Tre supersjeldne godbiter fra samlingen til Jerry Seinfeld skal nå selges på auksjon. 
Tre supersjeldne godbiter fra samlingen til Jerry Seinfeld skal nå selges på auksjon. 

Verdens best betalte komiker prøver seg som bilselger

Og her snakker vi sjeldne saker!

Jerry Seinfeld var 90-tallets største TV-navn. TV-serieb «Seinfeld» hvor han spilte hovedrollen, gjorde ham styrtrik, og hans inntekter de siste 20 årene har vært enorme. Det betyr at han har fått muligheten til å virkelig kunne leve ut sin store interesse for bilmerket Porsche.

Hvor mange Porscher Seinfeld egentlig eier, er ikke kjent, men rundt 50 er ifølge mange kilder ett troverdig tall. Seinfeld kjøper heller ikke bare en helt vanlig ny 911 og setter i garasjen, men har i stedet valgt seg ut ordentlige samlerperler.

Han eier visstnok den første luftkjølte 911, og den siste luftkjølte 911. Seinfeld har en av de første 356 med håndbanket aluminiums-karosseri, og utallige andre 356 og 911, inkludert en 1973 Carrera RS og en 959. Samt endel eldre VW som en Karmann Ghia, en Boble fra 1952 og en Type 2 T1.

Nå dukker litt overraskende tre av hans spesielle Porscher opp på auksjon, og vil gå under hammeren på Amelia Island auksjonen som Gooding & Company avholder 11.mars.

Replikaer er vanlig, men dette er den ekte varen, og da koster det!
Replikaer er vanlig, men dette er den ekte varen, og da koster det! Foto: Mathieu Heurtault

Kan gå for 60 millioner kroner

Alle de tre er virkelige godbiter, men størst interesse knytter det seg til hans blå 1955 550/1500 RS Spyder. Bilen ble en legende på 50-tallet, med et nydelig karosseri og fantastiske kjøreegenskaper som ga den mange løpsseire (bilen var egentlig beregnet for racerbanen, men kunne kjøres på gaten med andre tennplugger og justering av forgasserne). Mest berømt er imidlertid bilen på grunn av skuespilleren James Dean som omkom bak rattet i sin egen 550 RS Spyder (kalt «Little Bastard»).

Disse merkene solgte bare en nybil i fjor

En 550 RS Spyder er svært ettertraktet blant samlere. Ifølge bibelen for Porsche-entusiaster, Karl Ludvigsens bok "Excellence was expected", ble det laget totalt 78 eksemplarer av 550/1500 RS, 2 i 1954, 63 i 1955 og de siste 13 i 1956. Det er forventet at Seinfelds bil vil gå for rundt 60 millioner kroner.

En Carrera Speedster er drømmen for mange 356-entusiaster.
En Carrera Speedster er drømmen for mange 356-entusiaster.

Den første 1,5-liter til å nå 200 km/t

Bil nummer to er en herlig sjøskum-grønn 356 A 1500 GS/GT Carrera Speedster fra 1958, som ventes å gå for rundt 25 millioner kroner. Bilen er ribbet og lettet for løpsbruk, akkurat som den skal være. Da 356 A Carrera dukket opp i 1958 var det den råeste gatebil Porsche hadde laget, med 547-motoren som egentlig hadde blitt konstruert for racing.

Ifølge Porsche var bilen den første med en 1,5-liters motor som kunne klare 200 km/t. Ikke uventet ble modellen populær i ulike motorsportsløp over hele kloden, og Claude Storez vant det beintøffe Liege-Roma-Liege løpet i 1957 med en Carrera Speedster.

Denne bilen har kjørt løp mot legender som Emerson Fittipaldi og Richard Petty.       
Denne bilen har kjørt løp mot legender som Emerson Fittipaldi og Richard Petty.       

Norsk bestselger har blitt helt ny

Nummer to i IROC-serien

Bil nummer tre er en løpsbil fra den såkalte IROC-serien som satte noen av verdens beste sjåfører fra ulike racingserier (Indycar, Nascar, Formel 1, Can-Am) opp mot hverandre i den samme bilen. 1974 var det første mesterskapsåret (og gikk over fire løp i 1973 og 1974), og det eneste året man brukte Porsche, nærmere bestemt 911 3.0 RSR (året etter gikk man over til Chevrolet Camaro).

Seinfelds gule bil ble kjørt av Can-Am og Formel 1-fører Peter Revson, som tok to pallplasseringer på de fire løpene, og som endte opp som nummer to sammenlagt bak mesteren Mark Donohue. Pris på denne ventes å være rundt 10 millioner kroner.

Hvorfor selger Seinfeld?

Mange har spekulert i hva som er grunnen til at Seinfeld selger disse bilene, men komikeren sier det er på tide å sende litt av samlingen tilbake ut i verden, slik at andre kan nyte bilene. Kanskje han rett og slett begynner å bli lei?

Pengeproblemer er neppe årsaken, da Seinfeld i fjor var nummer 1 på Forbes sin liste over komikerne som tjente mest i 2015. Han fikk én million dollar per Seinfeld-episode på 90-tallet (og tjente hundrevis av millioner dollar på såkalte syndication-deals på showet senere), og i 2013 skrev Forbes at hans årlige inntekt var 32 millioner dollar.

Med andre ord er det all grunn til å tro Seinfeld når han sier at han ønsker at noen andre kan få nyte bilene. Så hvis du vil kose deg med en fantastisk Porsche som har vært eid av planetens kanskje største Porsche-fan, og mannen bak det mange mener er tidenes morsomste TV-serie, er det bare å slå til!

Så lett gjør du bilen ny innvendig