Etter mange tunge år med svakt salg, er Renault nå på vei opp på det norske markedet.

I fjor økte de salget med over 60 prosent, i hovedsak takket være meget bra salg av elbilen Zoe. Med SUV-en Kadjar har de også fått en bil i en klasse som er svært populær blant norske biljkøpere. Og nå er det straks klart for ytterligere en nyhet: Nemlig helt ny Megane.

Offisiell lansering i Norge skjer i uke 11, men bilen er allerede i landet. Tidligere i dag ble det første eksemplaret avduket, i forbindelse med et pressemøte.

GT-utgave

Megane tilhører Golf-klassen, og solgte særlig i starten bra i Norge. Så har det bremset opp, og de siste årene har salget vært svært lavt.

Her trekkes teppet av, for nye Megane.
Her trekkes teppet av, for nye Megane.

Det håper importøren å kunne snu med den helt nye modellen.

– Vi har fått en moderne, lekker og avansert bil, som er svært gunstig priset i forhold til konkurrentene. Derfor har vi stor tro på Megane nå. Jeg kan jo også nevne at den kommer i en GT-versjon helt fra starten, med 205 hestekrefter. Den skal fungere litt som en imagebygger, men jeg tror også vi skal klare å selge ganske mange eksemplarer av den, sier Renault-direktør Anders Gadsbøll, til broom.no.

Bilmerkene som øker mest i Norge, se hvilke det er:

Lengre og større

Renault ruller ut flere motoralternativer, og tre ulike utstyrsnivåer helt fra starten av. Her er det fokus på mye bil for pengene, noe som nok også er avgjørende i den tøffe konkurransen bilen skal ut i.

Her er det blant annet dieselmotorer på 110 og 130 hestekrefter. Dessuten bensin på henholdsvis 130 og 2015 hk. Mange av kjøperne i denne klassen ønsker seg automatgir, det har Renault på flere av Megane-variantene.

Bilen er blitt seks centimeter lengre enn forgjengeren, bagasjerommet er på 434 liter. Med det er dette en av de største bilene i klassen.

Renault priser aggressivt og satser på at nye Megane skal klare å hente langt flere kjøpere enn forgjengeren gjorde mot slutten.
Renault priser aggressivt og satser på at nye Megane skal klare å hente langt flere kjøpere enn forgjengeren gjorde mot slutten.

Denne raringen kan være et godt bruktkjøp

Priser aggressivt

Prisene starter på 250.000 kroner. Da får du bilen med 110 dieselhester, og i såkalt Zen-utgave. 

Det er imidlertid ikke veldig langt opp til toppmodellen Bose som har svært mye utstyr innabords. Da starter prisene på 280.000 kroner, fortsatt med 110-hesters diesel. Toppmodellen Megane GT kommer for øvrig på 395.000 kroner.

Megane er altså allerede i landet. Den første forsyningen av kundebiler kommer i uke åtte, før det så er klar for lansering rundt om hos landets 40 Renault-forhandlere.

Derfor er Renault Grand Scenic et smart familiebil-valg

Mye utstyr for pengene er blant salgsargumentene når Renault nå lanserer helt ny Megane.
Mye utstyr for pengene er blant salgsargumentene når Renault nå lanserer helt ny Megane.

Renault har lekker storbil på gang, les mer om den her: