Slik har mange sett for seg hverdagen til og fra jobb om ikke så altfor lenge. Men det kan nok drøye en stund til...
Slik har mange sett for seg hverdagen til og fra jobb om ikke så altfor lenge. Men det kan nok drøye en stund til...

Det blir lenge til du bare kan slippe rattet

Selvkjørende biler er nok lenger unna enn produsentene har villet innrømme.

– Selvkjørende biler er like rundt hjørnet.

Det er det vi har fått ørene tutet fulle av fra bilprodusentene de siste årene. Vi har sett bilder av Googles bil putre rundt på egenhånd, og lest om tyske statusbiler som styrer og gasser og gjør alt selv.

Det har nærmest vært opplest og vedtatt at det bare er noen formaliteter igjen, så kan vi alle sette oss inn i baksetet på en ny bil, fylle opp kaffekoppen og lese den siste boken til Jo Nesbø, mens bilen kjører oss trygt til og fra jobb gjennom endeløs kø.

Lovgivning har vært sett på som hovedproblemet

Men nå viser det seg at veien fram til dette scenarioet ikke er noen få år fram i tid, men sannsynligvis svært langt fram i tid. Tidligere har mange bilfabrikanter sagt at den store utfordringen er lovgivning i ulike land (samt endel etiske dilemmaer), og at det ville bli hovedproblemet. Altså å få alt av regler, lover, tillatelser og dokumenter i orden, gjennom å jobbe seg gjennom den største byråkratiske papirmølle du kan tenke deg.

Denne biten vil fortsatt ikke bli noen enkel oppgave, men det vil heller ikke det som har med selve teknologien å gjøre. Her har man tidligere fått opplyst at det teknologiske ikke ville by på altfor store utfordringer for bilfabrikkenes ingeniører, men i rapporter innlevert til myndighetene i California viser det seg at det er store skjær i sjøen.

Drømmen om autonome biler er ikke ny, som denne illustrasjonen fra 1957 viser.
Drømmen om autonome biler er ikke ny, som denne illustrasjonen fra 1957 viser.

Nesten 3000 feil

Google har rapportert at i perioden september 2014 til november 2015 opplevde deres testbiler 272 feil med den autonome teknologien, feil som gjorde at sjåføren måtte gripe inn for å unngå en ulykke. I tillegg kommer 69 andre episoder hvor førerne følte de måtte gripe inn for å unngå ulykker.

Og ikke tro at Google er alene. Til sammen finnes det 11 selskaper som har fått tillatelse til å jobbe med autonome biler på veiene i California. Av disse måtte bare de 7 selskapene som testet i 2014 levere inn rapporter til myndighetene, men det holdt til hele 2894 rapporterte feil med den autonome teknologien.

Den raskeste bilen de har laget

Mercedes med flest feil

Mest feil rapporterte Mercedes-Benz som har to selvkjørende biler på offentlige veier i California, med hele 1051 tilfeller. Volkswagen rapporterte 260 feil for sine to biler, mens Nissan rapporterte 106. Tesla rapporterte 0 feil, men nektet å oppgi både antall biler og antall kjørte kilometer. Av de store tekniske leverandørene rapporterte Bosch 625 feil, og Delphi Automotive 511.

California har allerede adoptert preliminære reguleringer som gjør det obligatorisk for operatører av autonome kjøretøy å gå gjennom nødvendig trening og opplæring, for å få et eget sertifikat for oppgaven. Bilfabrikkene må i tillegg få en tredjepart til å godkjenne teknologien før den kommer i salg. Google sa de var «svært skuffet» over reglene, som viste seg å være mer konservative enn mange industri-analytikere hadde forutsett.

Toyota mener det må være en mann bak rattet

Men man gir selvsagt ikke opp. Googles Chris Ursom som leder programmet, uttalte at selv om man ikke ennå er klar for å kunngjøre at man er sikrere enn gjennomsnitts-sjåføren, så var de fornøyd med å gjøre stødig progresjon mot dagen hvor man kan invitere publikum til å bruke bilene.

Denne tankegangen deles av mange andre bilfabrikanter, men verdens største bilmerke er skeptisk til tanken om en rent selvkjørende kjøretøy.

– Vi tror på at en person alltid må være på plass bak rattet, sa Jim Lentz, sjef for Toyota North America under Detroit-utstillingen for noen dager siden.

– Vi ser ikke for oss at det snart kommer en dag hvor du bare kan hoppe inn i baksetet og lese avisen, mens bilen kjører deg til jobb, fortalte Lentz videre.

Skeptisk til forbud mot dieselbiler

Ikke negative til autonome biler

Dette kan bli en riktig så trivelig pendlertilværelse, men vi må nok smøre oss med tålmodighet...
Dette kan bli en riktig så trivelig pendlertilværelse, men vi må nok smøre oss med tålmodighet...

Men det betyr ikke at Toyota er negative til autonome biler, tvert imot. De presenterte tall som viser at 96 prosent av alle trafikkulykker skyldes sjåføren av bilen, så hvis man kan putte inn systemer i bilene som kan hjelpe sjåføren med å unngå ulykker, vil det ha en dramatisk effekt på antallet ulykker.

Toyota vil derfor prøve å bruke autonome funksjoner i bilene for å forbedre sjåførens ferdigheter, for å redusere antallet ulykker, og for å gi bedre mobilitet for funksjonshemmede.

Kunstig intelligens og roboter

For å klare det har japanerne bestemt seg for å investere 10 milliarder kroner de neste fem årene for å forske på samhandling mellom menneske og maskin, roboter og kunstig intelligens (forhåpentligvis er ikke dette starten på Skynet, for den som tar Terminator-referanser…), og bruker også 500 millioner kroner på å sette opp forskningssentre for dette ved de akademiske institusjonene Stanford University og MIT (Massachusetts Institute of Technology).

Volvo har allerede kunngjort at de etterstreber null døde i sine biler innen 2020. Toyota sier de applauderer Volvos målsetting, men at det hele virker for ambisiøst. De tror 2020 ikke er realistisk, men tilføyer at Volvos mål om null ulykker, er grunnen til at hele bilbransjen jobber med autonom teknologi.

Dermed ser det heldigvis ut til at samfunnet kan bli spart mange unødige tap av menneskeliv i trafikkulykker de neste tiårene, men det vil nok ta litt lenger tid enn mange hadde håpet. Drømmen om å sitte i baksetet på vei til jobb med et velfylt barskap i midtkonsollen, ser imidlertid dessverre ut til å være nettopp det: En drøm. Hvem sa at fremtiden blir så bra?

Nå kan superbilen til James Bond bli din