Denne bilen er en viktig modell for Mini, fordi den når ut til en bredere kjøpegruppe enn tidligere. 
Denne bilen er en viktig modell for Mini, fordi den når ut til en bredere kjøpegruppe enn tidligere. 

Nå blir denne plutselig mer aktuell for norske kjøpere

Kommer på markedet i mars.

Mini bygger i utgangspunktet mye av sin modellrekke på nettopp det å være små – slik navnet indikerer. Men i fjor lanserte de sin desidert største bil, andre generasjon Clubman. Den er ikke akkurat i nærheten av å kunne sammenlignes med det vi har tenkt på som "Mini" tidligere. Her snakker vi nemlig stasjonsvogn!

Ikke bare har den seks dører (to bakdører i stedet for tradisjonell bakluke), men den er også blitt 27 centimeter lenger og 9 centimeter bredere enn forrige generasjon.

Resultatet er rett og slett en heller diger Mini. Det gjør den også langt mer aktuell som familiebil, selv for de som tidligere ikke har vurdert dette merket som en mulighet.

Nå slippes nyheten om at den i tillegg kan bestilles med firehjulsdrift! Det er gode nyheter for norske kjøpere.

Les også: Her snakker vi supereksklusiv Mini

4x4

4x4 blir å finne på modellvariantene Mini Cooper S ALL4 og Mini Cooper D ALL4.

– I Norge er firehjulsdrift veldig populært, og det er en glede at vi kan tilby firehjulsdrift, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Kjetil Myhre.

Nye MINI Clubman ALL4 lanseres i Norge i løpet i mars, men prisene er foreløpig ikke klare.

Prisene på Cooper S (bensin, 192 hk) og D (150 hk, diesel) uten firehjulsdrift er henholdsvis 357.300 og 290.200 kroner.

Les også: Rimelig på meterpris - IKKE akkurat Mini

Tre motoralternativer

Clubman lanseres i tre ulike motorvarianter, alle med siste generasjon TwinPower Turbo-teknologi.

Cooper D Clubman kommer for aller første gang med en firesylindret dieselmotor på 150 hk.

I tillegg til nye Cooper Clubman med en 136 hk tresylindret bensinmotor, stiller nye Mini Cooper S Clubman med en firesylindret bensinmotor og hele 192 hk.

Nytt for Mini er muligheten til å velge en åtte-trinns Steptronic girkasse, tilgjengelig i Cooper S Clubman og Cooper D Clubman.

Mer fokus på Premium

Så langt har Mini kjørt hardt på et ungt og entusiastisk image. Nå er målsetningen å skyve de større modellene mer i premium-retning. Det innebærer blant annet veldig mange valgmuligheter på utstyr, her har eierselskapet BMW vært flinke i mange år.

LED-lykter, de ulike kjøreinnstillingene Mini Driving Modes og Dynamic Damper Control, elektrisk parkeringsbrems, elektrisk setejustering og Mini Yours Interior Styles med bakgrunnsbelyste dørrammer er noen av nyhetene.

Les også: Denne erter på seg et luksusmerke