Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er dette?

VW valgte for første gang å lage en Alltrack-versjon av forrige generasjon Passat. Det ble, som ventet, en suksess. Derfor gir de naturligvis den nye modellen samme behandling.

Dette skal være et rimeligere alternativ til blant annet Audi A6 Allroad.

Oppskriften er på ingen måte ny: Litt mer plast rundt blant annet hjulbuer og kanaler – og skliplater foran og bak. I tillegg får den ekstra bakkeklaring. Her er det 17,4 centimeter. Knappe tre centimeter mer enn standard-Passaten.

Til gjengjeld blir prisen noen ti-tusen-lapper høyere. Er den verdt det? Bli med på test og se hva vi synes:

Passat Alltrack koster rundt 40.000 kroner mer enn en vanlig, tilsvarende Passat. 
Passat Alltrack koster rundt 40.000 kroner mer enn en vanlig, tilsvarende Passat. 

Les også: Så bra er den nye norske familie-favoritten

Hvordan er den å kjøre?

Passat er en temmelig solid kjøremaskin. VW har ikke overlatt noe til tilfeldighetene her, og du merker det med en gang du legger ut på veien. Den er passelig stiv, uten å bli for hard i fjæringen. Styringen er slik at du har god følelse for hvordan bilen ligger på veien og tar svingene.

Alltrack-modellen er mer eller mindre identisk til en vanlig Passat. Du vil kanskje, ved litt aktiv kjøring, merke den ekstra bakkeklaringen og det forhøyede tyngdepunktet. Men da skal du kjenne godt etter.

Totaltsett får du SUV-framkommelighet, med personbil-komfort. Det er en attraktiv kombinasjon.

Støynivået er på premiumbil-nivå, og lengre akselavstand har gjort at balansen i bilen er bedre, og at overhenget er mindre enn før.

Vi liker også setene. De gir solid sidestøtte og sitteputen er forlengbar. Kombinert med et tyke og godt ratt, og regulerbar midtarmlene, skal det mye til å ikke finne seg godt til rette her.

Hvordan er plassen?

Om det er noe VW er blitt gode på, så er det plass. På det området, er det stort sett bare Skoda, og Mercedes E-klasse, som kan måle seg.

Bagasjerommet er på 639 liter.
Bagasjerommet er på 639 liter.
Baksetene byr på rikelig plass. Det kan være litt vanskelig å få tre store i bredden, men utover det er det vanskelig å finne noe å sette fingeren på.
Baksetene byr på rikelig plass. Det kan være litt vanskelig å få tre store i bredden, men utover det er det vanskelig å finne noe å sette fingeren på.

Bagasjerommet på Passat Alltrack er såvidt mindre enn en vanlig Passat – 639 mot 650 liter. Men det merker du neppe noe særlig til.

Det er mer enn nok plass til å kunne kalles en fullverdig familiebil likevel.

Bakseteplassen er også imponerende. Det er god plass i alle retninger, ikke minst i høyden og lengden. Mye av forklaringen her er at akselavstanden er forlenget, noe som har kommet baksetepassasjerene til gode.

Foran er det også rikelig med armslag. Du finner dessuten gode oppbevaringslommer og skikkelige koppholdere. Det er også viktig i denne klassen.

Les også: Bestselgeren kan forsvinne

Finest utenpå eller inni?

Offroad-detaljene bidrar helt klart til å gi Passaten litt særpreg. Ikke mye, men litt. Vi hadde ikke hatt noe imot enda tydeligere markering av offroad-intensjonene, men her har VW valgt diskret og nedtonet, snarere enn en bil som roper på oppmerksomhet.

Testbilen har en lys og kjedelig farge, som dessuten ikke synliggjør detaljene i Alltrack-pakken noe særlig. Skulle vi kjøpt en slik bil, hadde vi valgt knallrød eller hvit farge, for å få fram kontrastene mer tydelig.

Innvendig er det identisk med det du har sett i Passat tidligere. Det betyr ryddig og pent, med en god porsjon premiumfølelse. Vi liker imidlertid ikke luftdysene som går over hele bredden av dashbordet. Det ser litt billig ut.

Passat har høy kvalitetsfølelse innvendig. Nærmer seg raskt premiumbil-nivå når du drar på litt med utstyr. 
Passat har høy kvalitetsfølelse innvendig. Nærmer seg raskt premiumbil-nivå når du drar på litt med utstyr. 

