De norske asylbaronene Roger (t.v.) og Kristian Adolfsen er omtalt på forsiden av det amerikanske tidsskriftet Bloomberg Businessweek. Bildet av brødrene er fra 2009. FOTO: STIAN LYSBERG SOLUM / SCANPIX / FAKSIMILE
De norske asylbaronene Roger (t.v.) og Kristian Adolfsen er omtalt på forsiden av det amerikanske tidsskriftet Bloomberg Businessweek. Bildet av brødrene er fra 2009. FOTO: STIAN LYSBERG SOLUM / SCANPIX / FAKSIMILE

Norske asylbaroner vekker internasjonal oppsikt 

«Flyktninggullrushet» står det på forsiden av prestisjetungt amerikansk økonomimagasin.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Brødrene Kristian og Roger Adolfsen driver mottaksselskapet Hero Norge AS, og har tjent gode penger på asylstrømmen til Norge. 

De norske asylbaronene Roger og Kristian Adolfsen er omtalt på forsiden av det amerikanske tidsskriftet Bloomberg Businessweek. FOTO: FAKSIMILE /
De norske asylbaronene Roger og Kristian Adolfsen er omtalt på forsiden av det amerikanske tidsskriftet Bloomberg Businessweek. FOTO: FAKSIMILE /

De to brødrene tjente nesten 90 millioner kroner til sammen i 2014, der Roger Adolfsen er registrert med 51 millioner i inntekt i 2014 mens storebror Kristian hadde en inntekt på 37 millioner samme år. 

«Gullrush»

Nå vekker de to brødrene fra Andenes i Nord-Norge internasjonal oppmerksomhet, og navnene deres pryder nå forsiden av det prisbelønte amerikanske tidsskriftet Bloomberg Businessweek. I tillegg står det «Flyktninggullrushet» med store gule bokstaver. 

Artikkelen tar for seg driften av forskjellige Hero-mottak, og peker blant annet på hvor store inntekter flyktningstrømmen gir brødrene. 

Kristian Adolfsen skriver i en e-post til TV 2 at de er fornøyde med oppmerksomheten. 

– Vi ser det som positivt at store seriøse internasjonale medieaktører legger merke til den viktige samfunnsoppgaven som Hero konsernet utfører.

– Tar ikke snarveier

I artikkelen stilles det spørsmål ved om brødrene vil tilby enestående, effektive mottak, eller om de vil ta snarveier og spare på tjenester for høyere profitt. Adolfsen avviser at profittmotivet overskygger motivet om å ta vare på flyktningene. 

– Vi vil selvsagt ikke ta noen snarveier for å oppnå høyere fortjeneste. Vi har en fortjenestemargin som ligger på mellom tre og fem prosent etter skatt, og det må det være for at vi skal være en seriøs og solid arbeidsgivere for mange tusen medarbeidere.

– Vi må også ha lønnsomhet på det nivået for at vi skal bli ansett solid og seriøs leverandør av oppdragsgivere. Hero konsernet ble ervervet i 2014 for nærmere kr. 200 mill. fra ISS, og foreløpig har vi ikke tatt ut ett eneste øre i utbytte fra Hero konsernet, skriver Adolfsen.

I tillegg avviser Hero at flyktningkrisen har blitt noe «gullrush» for bedriften, eller brødrene Adolfsen, selv om det har ført til økt aktivitet, og dermed økt omsetning. 

– Hero har vært i dette markedet i snart 30 år, og er en langsiktig aktør som ikke fokuserer på kortsiktige gevinster.

– Spyr ut penger til private aktører

TV 2 har i flere artikler hatt fokus på profitten blant de såkalte asylbaronene. Senterpartiet også gått hardt ut mot at kommunene selv må ta regningen når staten pålegger dem å ta i mot asylsøkere som trenger plass, samtidig som lokale asylbaroner tjener seg søkkrike på asylkrisen

– Dette skaper mye harme ute i distriktene. Det er usmakelig av staten å pålegge kommunene noe og ikke sende med nok penger, samtidig som de spyr ut penger til private aktører, sa stortingsrepresentant Heidi Greni (Sp) til TV 2 i november.