En liten stylingdose er med på å underbygge at GT-utgaven er hakket hvassere enn de øvrige Megane-modellen fra Renault.
En liten stylingdose er med på å underbygge at GT-utgaven er hakket hvassere enn de øvrige Megane-modellen fra Renault.

Dette blir morobil til svært hyggelig pris

Kommer med over 200 hestekrefter.

Renault gjør seg klare til å lansere en helt ny utgave av kompakte Megane. Dette har i mange år vært en av Europas mest solgte biler i den såkalte Golf-klassen.

Her hjemme har det ikke gått like bra de siste årene. Megane har havnet i skyggen av en rekke konkurrenter, og slitt med å markere seg på salgsstatistikkene.

Det håper Renault å kunne gjøre noe med nå, blant annet med en helt ny GT-utgave av bilen.

Under 400.000,-

Megane GT kommer med bensinmotor på 205 hestekrefter. Vi snakker ikke noen fullblods sportsbil her, men 0-100 km/t på 7,1 sekunder er absolutt godkjent.

Utvendig har Renault gitt bilen en stylingpakke som gjør den et par hakk tøffere enn "vanlig" Megane. Også innvendig er det flere GT-elementer, og mye utstyr som standard.

Likevel er prisen langt fra avskrekkende. Megane GT sniker seg nemlig under 400.000 kroner, nærmere bestemt 395.000,-. Da har den i praksis ikke mange konkurrenter.

Dette er nesten 200 hk, for småpenger

Lengre enn Golf

– Vi ser på dette som en liten imagebygger, men regner også med å selge bra av GT-utgaven. Så langt har responsen fra forhandlerne våre vært svært god. Dette kommer nok til å bli en populær demobil, sier Renault-sjef Anders Gadsbøll som denne uken hadde premiere på nye Megane i Norge.

I forhold til bilen den erstatter, har Megane vokst seks centimeter i lengden, opp til 4,36 meter. Det er for eksempel ti centimeter lengre enn klassens bestselger VW Golf. Bagasjerommet er også blant de største i klassen, 434 liter.

Lite bagasjerom: Blir vi lurt her?

Flerbruksbil

Renault priser også de vanlige Megane-utgavene aggressivt. Når bilen lanseres senere i vinter, har den en startpris på 250.000 kroner. Da snakker vi dieselmotor på 110 hestekfter, og utstyrsnivå Zen. Det er ikke mer enn 30.000 kroner opp til topputgaven, som heter Bose.

Senere i år er det også klart for en ny utgave av flerbruksbilen Scenic/Grand Scenic. Denne har i perioder solgt bra i det norske markedet, og har markert seg som en smart bil særlig for småbarnsfamiliene.

Her gikk det unna: Bilmerkene som økte mest i Norge i fjor