Klassikeren har kommet hjem fra Syden-ferie

Nå er den gamle Opelen til salgs.

Opelen har kommer hjem fra Spania og selges nå i Norge. Faksimile fra finn.no
Opelen har kommer hjem fra Spania og selges nå i Norge. Faksimile fra finn.no

Det er som kjent mange norske pensjonister som tilbringer store deler av tiden sin i Spania. Og noen av dem tar faktisk også med seg bil, selv om denslags er langt billigere i Spania enn her hjemme.

Det er denne Opel Rekorden et eksempel på. Den har nemlig tidligere blitt kjørt i Spania, med norsk eier og med norske skilt. 

Om det er spansk sol og sommertemperaturer som har gjort det vet vi ikke, men det ser da ut som om den bærer alderen svært godt.

Svært populær i Norge også

Bilen er en Opel Rekord C, C-en betyr kort og godt at dette er tredje generasjon av det som var Opels store familiebil. Denne modellen ble produsert mellom 1966 og 1972.

Den var svært populær og var et vanlig syn på norske veier også. Mer enn 1,2 millioner biler ble produsert før den siste trillet av samlebåndet i januar 1972. Da hadde man allerede startet produksjonen av etterfølgeren, som da naturlig nok het Rekord D.

Det er slett ikke uvanlig at det fortsatt kommer eksemplarer av Rekord C til salg. Men det er sjelden at de ser så fine ut som denne, som nylig dukket opp på finn.no.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Alle biler ruster, men Opel har Rekord?

Denne bilen er en firedørs utgave av arten. Som samler- og veteranbil har det vist seg at todørs-utgavene er de mest attraktive. Den har også den vanligste motoren. Nemlig en 1700 på den gangen anstendige 66 hk.

Bilene fantes også med en mindre 1500-motor og større 1900-motor, samt at noen få Rekorder også ble produsert med en 2,2-liters rekkesekser - selv uten å hete Commodore.

Nok om det. Onde tunger vil ha det til Opel Rekord rustet mye. Og ordtaket: "Alle biler ruster, men Opel har Rekord" ble flittig brukt.

Sannheten er vel at disse ikke rustet hverken mer eller mindre enn de fleste andre biler fra samme tid. Uansett  skal dette eksemplaret være så godt som rustfritt i følge selgeren. Tørt, spansk klima og mange års lagring er trolig hovedårsaken til at stålmarken har holdt seg unna.

Bilen min: Timmis Opel Rekord C

Pensjonist i Norge nå?

Bilen beskrives som så godt som strøken, men unntak av noen få kosmetiske feil og den skal også være god å kjøre.

Prisen er satt til 58.000 kroner. Det i seg selv indikerer at bilen skal være veldig fin, men seriøse bud kan vurderes, står det å lese helt til slutt i annonsen.

De uoriginale felgene som følger med står det derimot ikke noe om, men en telefon til selger vil helt sikkert avklare det kjapt og greit.

Vi håper uansett at den sjarmerende og tilsynelatende spreke Opelen finner en nye eier og forsetter å nyte sin pensjonisttilværelse her i Norge. I alle fall på sommerstid...

John-Are (47) fant drømmebilen innerst på en låve