Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dacia har vært på det norske markedet siden 2013. Med én eneste modell og en ganske beskjeden satsing har de ikke gjort veldig mye utav seg, men nå planlegger importøren en aldri så liten offensiv.

I fjor solgte Dacia 141 biler, en liten nedgang fra 2014 da 153 nye Daciaer trillet ut på norske  veier.

Nå skal det altså skje ting. Årets salgsmål ligger nemlig på 400 biler.

Flere forhandlere

Mer trøkk på markedsføringen og en rekke nye forhandlere er blant virkemidlene her.

Anders Gadsbøll leder Renault og Dacia i Norge.
Anders Gadsbøll leder Renault og Dacia i Norge.

– Ja, Dacia skal bli langt mer synlig i mediebildet, blant annet har vi et spennende sponsorat på TV 2 på gang. Vi utvider også antall forhandlere kraftig. Nå skal de aller fleste Renault-forhandlerne også selge Dacia, det betyr i praksis over 30 forhandlere, forteller Anders Gadsbøll som er sjef for både Renault og Dacia i Norge.

Dacia har et relativt bredt modellutvalg, men her hjemme har man så langt valgt å bare selge SUV-en Duster. 

Norges billigste SUV ble mye rimeligere

Gunstig pris 

– Vi vurderer også fortløpende om vi skal ta inn en varebil, men først og fremst ønsker vi å ha fullt fokus på Duster. Vi mener den har et betydelig større potensiale enn det vi har klart å ta ut så langt, sier Galdsbøll og legger til:

– Her tilbyr vi en praktisk, rommelig og godt utstyrt bil til svært gunstig pris. Utgaven med forhjulstrekk starter på 190.000 kroner. 4x4 får man fra 251.500 kroner, og vi har en toppmodell med blant annet ryggekamera,skinnseter og navigasjon til rundt 280.000 kroner. Det er mye bil for pengene, mener Gadsbøll.

Duster-interiøret er enkelt og funksjonelt, uten noen store sprell.
Duster-interiøret er enkelt og funksjonelt, uten noen store sprell.

Her kommer en ny og praktisk billigbil

Eies av Renault 

– Hvem anser dere for å være i målgruppa her?

– Dacia henter generelt mange kunder som i utgangspunktet kanskje har tenkt å kjøpe brukt bil, men som i stedet velger nybil, med full femårs garanti. Vi mener også at dette er en veldig bra bil for småbarnsfamiliene. Duster er robust, har 21 centimeter bakkeklaring og tåler en støyt. Rundt 60 prosent av kundene våre så langt har valgt den med tohjulstrekk, da sparer man altså rundt 60.000 kroner kontra utgaven med 4x4, forteller Gadsbøll.

Dacia har for øvrig sin opprinnelse i Romania. I 1999 ble de kjøpt opp av Renault-konsernet som har investert store summer i å gjøre Dacia til en moderne bilprodusent.

I dag er de posisjonert som lavprismerket til Renault. Det som startet med bare én bilmodell har blitt til en hel familie av biler, og flere er på gang.

Dacia har slått seg opp gjennom å bruke velprøvd teknologi, der utviklingskostnadene allerede er tatt.
Dacia har slått seg opp gjennom å bruke velprøvd teknologi, der utviklingskostnadene allerede er tatt.

– Det er rett og slett lite som kan gå i stykker

Blir naboen misunnelig?

"Ett av de mest fornuftige bilkjøpene du kan gjøre", slo vi i Broom fast da vi testet Duster for første gang. Dette skrev vi i konklusjonen på testen:

Dette er en real, billig og ukomplisert SUV og passer best for den som har et nøkternt forhold til bilen sin, som et effektivt framkomstmiddel. Det er dermed IKKE sagt at naboen ikke blir misunnelig – i alle fall når han hører hva du har betalt for den. Med firehjulstrekk kommer du trygt fram under alle vær og føreforhold også.

Klikk her for å lese hele testen av Dacia Duster

Med 4x4 er Duster en real vinterbil, til en pris svært få konkurrenter kan matche.
Med 4x4 er Duster en real vinterbil, til en pris svært få konkurrenter kan matche.

Her snakker vi super-sjelden bruktbil