Andreas Jansson (23) velger design fremfor motor og hestekrefter. – Den er ubrukelig lav, men utrolig sjarmerende, sier han.
Andreas Jansson (23) velger design fremfor motor og hestekrefter. – Den er ubrukelig lav, men utrolig sjarmerende, sier han.

Ubrukelig lav – akkurat slik Andreas (23) vil ha den

– Jeg tror de fleste kjenner meg igjen på veien.

Volkswagen Passat CC, eller bare CC som den nå heter, fikk mye oppmerksomhet under lanseringen i 2009.

Design fikk større prioritet enn det rent praktiske. Og til tross for sin lengde på nesten fem meter, er ikke bilen kjent for å være alt for romslig.

Dette er noen av faktorene som har gjort modellen til en skikkelig entusiast- og nisjebil.

– I nærmiljøet skal det ikke legges skjul på at mange kun er opptatt av motor og antall hestekrefter. Jeg har selv vært der, men nå syns jeg det er viktigere å trives med bilen. Derfor er design og estetikk det viktigste for meg. Volkswagen CC er langt i fra den typiske ungdomsbilen, men jeg liker den veldig godt. Dessuten kan man med ganske så enkle grep gjøre bilen helt unik, forteller Andreas Jansson.

Alt fra gamle damer til små barn snur seg etter denne når Andreas farter rundt i gatene.     Foto: Andreas Jansson. 
Alt fra gamle damer til små barn snur seg etter denne når Andreas farter rundt i gatene.     Foto: Andreas Jansson.  Foto: Andreas Sagenes Jansson

23-åringen fra Kongsvinger mener det er viktig å skille seg ut, og ikke bare følge strømmen. VW CC ble dermed et naturlig valg.

– Jeg syns bilen passer meg helt perfekt. Det stilrene designet er nok til å skille seg ut, samtidig som bilen ikke skriker etter oppmerksomhet. Jeg tror faktisk det er vanskelig å finne en bil som kan erstatte denne.

Påkostet mye

Andreas kjøpte bilen kun tre dager etter han så den utstilt på Oslo Motorshow for fire år tilbake. Da var den allerede ombygd fra en original R-line versjon. Den største og mest påkostede endringen er utvilsomt luftunderstellet. Det er spesialtilpasset, og gjør at bilen bokstavelig talt kan legges helt ned på bakken.

Videre mener Andreas at det er viktig å beholde bilens særpreg, og heller fokusere på detaljene. Valg av felger er derfor vesentlig.

– Jeg har prøvd flere forskjellige typer, men i fjor fant jeg de rette. Det endte med 20 toms felger fra Jaguar, men spesialbygde adaptere fra H&R. Disse er jeg fantastisk fornøyd med, og syns de kler bilen godt.

Her er det ikke mange millimeter igjen før bilen grunnstøter. Foto: Andreas Jansson
Her er det ikke mange millimeter igjen før bilen grunnstøter. Foto: Andreas Jansson Foto: Andreas Sagenes Jansson

Kongsvinger-gutten legger til at Passaten har fått nyeste facelift av alle fangere, baklys og bakluke. Det er med andre ord ingen tvil om at bilen er påkostet en god slump penger.

– Jeg har ikke oversikt over antall timer eller kroner jeg har brukt på den, men det har jo ingenting å si når bil er det jeg lever for, smiler han.

Les også: VW Passat CC: Det trenger ikke være dyrt å skille seg ut

Ubrukelig lav, men sjarmerende!

Selv om bilen ikke er fullstendig overlesset av diverse styling, innrømmer Andreas likevel at det blir mye oppmerksomhet å få i gatene.

Folien er spesialdesignet av Andreas, mens felgene er hentet fra Jaguar. – Det er detaljene alt handler om, sier han. 
Folien er spesialdesignet av Andreas, mens felgene er hentet fra Jaguar. – Det er detaljene alt handler om, sier han.  Foto: Andreas Sagenes Jansson

– Alt fra gamle damer til små barn snur seg. Noen kjører nesten i hverandre når jeg står parkert. Det sier vel egentlig det meste.

– Men hvorfor velger du å blodsenke bilen såpass hardt?

– Jeg syns det løfter bilen til et nytt nivå. Dessuten får den et bra fitment jeg liker godt. Når bilen er sluppet helt ned, er den ubrukelig lav, men du verden så sjarmerende! It´s all about the details, avslutter Andreas.

Les også: Se Norges lekreste VW Passat CC