Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Der er 47 år siden. Altså i 1969. Da skjer det noe helt utrolig med bilsalget i Norge. Det formelig skyter til himmels, sammenlignet med årene både før og etter.

Grunnen er både enkel og forståelig nok. Fra 1 januar i 1970 innføres moms i Norge og alle varer blir med det dyrere natten over. Bokstavelig talt.

Selvfølgelig var det mange som ville sikre seg ny bil til 1969-pris.

De aller, aller fleste valgte den allerede da litt aldrende VW Bobla som sin nye bil. Det ble levert utrolige 16.699 eksemplarer av arten.

Golf var svært nære i år

Ikke bare var det rekord i antall solgte biler den gangen. Rekorden har stått som en påle i bunnfrossen bakke siden. Ingen – absolutt ingen – har klarte å levere like mange biler av en og samme modell på ett år siden den gang. Utrolig nok.

2015 var året hvor denne rekorden endelig kunne ryke. Denne gangen med VW Golf, en bil som finnes i et utall av varianter og med et hav av motor og utstyrsvarianter.

Vi kan jo kjapt nevne elbilen e-Golf, hybriden GTE, et utall varianter med bensin- og dieselmotor, det finnes stasjonsvognen og Alltrack-varianter, selvfølgelig får du den med firehjulstrekk, den finnes som Sportsvan og som GTI.

Skulle du ha VW Boble i 1969 var utvalget litt magrere, for å si det pent...

Du kan fortsatt få veldig fin Boble for 50.000,-

Bildet viser hvordan det så ut hos en VW forhandler i 1969. Foto fra Møllers historiske arkiv.
Bildet viser hvordan det så ut hos en VW forhandler i 1969. Foto fra Møllers historiske arkiv.

Ikke bittert

Men modellfloraen til tross - rekorden fra 1969 står fortsatt! Men den har aldri vært nærmere å bli slått enn i fjor. Bare i overkant av 300 biler skilte de to ved utgangen av 2015.

– Neida, det er ikke bittert. Faktisk ikke i det hele tatt. Det sier Jan Tore Kopperud som er produktsjef for VW Golf hos den norske importøren.

– Vi får gjøre et nytt forsøk igjen neste år da, vet du. Legger han til.

– Det høres ut som dere har et avslappet forhold til dette?

– Ja vi har i grunnen det. Rekorden er jo "på huset" allerede. Og for å være ærlig så trodde vi ikke helt på at vi skulle klare å ta rekorden ved inngangen til 2015 heller. Så at vi kom så nært er mer som en bonus for oss. Men, nå er det et nytt år og nye muligheter, så vi får se hva 2016 bringer.

Jan Tore Kopperud er produktsjef for VW Golf hos den norske importøren.
Jan Tore Kopperud er produktsjef for VW Golf hos den norske importøren.

Ustabil produksjon

– Hva var det som gjorde at dere var skeptiske til dette i utgangspunktet. Golf har jo solgt som varme pølser på en dårlig fotballkamp?

– For å ta det fra begynnelsen: Vi hadde med oss et relativt stort etterslep på solgte VW e-Golf fra 2014 inn i 2015. Det var positivt og talte på mange måter for rekord.

– På den annen side så var det noe ujevn produksjon på både e-Golf og vår nye ladbare hybrid GTE i 2015, noe som trakk ned. Det er liten tvil om at disse to bilene nå er "lokomotivene" i det norske Golf salget for tiden, forklarer Kopperud videre.

Etter det vi forstår er produksjonen nå jevnere og dermed er raske leveringer sikret. Dessuten får VW et fullt år med en annen viktig nyhet, nemlig Golf Alltrack som er en litt høyreist og tøffere versjon av Golf stasjonsvogn.

– Ja det stemmer, Den har solgt veldig godt. Dessuten har TDI-utgaven av denne med firehjulstrekk og DSG-automatgir blitt billigere etter avgiftsomleggingen også, bekrefter Kopperud.

Kjøpefest på nybil – se hva vi valgte

Mange rekorder i 2015 allikevel

– Slik sett er det ikke umulig at rekorden kan ryke allerede i år. Vi har salgsmål som ligger svært tett opptil rekorden fra 1969, hvis salget går litt bedre enn forventet, så kanskje ...

– Jeg hører på deg at lysten til å ta den er der... Ikke nekt!

– He, he... Jo da. Men da må det være på ærlig vis. Vi kunne tatt den i 2015 ved å pumpe ut biler til forhandlere og forhåndsregistrert opp det som skulle til for å ta rekorden. Så viktig var ikke. Skal vi ta den må det være "Fair play". Dessuten har vi mange andre rekorder å feire i 2015. Vi suger jo litt på den karamellen også vet du...

– VW Golf har aldri solgt bedre enn i 2015. Det må jo feires, selv om det ikke ble rekord. Dessuten har VW generelt aldri levert flere biler til det norske folk enn i 2015 -– 26.344 for å være helt nøyaktig, slår han fast.

Kommer denne frekke Golf R400 i 2017?
Kommer denne frekke Golf R400 i 2017?

Sint Golf nyhet til våren

– Helt til slutt, har Golf noen spennende nyheter på gang i år?

– Ja, absolutt! Det blir neppe den store volumselgeren, men legenden VW Golf GTI fyller 40 år i år. Det feires med den sinteste utgaven av bilen noensinne, Nemlig en spesiell Club Sport-variant med 265 hestekrefter, og faktisk helt opp i 290 hk ved såkalt "overboost". Det er en del bilentusiaster som gleder seg til den. Den kommer når snøen er borte og asfalten har tørket opp, forteller han ivrig.

– Ellers så kan jeg jo allerede nå røpe at VW Golf får en facelift som om cirka ett år , og at fabrikken sannsynligvis vil sette Golf R400 i produksjon i løpet 2017, avslutter Kopperud.

Golf alene ville vært Norges mest solgte merke