ÅRETS GULLBARBIE: Dette er de tre nominerte til årets Gullbarbie 2015. FOTO: FAKSIMILER AV DE NOMINERTE
ÅRETS GULLBARBIE: Dette er de tre nominerte til årets Gullbarbie 2015. FOTO: FAKSIMILER AV DE NOMINERTE

En av disse blir årets Gullbarbie

Hvem i landet er «best på å få ungdom til å føle seg verst»? De tre nominerte er klare.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For sjette gang deler Redd Barnas ungdomsorganisasjon, Press, ut en pris som en motvekt til reklamepress og ensidige skjønnhetsidealer.

Prisen, en gullfarget Barbiedukke, går til den reklame- eller medieaktøren som er «best på å få ungdom til å føle seg verst», og det er ungdom selv som stemmer frem vinneren.

– I Norge er det forbudt med reklame rettet mot barn, likevel blir barn og unge hver dag utsatt for opptil 5000 reklamebudskap. Reklameverdenen er et sted hvor folk er «perfekte», og mangelen på variasjon forteller at alle som ikke oppfyller de strenge kravene, er «feil». Følelsen av å være «feil» brukes for å selge produkter. Vi mener at man ikke burde tjene penger på andres dårlige selvtillit, heter det fra Press.

Tidligere vinnere av den ikke fullt så presisjetunge prisen omfatter blant annet undertøyskjeden Victorias Secret samt kleskjeden Jack & Jones.

Siste vinner av den gullfargede Barbiedukken var selskapet Russedress.

– De siste 10-15 årene har man sett en utvikling hvor skjønnhetsidealet i reklamer og moteblader stadig skyves mot det uoppnåelige, gjerne gjennom retusjering. Samtidig blir innholdet i reklamen mer og mer seksualisert. Med Gullbarbie sier vi fra om hvor grensa går, og krever annerledes markedsføring, skriver arrangøren.

De tre nominerte som skal knive om årets tittel er:

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Solariumskjeden Brun og Blid har i 2015 satset hardt på å nå ut til mange mennesker med sin ekstremt ensidige reklame. I offentlig rom og sosiale media har de brukt samme type modeller, og vist liten grad av mangfold. Reklamene er tydelig retusjert, modellene er like, veldig lettkledde og med på å fremme det samme, gamle bildet av hva skjønnhet er, heter det i begrunnelsen.

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Dagbladet bruker ofte seksualisering og gamle kjønnsroller på sine forsider for å selge flest mulig utgaver. I en vanlig matvarebutikk er Dagbladet alltid plassert i høyde med barns øyne, og avisen er som regel umulig å overse. Det er derfor bekymringsverdig at Dagbladet bruker så mye forsideplass på å opprettholde ensidige idealer, seksualisering og gamle kjønnsroller, er arrangørens begrunnelse.

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Proteinfabrikken selger proteinpulver som de sier skal gjøre det lettere å få muskler. Reklamene forteller at du kan bli som dem, hvis du bare bruker produktene. Proteinfabrikkens reklame retter seg spesielt mot unge gutter, med fokus på store muskler og maskulinitet. Den forteller oss hvordan menn og kvinner skal se ut og være, og er med på å opprettholde kjønnsroller som tilhører fortiden, heter det i begrunnelsen.

Det kan stemmes fra 5. januar til og med 3. februar.

Ungdommer oppfordres til å stemme her!