Infotainementsystemet fungerer ypperlig, og skal du først ha touch-skjerm, blir det ikke noe særlig bedre enn dette. Men aller best er systemet med menyhjul og hurtigtaster, slik at du slipper å "sikte" på skjermen og miste fokus fra kjøringen.

De dynamiske og digitale instrumentene fungerer også utmerket. Krever litt tilvenning, og i starten er det MYE informasjon å bli kjent med i og rundt speedometer og turteller. Men du til en viss grad styre hvor mye og hvilken informasjon som skal vises.

Vi liker best eksteriøret, fordi det skiller seg mer ut fra en vanlig Passat.

Les også: Dette er familiebil og racerbil – i ett

Går den bra?

2-literen på 190 hk er en friskus. Men Passat er blitt en såpass stor bil, at det egentlig føles nødvendig med såpass stor motor.

I alle fall synes vi den passer bilen veldig godt. Prisforskjellen ned til 150 hks diesel er rundt 60.000 kroner, men innstegsmotoren er ikke tilgjengelig med DSG-girkassen. Dermed ville vi nok gått for den litt sterkere utgaven.

6-trinns automatgirkassen fungerer sømløst og effektivt, slik vi er blitt vant med fra VW.

0-100 km/t leveres på 8 sekunder blank i testbilen. Det er 0,3 sekunder tregere enn vanlig Passat med samme motor og DSG-kassen.

Oppgitt forbruk er 0,52 l/mil, mot 0,51 om du ikke velger Alltrack-utgaven. Dette er forskjeller du aldri merker noe til, naturligvis.

Du får dessverre ikke Alltrack-utgaven som ladbar hybrid.

Om du ønsker at de tradisjonelle instrumentene skal vike plass for kartet, kan du velge det også.
Om du ønsker at de tradisjonelle instrumentene skal vike plass for kartet, kan du velge det også.
Instrumenthuset kan oppleves litt rotete, fordi det er såpass mye informasjon tilgjengelig. Men til en viss grad kan du selv velge hvor mye informasjon, og hvilken informasjon, som skal vises.
Instrumenthuset kan oppleves litt rotete, fordi det er såpass mye informasjon tilgjengelig. Men til en viss grad kan du selv velge hvor mye informasjon, og hvilken informasjon, som skal vises.

Les også: – Utrolig! dette får du for under 400.000 kroner

Skulle nesten tro den var spesiallaget for norske kjøpere

... Og hva er konklusjonen?

Passat er en favoritt i denne klassen. Alltrack-utgaven er et fint alternativ for de som vil skille seg litt mer ut i mengden, og samtidig er villig til å betale for det.

For den eneste praktiske grunnen til å velge Alltrack framfor vanlig Passat, er om du har behov for den ekstra bakkeklaringen. Hvis hytteveien har litt dype hjulspur, for eksempel.

Du bør nok beregne litt ekstrautstyr også. Testbilen hadde blant annet skinnpakke, tilhenger-assist, digitale instrumenter, nøkkelfri adgang, stor navigasjon og adaptivt understell. Totalt kom dette på rundt 100.000 kroner.

Vi tror de fleste som går for Alltrack gjør det fordi de rett og slett liker konseptet. De har kanskje ikke hytte på fjellet, men tenker at om de får det, og tilkomstveien er litt keitete, så vil i alle fall bilen takle det ...

Les også: Så lett gjør du bilen ny innvendig

Les også: Under halv pris – etter 49.000 kilometer

VW Passat Alltrack

Motor: 2-liter, 4 syl., turbo

Effekt: 190 hk / 400 nm

Forbruk: 0,52 l/mil (blandet)

0-100 km/t: 8 sek.

Toppfart: 220 km/t

Bagasjerom: 639 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 477 x 183 x 150 cm

Vekt: 1630 kg

Priser: Fra 469.700 kroner (150 hk TDI)

Pris testbil: 664.700 kroner

Passat Alltrack kommer seg opp også dit du ikke nødvendigvis når fram med en vanlig Passat, takket være høyere bakkeklaring. Men noen skikkelig offroader, med lavgirserie, er den ikke.
Passat Alltrack kommer seg opp også dit du ikke nødvendigvis når fram med en vanlig Passat, takket være høyere bakkeklaring. Men noen skikkelig offroader, med lavgirserie, er den ikke.