Dette interiøret minner ikke mye om det vi er vant med å finne i en Nissan. Men så er det da også en bil laget i – og spesielt for – USA.
Dette interiøret minner ikke mye om det vi er vant med å finne i en Nissan. Men så er det da også en bil laget i – og spesielt for – USA.

Her snakker vi barsk arbeidsbil!

Spørsmålet er om vi noen gang får kjøpe den i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nissan er slett ikke ukjente med å lage pickuper.  Den nye og største modellen heter Titan XD, og ble lansert i fjor. Nissan har nemlig stor tro på store picku-er, eller trucks som de kalles i USA.

Og for å markere at det kan gjøres mye kreativt også i denne klassen, bestemte de seg for å lage en konseptbil utenom det vanlige. Med Titan XD som utgangspunkt.

Ikke overraskende er det den amerikanske avdelingen til Nissan som stå bak det ekstreme designet på kjempen du kan se på bildene her. De har gitt den et typisk amerikansk-, og ikke spesielt nedtonet navn også: Titan Warrior Concept. 

Les også: Populær arbeidsbil blir ny – og mer eksklusiv

Slik går det når Nissan lar sin amerikanske avdeling få fritt spillerom. Konseptbilen Titan Warrior Concept bygger på Nissans store pick up Titan XD.
Slik går det når Nissan lar sin amerikanske avdeling få fritt spillerom. Konseptbilen Titan Warrior Concept bygger på Nissans store pick up Titan XD.

Eventyrbil 

Det er ikke BARE fordi det høres tøft ut, at bilen har fått Warrior-delen av navnet. Designerne bak har nemlig latt seg inspirere av krigere i gresk mytologi. Målet er at den skal se muskuløs ut, og at enkelte karosseridetaljer skal minne om en rustning.

Dette skal rett og slett være en fryktløs bil, som kan dra på alle mulige slags eventyr.

For å klare mer krevende offroad-utfordringer er den hevet nesten tre tommer i forhold til den originale modellen. Dekkene er på et nivå som selv ombyggingsspesialisten Arctic Trucks ville vært stolte av: 37".

Men selv såpass mye gummi ser faktisk ikke for stort ut på denne bilen. Og det sier noe om de fysiske målene.

Les også: Her er Norges billigste varebil

Arbeidsbil med høyt luksusnivå.
Arbeidsbil med høyt luksusnivå.

Heftig motorisering

Panseret har luftinntak for å kjøle ned den voksne 5-liters V8-dieselen. Ikke noe knuslete greier som skal til for å flytte en slik doning. Her er det 310 hk, koblet mot en sekstrinns automatgirkasse.

Men selv med den slags bamsekrefter, må du beregne omtrent 9,5 sekunder på øvelsen 0-100 km/t. Det sier da også litt om hvilken vekt det er på denne bilen.

Vi har ikke fått oppgitt noen tall som avslører forbruk eller utslipp. Men du kan nok trygt slå fast at dette ikke er ideelt å komme drassende med når du skal inn til Bergen eller Oslo en iskald vinterdag ... Da får du fort en hærskare av astmatikere og miljøaktivister på nakken.

Krom på innsiden

Interiøret er også mer spennende enn på originalen. Det er lite som minner om en skikkelig arbeidsbil – her står luksusen i hovedsetet. 

Sort skinn og alcantara dominerer, med detaljer og kontrastsømmer i oransj. 

Men det ville ikke vært amerikansk om det ikke også var en god porsjon krom på plass. Mest påfallende blir det på rattet. I tillegg glinser det på en del brytere og rundt instrumentene.

Du legger kanskje også merke til de to store sylinderne som er plassert i midtkonsollen. Det ser rimelig spesielt ut. Men det er faktisk bare en veldig stilig måte å oppbevare varm- og kald drikke på.

Disse beholderne sørger for varm- og kald drikke. Ganske fancy greier ...
Disse beholderne sørger for varm- og kald drikke. Ganske fancy greier ...

Les også: Kjedelig varebil? Sjekke disse i stedet

Ikke til Norge

Konseptbilen vises nøyaktig ett år etter at produksjonsmodellen Titan XD ble vist første gangen. I tillegg til nevnte dieselmotor, vil Titan XD i år bli tilgjengelig med en bensinmotor. Også denne med åtte sylindre, men her med 390 hk.

Det er dessuten mulig å få den med og uten bakseter, og med større lasteplan om du heller vil ha det.

Men uansett hvilken utførelse du vil ha den i, må du nok over dammen for å kjøpe den. Dette er ikke en bil den norske importøren kommer til å hente inn, for å si det sånn.

På utsiden er det ikke så mye som en liten krom-bit å finne. Ganske uvanlig på en
På utsiden er det ikke så mye som en liten krom-bit å finne. Ganske uvanlig på en "amerikansk" pick up ...

Les også: Topp 10: Norges mest populære brukte SUVer