Sportage ble et skikkelig vendepunkt for Kia i Norge. Nå er det straks over og ut for denne generasjonen.
Sportage ble et skikkelig vendepunkt for Kia i Norge. Nå er det straks over og ut for denne generasjonen.

Nå er det slutt for denne SUV-suksessen

Dette var modellen som for alvor fikk fart på salget.

Kia har gått fra å være et litt sært og rart bilmerke med gårsdagens teknologi – til å bli en bil med betydelig «feelgood-faktor».

Det har de klart ved å blant annet tilby utstyr man tidligere forbant med langt dyrere biler. Dessuten har det skjedd en revolusjon på design. Kia har lykkes med å framstå som litt annerledes, med karakter og et gjennomgående DNA som gir familie-gjenkjenning.

Designet av Audi-designer

Mye av dette startet SUV-en Sportage, som kom i tredje generasjon i 2010. Den er designet i Europa, for Europa – og ble en umiddelbar suksess.

Mannen bak designet heter Peter Schreyer og ble hentet til Hyundai / Kia fra Volkswagen-konsernet. Han var blant annet mannen bak Audi TT. Schreyer gjorde kometkarriere hos koreanerne og er nå president og designsjef med ansvar for alt design hos Hyundai og Kia – som er samme konsern.

Kompakt SUV med høy sittestilling, mulighet for firehjulstrekk, mye utstyr, pent design og en folkelig framtoning var blant trumfkortene. Her hjemme også kombinert med Norges beste nybilgarnti og en hyggelig pris.

Bilen ble såpass etterspurt at den norske importøren slet skikkelig med å skaffe nok biler den første tiden. Ventetiden var tidvis lang.

Les vår test av bilen her:

Kia Sportage her vært en stor suksess i Europa og har stått for mer enn 27 prosent av KIA-salget. 
Kia Sportage her vært en stor suksess i Europa og har stått for mer enn 27 prosent av KIA-salget. 

Viktig bil for Kia

Etter hvert kom de andre Kia-modellene også etter med samme formspråk. Men det er Sportage som har vært lokomotivet i Kia-salget. Ikke bare i Norge men også i Europa. I 2014 sto denne modellen alene for 27,5 prosent av Kia-salget i Europa, samtidig som den dro med seg salg av andre modeller.

Men som med mange andre gode ting har også dette eventyret en ende. Etter fem år er det slutt for SUV-suksessen til Kia.

– Ja, nå har vi cirka 160 biler igjen av denne, så de som skal ha må skynde seg. Det sier Mette Simonsen Sauge som er informasjonssjef i Kia Bil Norge.

Kia Optima: Denne bilen kan overraske deg

Bilen er både velkjørende og godt utstyrt.
Bilen er både velkjørende og godt utstyrt.

4. generasjon på vei

Hun er selvfølgelig kjapp med å legge til at det kommer en helt ny modell av den populære SUV-en.

– Ja det er riktig. Den lanseres i midten av februar og er en bil som tar over stafettpinnen fra den utgående modellen og som vi har stor tro på, avslutter Simonsen Sauge.

Vi har allerede kjørt fjerde generasjon av Kia Sportage, les mer om den her:

Som bruktbil for under 200.000 kroner

På bruktmarkedet finnes det også et rikholdig utvalg av tredje generasjon Sportage. Du får 2011-modeller fra rundt 185.000 kroner, da med forhjulstrekk og relativt høy kilometerstand.

For bil med firehjulsdrift må du opp i rundt 250.000 kroner for en 2012-modell. Med nybilgaranti frem til 2019, er nok ikke det noe dumt kjøp.

Denne Kia-en ga norske kunder elbil-sjokk