Vinteren er høysesong for veihjelp. NAF har gitt oss en oversikt over de fem meste vanlige årsakene til at de må rykke ut, og vi gir  tipsene som kan sørge for at du kan unngå nettopp disse problemene. Foto: NAF
Vinteren er høysesong for veihjelp. NAF har gitt oss en oversikt over de fem meste vanlige årsakene til at de må rykke ut, og vi gir  tipsene som kan sørge for at du kan unngå nettopp disse problemene. Foto: NAF

Topp 5: Dette trenger vi mest hjelp til i sprengkulda

Og her ser du hvordan du unngår å havne i knipa selv.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi skriver midten av januar 2016. Det tilsier at vi er omtrent midt i en norsk vinter. Og norsk vinter skal normalt tilsi at det er kaldt. Tidvis bitende kaldt. At vi nå opplever opptil 15 minusgrader bør ikke være noe nytt. Heller ikke at det enkelte steder bikker både -20 og -30. Det er bare sånn det skal være.

Men siden høsten bare har strukket seg lenger og lenger opp mot jul, og kuldeperioden blitt kortere, blir vi på mange måter tatt litt på senga av sprengkulda, likevel.

Resultatet er også at mange bilister får problemer. Heller ikke bilene virker nemlig å være godt forberedt på en god, gammeldags norsk vinter.

Vi har vært i kontakt med NAF, for å høre mer om hva som er de vanligste grunnen til at de må ut og hjelpe bilistene. Her er topp 5-listen vi fikk – og ved hvert punkt har vi også med rådene fra NAF om hvordan du skal unngå at nettopp det skjer deg:

Les også: Topp 10: Dette bør du som bileier tenke på i kulda

1. Utladet batteri

Dette er ikke overraskende. De fleste av oss har én, eller dessverre ofte flere ganger, vridd om nøkkelen eller trykket på startknappen, og forventet å høre motoren våkne til liv. Men så, i stedet høre et tynt klikk, eller tjinning som bare ebber mer og mer ut – uten så mye som et gnist av håp om at motoren skal starte.

Dårlige batterier, eller batterier som er helt eller nesten utladet, får gjerne problemer på vinterstid.

Slik unngår du problemet:

Bruker du bilen kun til småkjøring, vil du tappe batteriet i bilen jevnt og trutt, særlig om du bruker varmen i setene, rattet, varmetrådene i ruta og har varmeapparatet på fullt.

Husk også at det går mye strøm i startøyeblikket, og ved korte kjøreturer rekker ikke dynamoen å tilføre like mye strøm tilbake til batterier. Derfor er vedlikeholdslading smart. 

Mellomlagring av batteriet er både lurt og viktig når det er skikkelig kaldt.
Mellomlagring av batteriet er både lurt og viktig når det er skikkelig kaldt.

Har du et batteri som kun holder 80 prosent, vil batteriet ha en lettere selvutlading i kulde enn et batteri med 100 prosent opplading.

Vask batteriet på toppflaten. Et batteri med smuss/skitt kan ha en lettere selvutlading. 

Ikke start opp motoren nå og da for å sjekke om alt er ok med bilen i kulda. Da kan du gjøre deg selv en bjørnetjeneste. Batteriet tappes mest i startøyeblikket og hvis du gjør dette nok ganger, vil batteriet til slutt ha så dårlig med strøm at du ikke får starte den når du skal bruke bilen.

Les også: – Merker godt at elbilene gir oss mer å gjøre

2. Motorstopp

Det er ikke bare batteriene som sliter i kulda. Mange får motorstopp, hovedsaklig på grunn av tette dieselfilter, opplyser NAF. 

Slik unngår du problemet:

Dieselfilteret bør skiftes/dreneres for vann før hver vintersesong. Vann kan skilles ut og samles opp i filteret. Når vannet fryser, reduseres kapasiteten til drivstoff-filtret og det skal mindre til før dette tettes og blokkerer drivstofftilførselen.

