Kalde fingre? Da er dette gull verdt! 

Likevel er det få som har det.

Når kulda setter inn for fullt, er det få ting du som bileier setter mer pris på enn varme i rattet.
Når kulda setter inn for fullt, er det få ting du som bileier setter mer pris på enn varme i rattet.

Når kulda biter, og du kommer hutrende inn i bilen mens frostrøyken ligger tykk, er gode råd dyre. Ikke minst for de av oss som lett fryser på hendene. Og oss er det mange av! 

Når du har startet dagen med å skrape is av rutene (gjerne med en isskrape som burde vært byttet ut forlengst) er det nærmest en himmelsk opplevelse å kunne slå på varmen i rattet, og kjenne at iskalde fingre tiner opp og blir varme. 

Dette er utstyr som vi i Norge virkelig vet å sette pris på. Men det er dessverre ikke så vanlig som en skulle ønske.

Les også: Snart kan bilen din se slik ut innvendig

Volvo tidlig ute

Lenge var det å ha varme i setene, først foran og etterhvert også i baksetet, blant de viktigste godene mange bileiere visste å sette pris på om vinteren. 

Det tok lang tid før det ble introdusert varme i rattet, først de senere årene har det blitt vanlig. Men Volvo var tidlig ute, allerede på 90-tallet, uten vi skal slå bombastisk fast hvem som var aller først her.

Dette var utstyr som både var relativt lett å lage, billig å produsere og som ofte koster lite å bestille som ekstrautstyr. Likevel var det gjerne de på litt dyrere bilene at du fikk det.

Les også: Bruker milliarder på utstyr ingen vil ha

Standardutstyr

Mest gavmilde var imidlertid folkelige Kia og Hyundai. De har vært flinke til å gi folket premium-utstyr, til hyggelig pris. Og de sørget raskt for at oppvarmet ratt var del av standardutstyret på mange av sine biler. 

Hos de andre merker må du betale ekstra for dette. Men det er i alle fall ikke slik at bare de dyre bilene har dette på utstyrslista. 

Flere burde kjøpe det

Men selv om det nå kan bestilles på svært mange biler, er det likevel mange som lar være. Det forundrer oss egentlig at ikke langt flere legger en tusenlapp eller to i å få muligheten til oppvarmet ratt.

Det er både attraktivt utstyr når bilen en gang skal selges, og du vil takke skaperen for at du gjorde det, hver gang du skal kjøre bil en iskald vinterdag.

Resultatet er gjerne at de som har prøvd det en gang, går heller motvillig inn i vinterhalvåret uten.

Les også: Denne småbilen er en utstyrsbombe