Tesla var ikke fornøyd med det tyske selskapet som først skulle levere dørene til Model X. Derfor brøt de samarbeidet. Dette blir regnet som en av flere årsaker til at bilen har blitt betydelig forsinket ut på markedet. 
Tesla var ikke fornøyd med det tyske selskapet som først skulle levere dørene til Model X. Derfor brøt de samarbeidet. Dette blir regnet som en av flere årsaker til at bilen har blitt betydelig forsinket ut på markedet. 

Nå kan det bli rettssak om Tesla-dørene

Alt har ikke gått etter planen ...

Alt har ikke gått på skinner rundt det som er tredje modell fra den amerikanske elbil-produsenten Tesla. Oppfølgeren til Norges-sukessen Model S heter Model X, og når den nå er på vei ut i markedet, er det rundt to år senere enn produsenten opprinnelig hadde beregnet.

Produksjonsstart har blitt utsatt flere ganger, med ulike begrunnelser. Nå har det kommet opplysninger som nok kan forklare i alle fall deler av forsinkelsene. Det handler om en av de mest særpregede detaljene ved denne bilen, nemlig vippedørene – eller Falcon-dørene som Tesla kaller dem selv.

Slik skal du få med deg skiene i Model X

Kommet ut mye informasjon

Da Model X først ble vist med disse, trodde mange det bare var en gimmick som ville forsvinne når det ble tid for produksjonsklar bil. Men Tesla-sjef Elon Musk holdt løftet sitt – og har beholdt løsningen hele veien.

Men det har helt tydelig ikke vært problemfritt. Nå har det nemlig blitt kjent at Tesla har hatt store problemer med utviklingen av disse dørene.

De har måttet gå så langt som å saksøke selskapet som opprinnelig skulle utvikle dem – og i den forbindelse har mye informasjon rundt dørene kommet ut i offentlighet.

Her er produksjonen av Model X i gang

En rekke svakheter

Tyske Hoerbiger Automotive Comfort Systems fikk opprinnelig kontrakten for å utvikle og produsere de spesielle dørene. I februar 2014 skrev de under avtalen med Tesla. Men selskapet slet med å oppfylle amerikanernes spesifikasjoner og krav, og i mai 2015 satte Tesla foten endelig ned, og terminerte kontrakten med det tyske selskapet.

I begrunnelsen heter det blant annet at dørløsningen hadde en rekke svakheter, som varmgang og oljelekkasjer. Tesla var heller ikke fornøyd med hastigheten eller symmetrien ved åpning og lukking av dørene.

Tesla gikk så til et nytt selskap som startet fra scratch, og som skal stå bak dørene vi nå finner i den produksjonsklare Model X.

Vil ha erstatning

Hoerbiger skal imidlertid ikke ha godtatt Teslas begrunnelse for å bryte kontrakten og krever erstatning. De krever også mer penger enn de 18 millionene dollar de skal ha mottatt så langt.

Tesla har nå gått til sak mot Hoerbiger der de krever at selskapet trekker alle krav. Tesla hevder også at det som har skjedd har kostet dem betydelig summer, fordi de har måttet endre på produksjonen av Model X og også brukt store beløp på en ny leverandør av de spesielle dørene. Dette vil de ha erstatning for.

De første eksemplarene av Model X har nå begynt å rulle ut på det amerikanske markedet og det er nok ikke lenge før den også er på plass i Norge.

Smart eller? Slik løste Tesla dette problemet

De spesielle dørene gir flere utfordringer, blant annet hvor man skal plassere ski og snowboard. Her er løsningen fra Tesla på det.
De spesielle dørene gir flere utfordringer, blant annet hvor man skal plassere ski og snowboard. Her er løsningen fra Tesla på det.

Topp 10: Dette bør du vite om Teslas nye super-SUV