nettsiden hvor flest fulgte med på Yvonnes bevegelser.

– Det er en veldig interessant plass for mange å være, for der er du i kjøpsøyeblikk. Du er nært et kjøp, dette er en nettbutikk og du ser kanskje på sko, og så har de kanskje på historikken din at du har kjøpt der før. Da stiger verdien av deg som kunde, og her har de satt opp infrastrukturen sånn at det lett kan omsettes på børs, forklarer Tennøe.

Runkeeper er også en nettside som mange overvåker, 18 selskaper i dette tilfellet.

– De vil få vite om du sykler eller løper til jobben, er du i god form, hvor ofte trener du? Veldig nyttig informasjon hvis de skal selge deg noe.

– På hvilken måte bruker de informasjonen som de nå har samlet inn om meg?

– Dette er en treningsinteressert dame, hun har blitt i bedre form. Så kan du koble det med inntekt, og så pusher de akkurat det knyttet til det du har gjort på Zalando, for eksempel.

Dermed kan Yvonne ende opp med tilpasset reklame om de nyeste løpeskoene og hvor de kan kjøpes.

Dyrere ferie via Mac

Selskapene registrerer også hva slags datautstyr du bruker. Det er kjent at hvis du bestiller en reise via en Mac, så får du en høyere pris enn om du bestiller via en PC, sier Tennøe.

– Da kan du gå ut fra at du er mer kresen eller har råd til å kjøpe en litt dyrere datamaskin. Ergo er du villig til å betale mer for reisen. Så det er en slags diskriminering, forklarer Tennøe.

– Hvor mye selges denne informasjonen for?

– Det varierer veldig. Det kan være et halvt øre. Men hvis du er nyskilt, har fått barn eller er gravid eller har flyttet, eller hvis du har en medisinsk tilstand, er du verdt mer. Da kan du komme opp i to kroner.

Det er imidlertid ting du kan gjøre for å bli litt mer anonym på nett. Se Teknologiråd-sjef Tore Tennøes beste tips: