Classic Recreation sin Shelby-lisensierte GT500CR er blant bilene som nyter godt av den nye loven.
Classic Recreation sin Shelby-lisensierte GT500CR er blant bilene som nyter godt av den nye loven.

Ny lov er gode nyheter for morobilene

Mye enklere å lage spesielle modeller.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Har du noen gang lurt på hvorfor man i gamle dager kunne kjøpe så mange rare biler, mens de fleste biler i dag er temmelig like? I fordums tider hadde man alt fra bittesmå mikrobiler, til primitive sportsbiler som ble laget i et fjøs. De fleste forsvant fort, men poenget er at de var der.

Er kanskje produsentene blitt flinkere i dag til å analysere markedet før man slipper ut en modell? Helt sikkert. Men den viktigste grunnen til at så mange av de rare og merkelige bilene forsvant, er fordi ulike krav fra myndighetene gjorde det stadig vanskeligere å produsere dem. Dette varierer fra land til land (i England har man vært flinke til å la folk få produsere mye rart), og ett av de strengeste i så måte er USA.

Hvis du vil lage en bil i USA i dag, må du gjennom et byråkratisk mareritt. Du må ha dokumenter og de nødvendige papirer for absolutt alt, og du må også krasjteste bilen din på mange ulike måter, som er en særdeles kostbar affære. Alt dette gjør det vanskelig å lage en bil for kommersielt salg for små nisjemerker i statene.

325 biler i året

Men nå er tilværelsen plutselig blitt litt lettere for det man kaller en low-volume automaker i USA, men bare hvis du bygger retro-aktige biler. For i den nye utgaven av den føderale Highway Bill, så blir det nå gitt unntak for krasjtest-standarder til slike bilfabrikanter.

Mange har ventet på den i over 40 år

Så lenge «intensjonen er å ligne på karosseriet til et annet motorkjøretøy som ble produsert ikke mindre enn 25 år før produksjonen av replika motorkjøretøyet» er du nå fritatt fra krasjtester og uendelige element-analyser. Den nye loven gir disse fabrikantene rett til å lage opp til 325 biler i året. Men miljøkravene må oppfylles, slik at motorene i bilene må møte alle moderne krav til avgasser og utslipp.

Icon sin heftige Ford Bronco.
Icon sin heftige Ford Bronco.

En lov for alle

USA har egentlig bare én lov som dekker absolutt alle bilfabrikanter, og den er naturlig nok innrettet mot de store selskapene som masseproduserer millioner av biler. SEMA (Specialty Equipment Market Association) som er paraplyorganisasjon for over 6000 selskaper som leverer deler til bilindustrien, eller på andre måter er relatert til bilindustrien, er fornøyde og sier at loven vedkjenner problemene og utfordringene som lav-volum tilvirkere sliter med. SEMA mener også at dette vil skape flere arbeidsplasser og møte økt etterspørsel fra kunder, for biler som hjelper med å bevare den amerikanske arven.

Verdens mest solgte bilmerke - takket være en skandale

Blant selskapene som vil nyte godt av den nye loven er DeLorean Motor Co. Selskapet har nok biler igjen etter konkursen i 1982 til å bygge over 300 nye biler, og vil nå starte produksjon for fullt.

Andre selskaper er Classic Recreation som bygger moderne Mustanger med gammelt karosseri, Icon med sin supertøffe Ford Bronco, samt dusinvis av ulike selskaper som selger de mest populære replikaene som Cobra, GT40 og ulike Hot Rods.

Det finnes enormt med deler igjen etter den berømte DeLorean-konkursen i 1982.
Det finnes enormt med deler igjen etter den berømte DeLorean-konkursen i 1982.

Nye design?

Felles for de fleste er at de håper loven en dag, også vil gjelde helt nye design, og ikke bare gjelde for replikabiler.

Uansett er dette godt nytt for de som liker mangfold, og gjør at verden vil berikes med mange morsomme biler de neste årene.

Disse merkene solgte bare en nybil i fjor