10 tips til kjøring på glatt føre

Slik unngår du problemer.

Når føret blir skikkelig vanskelig, er det viktig å ta noen forholdsregler.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Når føret blir skikkelig vanskelig, er det viktig å ta noen forholdsregler. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Etter en periode med mye kulde, er det nå snøkaos som rår. Og det har bidratt til at det har oppstått mange kjedelige situasjoner på veien rundt om landet.

Men det er noen grep enn kan ta, for å minske sjansene for uhell betydelig.

Og husk at det har skjedd mye med de fleste biler, siden regelen var at du skulle pumpebremse og trampe inn kløtsjen for å få best mulig kontroll ...

Les også: Eksplosjon i antall biler med saltskader

Nye tider – nye rutiner

Nyere biler er nemlig såpass breddfulle av teknologi og automatiserte hjelpemidler, at det stort sett er bare det å svinge i den retningen du ønsker å kjøre, som står igjen av de gamle reglene. 

Men selv om bilen din er langt bedre utrustet til å hjelpe deg å holde kontrollen, er det fortsatt en rekke grep du som sjåfør kan og bør ta, for å sikre deg og dine medtrafikanter høyest mulig sikkerhet.

Her følger noen enkle råd og tips, som du bør lese om du er redd for å sette deg i bilen på det ekstreme føret.

Les om de glatte veiene rundt om i landet her

1. Bli kjent med bilen din

Oppgave nummer èn, er rett og slett å sette seg inn i hvilken bil du har. Avhengig av merke, modell og hvor ny den er, har den forskjellige grad av sikkerhetsutstyr.

Hvis du for eksempel kjører en eldre bil, som IKKE har ABS-bremser, så er det faktisk pumpebremsing og de gamle reglene som gjelder. Uten ABS-bremser låser nemlig forhjulene seg når du bremser hardt. Da går bilen bare rett fram, uansett hvor mye du måtte forsøke å styre i en eller annen retning.

ABS-bremser derimot er blokkeringsfrie, og sørger for at du kan styre mens du bremser. 

Les også: Vurderer å strø glatte veier – med rotfrukt!

2. Ikke tro at du er bedre enn antispinn-systemet

Det er en dårlig idè å slå av antispinn- og antisladd-systemet på bilen din. Da mister du en svært viktig støttespiller når føret er slik det er nå.

De eneste gangene det kan hjelpe å redusere effekten av for eksempel antispinn-systemet, er hvis du skal opp en bratt bakke, og bilen trenger å spinne litt for å komme seg fram. Men hvis du gjør det, skal du samtidig vite litt om hvordan bilen din reagerer når den spinner og hvilken risiko du tar. Ofte er det smartere å enten parkere der du står, eller be om hjelp.

3. Gode dekk

Det kan ikke sies ofte nok: Dekkene er den viktigste delen på bilen din. Hvis du skal ha noe som helst håp om å ha kontroll på ekstremt føre, MÅ du ha skikkelige dekk. 

Godt mønster (gjerne minst 4 mm, selv om minstekravet etter loven er 3 mm) og myk gummi (gamle dekk mister en del av mykheten som trengs på glatt underlag), er det viktigste å passe på.

4. Få gratis veihjep

Medlemskap i et av bergingsselskapene er en god sikkerhet når forholdene er slik de er nå. Da har du tryggheten om at du slipper å betale egenandel om du må få hjelp, og dessuten vissheten om at hjelpen kommer om du skulle stå fast.

Husk at du ikke må vente til du ligger i grøfta før du ringer. Om du anser det som umulig å fortsette uten å risikere en ulykke, er det både tid og penger å spare på å være litt "føre var", og heller ringe etter hjelp før det går galt.

Les også: Advarer mot Tesla på vinterføre

5. Reduser farten

Enkelt og greit. Du må tilpasse farten etter forholdene. Og når det er glatt, betyr det gjerne å kjøre en del saktere enn fartsgrensen. Husk at sidekreftene øker enormt bare når du øker farten 10 km/t, og det samme gjør bremselengden. Kjører du i byhastigheter (30-50 km/t) og øker farten bare 10 km/t, vil du omtrent doble din bremselengde. Det samme gjelder sidekreftene i sving.

Du får heller leve med at ting tar litt tid. Men husk å eventuelt slippe forbi andre, slik at du ikke bidrar til å skape utrygge forbikjøringer eller unødvendig irritasjon.

Dessuten: Er farten for stor, kan ikke elektronikken redde deg! Da er det kun sikkerhetsbelte, airbag og bilens innebygde sikkerhet som kan hjelpe deg.

6. ABS: Ikke bli skremt av bråk og risting

Når ABS-systemet slår inn vil du kjenne vibrasjoner i bremsepedalen og kunne høre ulyder. Dette er helt normalt, bare fortsett med det du gjør. 

Oppdager du en fare for sent til å kunne stoppe, gjelder det å få ned farten så raskt som mulig. Det øker muligheten for å klare å styre unna og reduserer skadene om du skulle kollidere. 

Og når du først bremser, trå ned bremsen så hardt du kan. Det har stor betydning for bremseeffekten.

7. Ikke sving for brått

En vanlig førerfeil i en nødsituasjon på glatta er å styre brått og for mye. Med en slik reaksjon øker du skrensen og det vil ta lengre tid før hjulene begynner på styre.

For å kunne styre presist og følsomt på glatta er det viktig å tenke på følgende:

– Hold løst i rattet. La også fingertuppene ha kontakt med rattet.

– Holde hendene symetrisk. Mellom kvart på tre og ti på halvfire.

– Skyv i rattet. Ved å skyve oppover kjenner du bedre endringer i veggrepet. Jo dårligere veggrep, dess mindre motstand. I det forhjulene mister veigrepet «mister» du også motstanden i rattet.

Les også: Slik ser du hvor gamle dekkene dine er

8. Firehjulsdrift kan lure deg

Det er interessant å merke seg at biler med firehjulstrekk har flere utforkjøringsulykker enn biler med tohjulstrekk.

Grunnen kan være at det med firehjulstrekk er vanskeligere å oppfatte hvor glatt det er (mindre hjulspinn ved igangsetting). I tillegg er det mer krevende for føreren å reagere riktig ved en skrens i sving.

Derfor bør du være ekstra oppmerksom om du har bil med 4x4. Husk også at SUVer ofte er tyngre enn andre biler, og det kan bidra til problemer i skarpe svinger.

9. Sjekk føret mens du kjører

Når du er ute på veien, og lurer på hvor glatt det egentlig er, er det ulike måter å sjekke det på (men pass på at det ikke er biler rett bak eller at noen kommer imot deg):

– Kjenn på motstand i rattet. Ta en liten og brå rattbevegelse i svingen. Slipper hjulene eller følger bilen kommandoen fra rattet?

– Kjenn på veigrep ved gasspådrag. Hvor lett slipper hjulene?

– Korte prøvebremsinger. Hvor mye reduseres farten?

10. La bilen stå! 

Er du nervøs og usikker på om du takler forholdene, er den beste løsningen å ganske enkelt å la bilen stå.   

Kilde: NAF

Les også: Sommerdekk på vinterføre er rett og slett livsfarlig