Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Januar er høysesong for treningsenterne, da er nyttårsforsettene ferske og buksene trange. Ribbe, sylte, pinnekjøtt og sju sorter julekake setter sine spor.

Dersom målet med treningen er å gå ned noen kilo er det kanskje smart å ta seg en løpetur i kulden?

VALKER: Julen setter sine spor...  Foto: Colourbox-illustrasjon
VALKER: Julen setter sine spor...  Foto: Colourbox-illustrasjon

Når det er kaldt må kroppen bruke ekstra energi på å holde varmen, så kanskje kombinasjonen kuldegrader og høy puls får grammene til å forsvinne ekstra kjapt?

Eller er det omvendt?

Det er skikkelig anstrengende å løpe når det er 25 plussgrader, så kanskje det er i varme forbrenningen er størst?

KJEDELIG: Det er kjekkere å løpe ute enn inne på tredemølle. Foto: Colourbox - illustrasjon
KJEDELIG: Det er kjekkere å løpe ute enn inne på tredemølle. Foto: Colourbox - illustrasjon

Spiller ingen rolle

Danske videnskap.dk har spurt idrettsforsker Michael Voigt ved Institut for Medicin og Sundhedsteknologi på Aalborg Universitet.

– Om det er varmt eller kaldt har ingen betydning for hvor mye energi man forbrenner, svarer han.

Opptaket av oksygen er bare avhengig av det arbeidet kroppen gjør, og er likt uansett temperatur.

Du kan altså heller legge løpeturen innendørs på en tredemølle, dersom ikke selve turen ute i vinterlandskapet er viktig for deg.

Uttørking

Men trening i kulde har en fordel; du tørker ikke like fort ut som om sommeren.

Kroppen svetter for å kjøle seg ned, og dersom du løper lenge i sommervarme uten å drikke vil kroppen etter hvert ha for lite vann.

– Det påvirker blodomløpet slik at det blir vanskeligere å transportere oksygen rundt i kroppen, sier Voigt.

Mindre oksygen til musklene gjør at de ikke lenger arbeider like effektivt, og du forbrenner derfor mindre energi.

GOD TRENING: En skitur er god trening. Da får du også brukt armene. Foto: Ronald Toppe
GOD TRENING: En skitur er god trening. Da får du også brukt armene. Foto: Ronald Toppe

Pass på pusten

Trener du når det er skikkelig kaldt må du ta vare på lungene dine.

Er det under minus 15 grader kan den kalde luften utløse en betennelsesreaksjon. Du får en hevelse i de små rørene inne i lungene, og klarer ikke å puste skikkelig.

Slik kuldeastma kan du unngå ved å puste gjennom et skjerf, eller du kan bruke en varmemaske. Den bruker varmen fra luften du puster ut til å varme opp luften du puster inn.