Det er ikke lett å se forskjell på 750iX, og en "vanlig" BMW 7-serie. Men de fire firkantede enderørene gir et hint om at dette er noe annet enn en vanlig direktørbil. Faksimile: Finn.no
Det er ikke lett å se forskjell på 750iX, og en "vanlig" BMW 7-serie. Men de fire firkantede enderørene gir et hint om at dette er noe annet enn en vanlig direktørbil. Faksimile: Finn.no

Nå koster luksusbilen under 1/3 av nypris!

Vinterbil blir ikke mye mer luksuriøst enn dette.

Tenk litt på BMW 7-serie, anno 2010. Et digert flak av en bil, gjerne brukt til å frakte godt voksne VIP-folk hit og dit. Ikke akkurat det du ville tenke på som en sportsbil.

Men 750iX har i alle fall ytelser som en sportsbil. Med over 400 hk og firehjulsdrift, går 0-100 km/t unna på kun 5,1 sekunder. Fram til 2007 var det nok til å sette selv en vaskeekte BMW M3 på plass. Og det sier ikke så rent lite.

Selv med bare en knapt hørbar V8-summing i bakgrunnen, vet sjåføren av denne bilen at det kan vekkes til live et aldri så lite monster, bare ved et litt rykk i høyrefoten.

Og når du får til de grader i pose og sekk, både ekstreme ytelser og en høy komfort, så sier det seg selv at det koster. Så det svir. Skikkelig. Det brenner!

Ny ville nemlig en slik lett komme på over 2 millioner kroner. Nå, derimot, kan du faktisk finne en utgave med et LASS av utstyr og ikke urimelig kilometerstand – til under en tredjedel av den prisen.

Da begynner det å ligne noe ...

Les også: Er dette verdens villeste luksusbil

Mye bil for pengene

Bilen vi har funnet har typisk "lokkepris" – 599.000 kroner. Altså et psykisk grep som skal få deg til å tenke at dette er jo ikke 600.000 kroner. Og det er det jo ikke heller, rent faktisk. 

Men uansett, prisen er altså mindre enn en tredjedel av hva en slik bil kostet ny i 2010. 

Med overkommelige 82.000 kilometer tilbakelagt, er det dessuten mye bil igjen her.

Originalgarantien er naturligvis gått ut, men bilen leveres likevel med en utvidet garanti, som dekker både elektronikk og mekanikk. Hvor lang denne er, står det ikke i annonsen.

Men på en slik bil, er det uansett gode nyheter, som kan bidra til litt bedre nattsøvn.

Så selv om det er mye penger, er det likevel en skikkelig godbit i "mye bil for pengene"-kategorien.

Les også: Dette kan bli verdens dyreste

Underholdning i baksetet

En ting er altså dette voldsomme frasparket, og det faktum at du får en ypperlig vinterbil.

Det viktigste argumentet for å velge 7-serien, vil imidlertid alltid være luksusen. Så også i denne bilen.

I baksetet er det full underholdningspakke, med originale TV-skjermer i ryggen på forsetene. Disse kan brukes til TV-spill, DVD, musikk og radio via blue tooth og om ønskelig kan en også følge med på navigasjonen.

Ingen tvil om at 7-serie byr på mye luksus og skyhøy opplevd kvalitet. Det ser ekstra pent ut med beige skinn.
Ingen tvil om at 7-serie byr på mye luksus og skyhøy opplevd kvalitet. Det ser ekstra pent ut med beige skinn.

Det er masse plass i baksetet, og disse er dessuten utstyrt med byr på både varme og kjøling. Eget klimaanlegg for de som sitter bak er også på plass, og gardiner i vinduene.

Sort lakk og beige interiør er en fargekombinasjon som sjelden blir feil, rent visuelt, selv om den tidvis er litt upraktisk.

Les også: Ny lukusbil – men vi får ikke kjøpe den

Friske kjøreegenskaper

For sjåføren er det behagelig med både head up display, adaptiv cruisekontroll, side assist, fire kjøreprogrammer, elektriske komfortseter med varme og kjøling de også, ryggekamera med toppview og sideview og ikke minst Dynamic Drive.

Sistnevne bidrar til at den store og tunge bilen oppleves langt mer sportslig å kjøre enn størrelsen skulle tilsi. Dette systemet motvirker krenging, noe som dessuten også bidrar til økt komfort. 

Nøkkelfri tilgang til bilen, og soft close-dører, hører naturligvis med på et slikt flaggskip.

Les også: Gammel BMW-luksus: Godt kjøp til 200.000 kroner?

Koster mer

Denne generasjonen av 7-serie er nettopp blitt erstattet. Det innebærer vanligvis at prisene på utgående modell skal gå ned noe i tiden framover.

En så stor bil, med så stor bensinmotor, er heller ikke det som i utgangspunktet er lettest å selge. Her gjelder det å finne riktig kjøper, og det kan av og til ta litt tid. 

Hvis du er raskt ute, bør det dermed være mulig å få prutet på prisen her. 

Vi tar med, som vi alltid gjør på denne typen biler, at alt vedlikehold er dyrt. Enten det er deler, driftskostnader eller reparasjoner. Forsikringen er også betydelig mer kostbar enn på vanlige biler.

Men når du "sparer" så mye på nybilprisen, så står du kanskje over det?

Les også: Nå begynner denne statusbilen å bli billig