Disse merkene solgte bare én nybil i fjor

Her snakker vi eksklusive nybiler!

Det ble ikke akkurat rekordsalg på disse i 2015, de endte på én registrert nybil hver. Fra venstre DS, Cadillac og Ferrari.
Det ble ikke akkurat rekordsalg på disse i 2015, de endte på én registrert nybil hver. Fra venstre DS, Cadillac og Ferrari.

Nybilsalget ble rekordhøyt i det norske markedet i fjor. Til sammen ble det registrert over 150.000 nye personbiler, det er det høyeste tallet siden 1986.

Flere merker satte rekorder, aller best gikk det for Volkswagen som kunne notere seg for 26.344 nye personbiler i fjor. Det ga en markedsandel på 17,5 prosent og posisjonen som Norges soleklart største bilmerke.

Men noen solgte mindre, ja mye mindre enn det. Og noen merker solgte faktisk bare én eneste nybil i Norge i 2015. Vi har tatt en titt på statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, og fant denne lille samlingen med enere.

Ga blaffen og kjøpte

Vi kan jo ta det alfabetisk: Da er Cadillac først ute. De gikk fra to nye personbiler i 2014, til én eneste en i fjor. Luksus-merket fra amerikanske GM har slitt tungt over hele Europa i mange år. I Norge har det også vært turbulent på importørsiden. Med null satsing og produkter som nok ikke helt er tilpasset norsk smak og avgifter, er det da ikke enkelt å få til salg. Men en kjøper ga altså blaffen i alt dette, og kjøpte Cadillac uansett!

Franske DS ble også registrert med en eneste bil i fjor, men det er mest en teknikalitet. Disse bilene har nemlig blitt solgt som Citroën DS helt fram til i år. Offisielt skulle ikke DS stå på egne bein før i år, men én bil klarte altså å lure seg inn i statistikken før det.

Det ble solgt langt mer enn én DS i Norge i fjor, men alle bortsett fra én ble registrert som Citroën. 
Det ble solgt langt mer enn én DS i Norge i fjor, men alle bortsett fra én ble registrert som Citroën. 

LES MER: Her er et nytt bilmerke på plass i Norge

Real økning

I likhet med Cadillac, halverte også Ferrari nybilsalget sitt på det norske markedet i fjor, fra to til én bil. Her skal vi nok også ta med i beregningen av flere eksemplarer har kommet inn som bruktimport, men av biler som i praksis er å regne som nye.

Ferrari FF fant én kjøper som nybil i fjor.
Ferrari FF fant én kjøper som nybil i fjor.

Det engelske entusiast-merket Lotus kan på sin side vise til en real økning i fjor. De gikk nemlig fra null til én bil. Det samme er tilfelle for sistemann på denne oversikten. Vi snakker fortsatt engelsk bil, og nå i kategorien erke-engelsk. Nærmere bestemt Morgan som også solgte ett eksemplar som nybil i Norge i fjor.

Ekte Morgan-entusiast: Han lever ut bildrømmen

PS: Du lurer kanskje på om det var noen som solgte det dobbelte av dette, altså to nybiler? Joda, det var det. Nærmere bestemt to merker som ikke har noen offisiell importør til Norge, men som likevel fant to kjøpere hver i fjor. Da snakker vi om Lancia og Seat. Og fire nybilkjøpere som definitivt kjører rundt i noe som ikke alle andre har!

Seat forsvant, men gjorde et lite comeback i Norge

Morgan er noe av det mest særpregete du kan kjøpe av nybil. Ett nytt eksemplar rullet ut på norske skilter i fjor.
Morgan er noe av det mest særpregete du kan kjøpe av nybil. Ett nytt eksemplar rullet ut på norske skilter i fjor.

Denne bilen alene ville vært Norges største bilmerke