Denne bilen er i utgangspunktet et sjeldent syn på norske veier. Gliset leverer godt over 500 hestekrefter! Faksimile: Finn.no
Denne bilen er i utgangspunktet et sjeldent syn på norske veier. Gliset leverer godt over 500 hestekrefter! Faksimile: Finn.no

Råtassen for deg som ikke er beskjeden

Her får du krefter og oppmerksomhet i bøtter og spann.

Mercedes var tidlig ute med å tilby store og luksuriøse cupéer. I dag er det spesielt én modell som vekker sterke følelser hos mange, nemlig SEC. Den kom i 1981, og ble bygd på flaggskipet S-klasse.

Elleve år senere ble bilen omdøpt til CL. Resultatet ble noe av det ypperste Mercedes kunne levere, både med tanke på luksusfaktor og motorkraft.

Når innstegsmodellen på siste generasjon CL innebar en 4,7 liters V8-er, på godt over 400 hk, forteller det mye om modellens intensjoner. Dette var, og er fortsatt en bil for de kravstore, med en mildt sagt romslig økonomi.

For de som skal ha det aller råeste er valget enkelt: CL 65 AMG. Da får du hele tolv sylindere under panseret, to stykk turboer og vanvittige 630 hk. I 2008 kostet beistet over 3,2 millioner her hjemme.

Det er ikke bare kreftene som er oppsiktsvekkende med denne bilen. Foto: Finn.no
Det er ikke bare kreftene som er oppsiktsvekkende med denne bilen. Foto: Finn.no

Siste generasjon CL (2006-2014) er på grunn av prisen et sjeldent syn å se langs veien, både som standard og i AMG-versjon.

Luksuriøs kruttønne

Vanligvis skriker ikke en CL etter oppmerksomhet. Bilen er derimot ganske anonym, hvertfall pris og ytelser tatt i betraktning. Men på bruktmarkedet har vi funnet et skikkelig råskinn, som faktisk brøler etter oppmerksomhet!

Vi snakker om en CL 63 AMG med alt av tenkelig utstyr. 2008-modellen har rullet snaue 100.000 kilometer, og med full servicehistorikk, har den sannsynligvis mange sportslige år igjen på veien.

Se hele annonsen her

Om ikke fargen forteller nok, avslører disse bokstavene masse krefter. Foto: Finn.no
Om ikke fargen forteller nok, avslører disse bokstavene masse krefter. Foto: Finn.no

Med AMG-emblemet trygt plassert på bakluka, blir det feil å ikke nevne bilens prestanda. For selv om det ikke er snakk om verstingen med tolv sylindere under panseret, er det likevel en luksuriøs kruttønne. V8-eren i denne bilen genererer 525 hk og 630 Nm. 0-100 km/t går unna på bare 4,4 sekunder.

Til sammenligning er dette 0,2 sekunder raskere enn en splitter ny Porsche 911 Carrera.

Ny farge og råere lyd

Bilen vi har funnet er altså fullspekket med utstyr. Av det mer kostbare og sjeldne kan vi jo nevne AMG karbondetaljer innvendig og utvendig, TV-tuner, radarbasert cruise control med avstandsholder, AMG-optimalisert sportsunderstell og mye mer.

Men det tross alt bilens ytre som gjøre denne helt unik. Rett før jul byttet bilen identitet, og ble helfoliert med knallblå folie. Med det kan vi trygt fastslå at bilen har blitt et solid blikkfang – kanskje akkurat som fortjent med tanke på alle kreftene som bor i den.

Massive felger som måler 21 tommer er også på plass, samt et nytt eksosanlegg som visstnok skal gi en ny og råere lyd. Med denne bilen bør du rett og slett ikke alt for sjenert bak rattet.

Les også: Tro det eller ei - prisen er mer enn halvvert

Denne kan ikke lenger kjøpes ny. I dag heter den S-klasse coupé. Foto: Finn.no
Denne kan ikke lenger kjøpes ny. I dag heter den S-klasse coupé. Foto: Finn.no

Drastisk verditap

I 2008 kostet CL 63 AMG over 2 millioner kroner ny. Og selv om bilen har rukket å bli åtte år, er verditapet likevel stort.

Bilen vi har funnet er annonsert til 929.000 kroner, noe som er godt under halv pris.

Les også: Her er direktørbilen som kjører fra de fleste