Dette er noe av det smarteste du kan gjøre nå

Sparer deg for både ergrelse og utgifter.

En batterilader til noen hundrelapper kan være hele forskjellen på normale morgener – og morgener som ikke blir noen god start på dagen!
En batterilader til noen hundrelapper kan være hele forskjellen på normale morgener – og morgener som ikke blir noen god start på dagen!

Bilbergerne har det ekstra travelt om dagen. De rykker ut til bilister i nød, og det som dominerer akkurat nå er noe så banalt som biler som ikke vil starte.

Og det igjen skyldes i veldig mange tilfeller flatt batteri. Sprengkulda er nemlig nådeløs mot bilbattterier. Og når det er tomt – da er det virkelig tomt. Det skjer fint lite når du vrir om nøkkelen, eller trykker på startknappen.

Gode råd er dyre 

Så da står du der. Mer og mer frossen og stresset, mens du skjønner at dette lover veldig dårlig for å rekke barnehage, skole eller jobb. Eller alt på én gang.

Da er gode råd dyre, bokstavelig talt dyre. For mange er det ikke annet å gjøre enn å ringe etter hjelp. Det tar gjerne tid, og det koster penger, hvis du ikke har forsikring eller medlemsskap som dekker dette.

Men egentlig er det ganske unødvendig å i det hele tatt havne i denne situasjonen.

– Hjelp, bilen min sier bare klikk,klikk ...

Forlenger levetiden 

– Ja, jeg vil påstå at de aller, aller fleste kan unngå og forebygge dette, hvis de er litt bevisst, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Hvis du har mistanke om at batteriet ditt begynner å bli dårlig, da må du enten sørge for å få ladet det opp, eller bytte det. Du får et bra batteri for en tusenlapp, det er ikke mer enn én assistanse fra bergingsbil koster. Enda enklere er det å lade batteriet. Hvis det ikke har veldig mange år på nakken, er det absolutt verdt å gjøre. Litt ekstra hjelp fra en lader, kan gi batteriet mye lenger levetid, sier Benny.

Batteriet er flatt. Men må det byttes?

Bevisst på strømbruken 

– En batterilader koster fra et par hundrelapper og oppover. Jeg anbefaler å ikke kjøpe de aller billigste, men de duger som regel de også. Ideelt sett bør du lade batteriet noen ganger i løpet av vintersesongen, og dette er naturligvis ekstra viktig når det blir veldig kaldt. Da tappes batteriet raskt, og det har veldig godt av litt påfyll, sier Benny.

– Er det andre råd man bør følge for at batteriet ikke skal ha det altfor tøft når temperaturen er som nå?

– Det er det så absolutt! Det viktigste er å være bevisst på både kjøremønster og strømbruk. Mye småkjøring i lav hastighet, korte turer der du starter med iskald bil, det er det verste for bilen nå, sier Benny.

Motorvarmer er gull verdt 

– Da risikerer du i praksis å tømme batteriet. Bilen rekker ikke å kompensere for alt du bruker, og batteriet blir gradvis dårligere. Her er det derfor viktig å være litt bevisst på hvor mye strøm du bruker. Setevarmen på maks, varmetrådene i bakruta på, full blås på varmeapparatet, ja kanskje andre ting også: Alt dette drar strøm, tildels mye strøm. Derfor bør du holde deg i skinnet og bruke minst mulig.

– Klarer du å unngå for mange kaldstarter, er det helt klart å anbefale. En motorvarmer er kjempesmart å ha, enten den går på strøm eller bruker bilens drivstoff. Da starter bilen lettere og den blir også kjappere varm. Men har du ikke motorvarmer er det altså ekstra viktig å ta vare på batteriet nå, avslutter Benny.

– Tro meg, det smeller hvis dette går galt!