Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
404 Not Found

404 Not Found


nginx
404 Not Found

404 Not Found


nginx
404 Not Found

404 Not Found


nginx
404 Not Found

404 Not Found


nginx

Som bileier finnes det knapt noe som er så behagelig, som å sette seg inn i en isfri og varm bil, mens naboen står med fire lag klær og skraper is. Forvarming av bilen er rett og slett en herlig komfort, som mange setter pris på når vi er i en skikkelig kuldeperiode, slik som nå.

Men det mange glemmer, er at dette også innebærer en svært betydelig miljøfordel.

– Når bilen er iskald om vinteren vil ikke katalysatoren fungere før motoren er varm. Det betyr at bilene spyr ut avgasser ufiltrert i den perioden. Verst er det med dieselbiler, sier Sagedal.

Les også: Så mye koster det å bruke motorvarmer

Reduserer utslipp med opptil 71 prosent!

En bil forvarmet med motorvarmer halverer utslippene de første 20 minuttene. Dette har vært regelen frem til nå.

Men en fersk test utført av VTT (Technical Research Centre of Finland) viser et reduksjonen fra en moderne bil kan være opptil 71 prosent.

– Motorvarmeren er glemt i debatten om dårlig byluft og miljø- og klimaskadelige utslipp fra biler, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Les også: 6 tips: Slik får du varm bil i sprengkulda

179.000 tonn CO2

Debatten rundt tiltak for å bedre bylufta går høyt både i Oslo og Bergen. Langvarig kulde legger et lokk over byene, og lufta blir forurenset og farlig.

Flere tiltak må til for å løse disse problemene. Et bidrag er motorvarmer.

Legger man tallene fra VTT sin test til grunn, vil utslippene reduseres dramatisk. Hvis alle biler i Norge brukte bilvarmesystem, kan CO2-utslippene reduseres med 179 000 tonn CO2 og NOx med 923 tonn årlig.

Bare i Oslo kan NOx-utslippene reduseres med 106 tonn dersom 350 000 biler starter med forvarmet bil 100 ganger på kalde dager i løpet av et år.

Vil stimulere til bruk av motorvarmer

– NAF mener avgiftssystemet kan brukes for å stimulere til bruk av elektriske bilvarmesystemer. Det er bra for lufta, bilens batteri og motoren, mener Sagedal.

– I tillegg blir man en mer trafikksikker sjåfør om man starter kjøreturen i en varm bil med et varmt ratt, fortsetter hun.

Elektrisk motorvarmer er det beste for miljøet. Mange nye biler kan også leveres med drivstoffvarmer. Da brukes bilens drivstoff for å forvarme motor og kupé.

- Motorvarmer er bra uansett hva som driver varmeren, men vi anbefaler elektrisk fordi den er best for miljøet, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Les også: Derfor fryser mange i nybilen sin