Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De franske bilmerkene har lenge vært under sterkt press fra blant annet tysk premium. De har mistet mange kunder som i stedet har valgt ett av de tre tyske merkene, Audi, BMW og Mercedes.

Nå svarer PSA-konsernet for alvor på det. Til nå har de hatt bilmerkene Peugeot og Citroën. Fra i år har DS, som tidligere var et undermerke av Citroën, blitt til et eget, frittstående merke.

Første trinn i DS-satsingen er å ta bort alle Citroën-merkene på bilene, samtidig som nye designdetaljer er på plass.

Åtte motorer

Nå har minstemann og bestselger i DS-familien akkurat fått en oppgradering. Vi snakker om DS 3 og DS 3 Cabrio, siden debuten i 2010 har DS 3 blitt solgt i nesten 400.000 eksemplarer.

Modellene har den nye fronten – ”DS Wings” – en stor grill med DS-logo der kromlisten omkring grillen strekker seg som vinger over mot lyktene.

På motorfronten er det hele åtte motorer å velge mellom. Tre stykk tre-sylindrede bensinmotorer, to fire-sylindrede bensinmotorer, samt tre fire-sylindrede BlueHDi dieselmotorer.

DS Divine: Jo, det er faktisk en bil!

DS skal satse på særpregede interiører, der spesielt det franske skal dyrkes. 
DS skal satse på særpregede interiører, der spesielt det franske skal dyrkes. 

Tøffere design

Med i modellprogrammet, er også sportslige DS 3 Performance og DS 3 Cabrio Performance, der motoren yter 208 hk.

Bilen er utviklet av motorsporsavdelingen DS PERFORMANCE. Understell og bremser er optimert for sportslig kjøring. Bilen er senket med 15 mm, sporvidden foran økt med 26 mm og sporvidden bak med 14 mm, og det er montert spesial-bremser.

Det sportslige understrekes av den utvendige designet med dobbelt avgassrør, større skjermer og 18” fasettslipte sorte felger, og i kupeen med sportsseter og spesiell instrumentering.

Ekte klassiker klar for nye eventyr

Femseters cabriolet

Nye DS 3 kommer også med Mirror Screen, som består av Apple Car Play for Apple-telefoner og Mirror Link for Android-telefoner. Mirror Screen skal gjøre det både mer sikkert og enklere å bruke applikasjonene fra en smartphone mens man kjører bil.

De nye utgavene lanseres i Frankrike i mars måned. Her hjemme blir lansering i mai. Da bør også være ligge til rette for Cabrio-versjonen som er eneste bil i klassen med plass til fem personer. Bagasjerommet er også klasseledende, på 245 liter.

Norsk modellprogram, utstyr og priser er foreløpig ikke klart.

På plass i Norge: Her er nye DS 5

DS 3 og cabriolet-utgaven DS 3 Cabrio har fått en oppgradering og blir viktige for DS-satsingen de kommende årene.
DS 3 og cabriolet-utgaven DS 3 Cabrio har fått en oppgradering og blir viktige for DS-satsingen de kommende årene.

Klassikeren ble satt bort på en norsk låve for 26 år siden