Originalen koster vanvittige summer, men nå kan Shelby levere en tilnærmet eksakt replika for deg. 
Originalen koster vanvittige summer, men nå kan Shelby levere en tilnærmet eksakt replika for deg. 

Dette blir det heftigste du får kjøpe i 2016!

En ny bil basert på en av tidenes råeste racerbiler. Det MÅ bli tøft!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De fleste bilinteresserte mennesker som fulgte bilsport på 60-tallet husker den berømte racerbilen Ford GT40 som vant 24-timers løpet på Le Mans fire år på rad fra 1966-1969.

Den ble en av historien mest legendariske biler, og Ford selv har prøvd å gjenopplive bilen ved to retro-aktige nye tolkninger av bilen. Først med GT for modellårene 2005 og 2006, en bil som for øvrig allerede er blitt samlerobjekt, og går for høye priser. Samt helt nye Ford GT som vil debutere på GT-klassen på Le Mans i år, og går i salg som produksjonsbil for modellåret 2017.

Fotofinishen som gikk galt. Ford GT40 krysser mållinjen som nummer 1-2-3 i 1966.
Fotofinishen som gikk galt. Ford GT40 krysser mållinjen som nummer 1-2-3 i 1966.

Men for de som syns nye Ford GT med V6-motor er trøtte greier, så kommer det nå virkelig gode nyheter fra statene. Shelby American Inc, Superformance og Safir GT40 Spares har nemlig gått sammen om å lage 20 eksakte replikaer av GT40-bilen som vant Le Mans i 1966.


På høyre side som i originalen

Det betyr en bil som er 100 prosent nøyaktig i alle mål og fasonger, og som er bygget ut fra en eksakt replika av monocoquen og chassiset som originalbilen hadde, og som er tilvirket gjennom 244 laserkuttede stålpaneler. Ingeniører har vært så nøye at 90 prosent av delene på den nye bilen kan brukes på den gamle bilen som erstatningsdeler. Sjåføren sitter til og med på høyre side som i originalen, og har girspaken på høyre side som i den ekte varen.

Disse knappene er helt unike

Vi har sett mange GT40-replikaer før, men dette blir garantert en av de beste som er blitt laget. 
Vi har sett mange GT40-replikaer før, men dette blir garantert en av de beste som er blitt laget. 

Det som skiller bilen fra den gamle er at en del moderne saker er på plass som justerbare pedaler, Bilstein dempere med H&R fjærer, Wilwood bremser og Air-Condition. Fabrikantens anbefalte motorvalg er en Shelby-preparert 427 FE med aluminiums-blokk. Alle 20 bilene kommer med et spesielt Anniversary-merke som sier hvilket nummer bilen har i produksjonsserien, og gir plass i Shelby-registeret takket være en reservert liste for GT40P serienumre.

Tre fargekombinasjoner

Bilen fås i tre fargekomboer etter mønster fra tre ulike biler på Le Mans i 1966. Vinnerbilen var sort med sølvstriper og heter Bruce McLaren Edition (kjørt av Bruce McLaren og Chris Amon).

Så har man Ken Miles Edition i blå med hvite striper (kjørt av Ken Miles og Denis Hulme), som ble nummer to i løpet.

Til slutt har man Dan Gurney Edition som er rød med hvite striper (kjørt av Dan Gurney og Jerry Grant), og som brøt løpet.

De 20 bilene kan bestilles fra 27.januar, og vil ventelig bli samleobjekter.

Dette blir morobil til svært hyggelig pris

Fotofinishen som gikk galt

Når det gjelder selve løpet på Le Mans i 1966 ble det en triumf for Ford, men det ble også den største skuffelsen i Ken Miles sitt liv.

Engelskmannen var en ypperlig testsjåfør for Carroll Shelby og GT40-programmet som Shelby ledet for Ford. I starten av 1966 vant Miles både 24-timers løpet på Daytona og 12-timers løpet på Sebring. Det var to av de tre største sportsvognløpene i verden, med Le Mans som det tredje og aller største. Miles ledet da også på den siste runden på Le Mans, før han fikk ordre om å slakke ned på tempoet, slik at de to Fordene som lå som nummer to og tre kunne kjøre i tett formasjon bak Miles for et flott fotofinish-bilde.

Bildet ble flott det med Miles sin Shelby-American bil like foran McLaren sin sorte Shelby-American bil, og Holman-Moody teamet sin bil på tredjeplass.

Men på Le Mans er vinneren den som har kjørt lengst på 24 timer. McLarens GT40 hadde startet mye lenger bak, og hadde dermed kjørt noen få meter lengre enn Miles sin bil idet man krysset mållinjen.

En sønderknust Miles døde senere på året under testing av en videreutviklet GT40 (som ble til Mark IV-modellen i 1967).

Denne skjønnheten kan gi merket en ny giv