GIKK RETT I BAKKEN: Flyet styrtet svært raskt, forteller Sjø- og flyredningstjenesten i Sverige. FOTO: SVT
GIKK RETT I BAKKEN: Flyet styrtet svært raskt, forteller Sjø- og flyredningstjenesten i Sverige. FOTO: SVT

– Gjør alt vi kan for å finne ut hva som har skjedd

Flyet har gått rett i bakken med nesen først. – Her har det skjedd noe veldig alvorlig, fastslår redningstjenesten i Sverige.

Flyet, et tomotors fraktfly av typen Bombardier CRJ200 fra det svenske selskapet West Atlantic, fraktet post fra Oslo til Tromsø da det krasjet natt til fredag.

Klokken 12 var det første helikopteret ventet til ulykkesstedet ved sjøen Akkajaure i Nord-Sverige, ti kilometer fra den norsk-svenske grensen. Redningstjenesten har ikke håp om å finne overlevende.

Gikk rett i bakken

Redningsleder Anders Lennholm i den svenske Sjø- og flyredningstjenesten forteller at flyet falt svært raskt – over 9000 fot i minuttet.

– Det er høyst unormalt. Om begge motorene stanser, kan det gli langt. Det kunne kanskje nådd Bodø eller Narvik og forsøkt å gjøre en nødlanding. Her har det skjedd noe veldig alvorlig, fastslår Lennholm overfor TV 2.

VENTER PÅ SVAR: West Atlantic-sjef Gustaf Thureborn orienterte om ulykken fredag formiddag. FOTO: TV 2
VENTER PÅ SVAR: West Atlantic-sjef Gustaf Thureborn orienterte om ulykken fredag formiddag. FOTO: TV 2

På en pressekonferanse fredag formiddag sa West Atlantic-sjef Gustaf Thureborn at dette er den første ulykken i selskapets historie.

– Det som ikke skal skje har de facto hendt, sa Thureborn.

– Gjennom etterforskningen kommer vi forhåpentligvis å få rede på årsaken til tragedien, sa West Atlantic-sjefen.

To piloter om bord

Et mannskap på to var om bord i flyet som fikk problemer underveis mellom Oslo og Tromsø. Kapteinen på 42 år hadde 2500 flytimer på den aktuelle flytypen, og styrmannen på 34 år hadde 900 timers erfaring på Bombardier CRJ200. Kapteinen er spansk og styrmannen fransk, ifølge Sveriges Radio.

– Vi vet for øyeblikket følgende: Flyet var på vei fra Oslo Gardermoen til Tromsø og sendte ut et mayday etter 1 time og 23 minutters flyvning. Nødmeldingen ble mottatt av svenske og norske myndigheter, som øyeblikkelig innledet sin operasjon. Ulykkesplassen i nærheten av sjøen Akkajaure i de svenske fjellene ble lokalisert klokken 03.10 i natt av et norsk militærfly og ble senere undersøkt av et helikopter. Ifølge prosedyren har det svenske politiet tatt over innsatsen og er på vei til ulykkesplassen. Vi har ennå ikke fått noen rapport fra ulykkesplassen, oppsummerte Thureborn.

Krasjet etter tre minutter

Etter at flyet sendte ut nødmelding, tok det bare tre minutter før maskinen krasjet, forteller Anders Lennholm i den svenske Sjø- og flyredningstjenesten.

Krateret der flyet krasjet er 15 meter dypt og 20 meter bredt. Vrakdeler ligger spredt rundt stedet i en radius på rundt 50 meter. Dette er svært konsentrert og tyder på at flyet har gått rett i bakken med nesen først.

Flystyrt i Sverige

00:26: Sjø- og flyredningssentralen i Sverige får inn alarm fra flygeledelsen i Bodø som har oppfattet et mayday-rop fra et fly av modellen Canadair CRJ200 med to personer om bord, i en posisjon mellom sjøen Akkajaure og den norske grensen over de svenske Lapplandsfjellene. Etter mayday-anropet var det ingen ytterligere kontakt med flyet.

02:20: Et svensk og et norsk ambulansehelikopter er på plass i området og starter søk. Været er klart og kaldt, og det er svak vind.

02:57: Et norsk jagerfly har fått tillatelse til å bidra i søket over svensk luftrom og er i området. Sjøforsvarverkets redningshelikopter og et redningshelikopter fra Banak er på vei mot området.

03:10: Det norske F-16-flyet observerer en havariplass på bakken mellom sjøen Akkajaure og den norske grensen.

Kilde: Sjø- og flyredningstjenesten

– Det er ikke håp om å finne overlevende, sier Lennholm, og legger til at samarbeidet mellom norsk og svensk redningstjeneste fungerte meget godt natt til fredag.

Det var godt vær da ulykken skjedde. Flyet fløy på oppdrag for Posten Norge og hadde fire tonn A-post og pakker om bord.

Noe skjedde ved start av nedstigning

Tidligere Widerøe-pilot Ola Giæver har selv sittet på med West Atlantic til Tromsø. Etter å ha studert kartet, mener han at noe må ha skjedd idet flyet skulle starte nedstigningen til Tromsø.

– Det har skjedd en øyeblikkelig loss of control ved start av nedstigning, kan det se ut som, sier Giæver til TV 2.

Piloten mener det kan se ut som om hendelsen om bord har hatt en eksplosjonsartet utvikling. En mulighet er at rorflater har blitt borte.

– Vi hører brukt tre minutter ned fra 33.000 fot. Da har de gått rett ned, konstaterer han.

Giæver beskriver flytypen som et meget godt og solid bygget fly. Det er godt kjent og produsert av Bombardier i Canada.