Tony Martin er en fryktet konkurrent. Nå vil han også forsøke seg på brosteinsritt.  FOTO: LIONEL BONAVENTURE /
Tony Martin er en fryktet konkurrent. Nå vil han også forsøke seg på brosteinsritt.  FOTO: LIONEL BONAVENTURE /

Advarsel: Nå skal «Panservognen» ut på brosteinen også

Tony Martin vil sykle brosteinsmonumentene denne sesongen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Få i sykkelfeltet har så mye kjørestyrke som tyske Tony Martin, noe han blant annet viste på fjorårets fjerdeetappe i Tour de France.

Panservognen, som 30-åringen kalles, rullet ifra konkurrentene inn mot mål i Cambrai etter å ha vært over sju brosteinspartier med stor sukséss.

Lite brosteinseraring
Men til tross for sine 185 centimeter og 75 kilo, har Martin holdt seg unna brosteinsrittene i karrieren - helt til denne sesongen.

- Jeg ville prøve noe nytt, så jeg snakket med laget på slutten av forrige sesong og ble enig om å sykle de belgiske klassikerne og semiklassikerne, sier Martin til Etixx-Quick Steps hjemmeside.

- Det betyr at jeg sykle Omloop Het Nieuwsblad og Dwars door Vlaanderen, og hvis alt går bra, vil jeg prøve å være på laget til Gent-Wevelgem, Flandern rundt og Paris-Roubaix.

- Passer til brostein
TV 2s sykkelekspert Mads Kaggestad har stor tro på at Panservognen vil fungere også på brosteinsunderlag.

- Med tanke på at Bradley Wiggins har klart seg bra, er jeg sikker på det. Martin har egentlig vel så stort potensial på brostein. Han har også et lag som er ganske dominerende på det underlaget som kan hjelpe ham med det tekniske, sier Kaggestad.

- Hans tyngde og kjørestyrke gjør jo at han bør passe perfekt til brosteinsklassikerne. Spesielt Paris-Roubaix der det er viktig å få mest mulig kontakt med underlaget og nesten få limt sykkelen nedpå brosteinen, sier TV 2s andre sykkelekspert Kaggestad, Johan.

Demper forventningene
Martin har én deltakelse i Dwars door Vlanderen tidligere - en 42. plass i 2008. Erfaringen med brostein i Tour de France har tydeligvis gitt mersmak, men tyskeren vil ikke plassere seg selv i noe favorittsjikt.

- Naturligvis kan jeg ikke si at jeg går for å vinne, men det blir for å teste meg selv for å se hvordan jeg kan gjøre det i den type ritt. Denne våren blir en test, og hvis signalene er gode, vil jeg gjerne fortsette på det sporet, sier Martin.

- Det synes jeg høres fornuftig ut. Hans enorme motor og tøffe psyke gjør at han absolutt kan bli en mann å regne med etter å ha prøvd seg denne sesongen, tror Kaggestad.

- Nysgjerrigheten har nok blitt vekket etter at han vant brosteinsetappen i Touren - på lånt sykkel - og om Martin blir en del av klassikerlaget til Etixx-Quick Step, er det bare å advare konkurrentene.

- Kan bli favoritt i Paris-Roubaix
Heller ikke Johan Kaggestad tror Martin får noen kapteinsrolle i år i brosteinslaget Etixx-Quick Step, men har stor tro på at Alexander Kristoff og Edvald Boasson Hagen får en formidabel konkurrent på brosteinen etter hvert.

- Spesielt i Paris-Roubaix kan han bli farlig. Det er bare å se på hvordan en annen tempoekspert, Fabian Cancellara, har gjort det i Paris-Roubaix. Spesielt i det rittet vil han kunne bli en favoritt, sier Kaggestad senior.

- Men han må passe på ikke å brekke kragebeinet i vår slik at han får ødelagt sesongens store mål: Tempoetappen i Rio-OL!