Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VW er en av verdens største bilprodusent. Og det overlegent mest solgte merket her i Norge. Under VW-paraplyen finner vi også Audi, Porsche, Seat og Skoda, i tillegg til mer eksotiske merker som Bugatti og Bentley.

Etter at det ble avslørt at VW har jukset med flere av sine motorer, for at disse skulle slippe ut mindre NOx-gasser under testing enn de gjør i realiteten, stupte aksjeverdien, toppsjefen takket for seg og en rekke gruppesøksmål er varslet.

VW på sin side har vært tydelige på at de vil gjøre alt de kan, for å sørge for å opprettholde et godt forhold til kundene. I USA har det blant annet blitt bestemt at titusenvis av kunder skal få en utbetaling på knappe 9.000 kroner (1000 dollar).

Men denne kompensasjonen kan norske VW-eiere se langt etter, melder nyhetsbyrået Reuters.

Les også: Dieselgate: Hvordan var det mulig?

EU-kommisjonen uenig

VW mener at situasjonen i USA ikke nødvendigvis kan sammenlignes med resten av verden. Avgjørelsen om at VW-kunder i Europa, og Norge, ikke får utbetalt samme erstatning som i USA, ble tatt etter at VWs nye konsernsjef Mattias Müller hadde møte med EUs industrikommisjonær, Elzbieta Bienkowska, torsdag.

EU-kommisjonen mente at også europeiske kunder burde få erstatning, slik som i USA. Men VW er uenig, og påpeker at de her har fokusert på å rydde opp i de tekniske prosessene, slik at bilene ikke skal ha mer utslipp enn lovet.

I en uttalelse etter møtet, opprettholder EU-kommisjonen sitt ståsted, og oppfordrer VW til å revurdere avgjørelsen. Ifølge Reuters ble det avtalt at Müller skal diskutere saken videre med EU-kommisjonen senere.

VW i Norge: Viktig at kunden blir ivaretatt

– I Europa har man helt andre tekniske løsninger tilgjengelig enn hva man har i det amerikanske markedet, blant annet på grunn av ulikheter i utslippslovverket knyttet til NOx og CO2.

– Innen EU har Volkswagenkonsernet fått godkjent tekniske løsninger som effektivt og relativt enkelt gjør at bilene skal etterleve utslippskrav, uten at det påvirker bilens øvrige egenskaper. Vi er komfortable med hvordan dette skal løses i Europa, så får andre svare på løsningene man ser for seg i USA, sier informasjonssjef i VW Norge, Anita Svanes.

– Det som er viktig for oss er at våre kunder her i Norge blir godt ivaretatt i denne saken. Derfor er vi glade for at løsningene som foreligger er grundig testet og raske å gjennomføre, samtidig som de ikke påvirker bilenes effekt og forbruk, påpeker hun ovenfor Broom.no.

Tilbakekallingen av berørte biler i Norge starter i uke 9.

Les også: Slik avslørte miljø-idealistene VW-jukset