Vanlig norsk vinterdiesel begynner å skille ut vokskrystaller og bli tåkete ved minus 22 grader. Dette vil ikke gi noen umiddelbare problemer, men dersom temperaturen i dieselen går under minus 30 grader, risikerer du tett dieselfilter. Dette vil variere fra bil til bil, og det avhenger av om bilen er jevnlig i bruk eller ikke.

En typisk misforståelse er at dieselen på tanken fryser når det blir minus 30 grader ute, men lufttemperatur gjenspeiler ikke nødvendigvis temperaturen i dieselen.

Dersom bilen brukes jevnlig, vil det bidra til å holde temperaturen i dieselen oppe. Står bilen derimot i lengre tid utendørs i ekstremkulde, synker temperaturen på dieselen på tanken.

Reiser du på helgetur til et område med strengere kulde anbefales det å fylle tanken på en lokal stasjon i kalde områder.

NB: Noen lurer på om det går an å tilsette parafin i dieselen for å forbedre kuldeegenskapene. Svaret er et soleklart nei! Parafin har høyt svovelinnhold og kan skade partikkelfiltre og katalysatorer på dagens biler.

Les også: Slik unngår du at bilen får kuldesjokk

3. Biler som sitter fast

Med kulde, kommer også snø og is. Og det igjen, medfører vanskeligere kjøreegenskaper. 

Slik unngår du problemet:

Kjør forsiktig og avpass farten etter forholdene. Skal du kjøre på strekninger du vet kan være vanskelige, så ta med kjetting/knipetak, eller rett og slett dropp turen, hvis det er vanskelige forhold.

Kjetting kan være lurt å ha med seg, om du vet at det blir en utfordrende tur.
Kjetting kan være lurt å ha med seg, om du vet at det blir en utfordrende tur.

Det er lurt å alltid ha med seg slepetau i bilen, slik at du kan få hjelp av andre om de har biler med bedre framkommelighet.

Men det viktigste punktet her, er å være godt skodd. Det hjelper ikke med firehjulsdrift, om du bruker sommerdekk eller gamle/dårlige vinterdekk.

4. Punktering

Dette har faktisk vist seg å være et økende problem. Hvis en ser hele året under ett, er dette den tredje mest vanlige årsaken til at NAF må rykke ut.

Slik unngår du problemet:

Noe av forklaringen her er at mange moderne biler rett og slett ikke har reservedekk. Det ofte en nød-kompressor eller spray som skal brukes i stedet. Men dette fungerer ikke like godt som et reservedekk.

Av forebyggende arbeid, kan du være nøye med å sjekke slitasje på dekkene. Om de slites feil, kan de se helt fine ut ved første øyekast, mens de er slitt til metalltrådene innest. Da kan du få en lei overraskelse, og vanligvis skjer det når det passer ekstra dårlig ...

Kjør forsiktig i områder med skarpe dumper eller kanter. 

Les også: Stadig flere må ha hjelp til dette

5. Elektriske feil

Kulden kan også skape krøll i de elektriske systemene i bilen. Det kan gi forskjellige utfall, alt fra vinduer som låser seg til motorbrann.

Slik unngår du problemet:

Kan være vanskelig å gardere seg mot. Men sørg for at batteriet har nok strøm, og forsøk å holde motorrommet så rent som mulig.

Har du andre gode råd i forbindelse med bil og sprengkulde - bruk kommentarfeltet:

Les også: Se hva som sørget for punkteringen!

Norsk vinter kan være en skikkelig prøvelse for bilen din. Men hvis du tar noen enkle forholdsregler, er du godt rustet til å komme gjennom uten store problemer. Foto: Scanpix.
Norsk vinter kan være en skikkelig prøvelse for bilen din. Men hvis du tar noen enkle forholdsregler, er du godt rustet til å komme gjennom uten store problemer. Foto: Scanpix.