Det er ingen hemmelighet at taxibransjen domineres av biler med høy komfort og gjerrige dieselmotorer. Eller for å si det på en annen måte: Det er svært sjelden man finner heftige sportsbiler med taksameter og lys på taket.

Majoriteten foretrekker i stedet tradisjonelle biler som Mercedes E-klasse, Toyota Prius og Volvo V70. Men slik er det ikke for Evald Jåstad (35). Taxisjåføren har nylig foretatt et dristig valg, og samtidig realisert en stor guttedrøm.

– Det er i grunn litt galskap, men jeg har bestilt nyeste generasjon Ford Focus RS. Det er en helt sinnssyk bil jeg tror de fleste har stor respekt for. Selv mener jeg bilen er det nærmeste man kommer en fullblods rallycrossbil.

En tur med dette råskinnet, blir trolig en reise man sent vil glemme. Fargen på bilen er helt identisk med Evalds kommende eksemplar.
En tur med dette råskinnet, blir trolig en reise man sent vil glemme. Fargen på bilen er helt identisk med Evalds kommende eksemplar.

Egen drifteknapp

Vi snakker med andre ord om en skikkelig krutt-tønne. For når Ford fester RS-emblemet på bagasjelokket, er det mer en ett forsiktig hint om at det kan gå fort unna i svingene. Under panseret sitter en 2,3 liters Ecoboost-motor som yter utrolige 350 hk. Dette er nok til at sprinten fra stillestående til 100 km/t går unna på kun 4,7 sekunder.

Bilen får dessuten et avansert firehjulsdriftsystem med ulike moduser – deriblant en egen drifteknapp! At vi fortsatt snakker om en kommende taxi, er rimelig heftig.

– Ja, det er nok ikke mange taxisjåfører som finner på noe sånt, ler Evald.

Norges råeste

Selv om Ford-entusiasten verken har sett eller prøvd råtassen, som vil koste godt over 700.000 kroner her hjemme, er han helt sikker på at beistet vil innfri.

– Jeg har tidligere eid to RS-modeller, men aldri en Focus. Når den endelig kom med firehjulsdrift og fem dører, var valget ganske enkelt. Ecoboost-motoren imponerer meg dessuten stort. Å hente så mye krefter ut av en liten bensinturbo er rett og slett imponerende, sier sjåføren fra Ullensvang. 

Ford har lange og stolte tradisjoner innen motorsport. Nye Focus RS får en spesialbygget 2,3 liters EcoBoost-motor, som forresten også er tilgjengelig i Ford Mustang!
Ford har lange og stolte tradisjoner innen motorsport. Nye Focus RS får en spesialbygget 2,3 liters EcoBoost-motor, som forresten også er tilgjengelig i Ford Mustang!

Bilen som enda ikke er satt i produksjon, er ventet til Norge i månedsskiftet april/mai. Per nå skal det kun være utlevert én bil til gymkhana- og rallycross-stjerne, Ken Block. Han har også vært delaktig i utviklingen av bilen.

– Ford lanserer for første gang en RS-modell med valgbar kjøremodus. Modellen blir også eneste bil i verden med en egen drifteknapp. Da flyttes 70 % av kreftene til bakhjulene, noe som kan by på mye moro.

– Det er kanskje ikke modusen du aktiverer på et taxioppdrag?

– Hehe, nei – det skal kundene få slippe. Jeg vil tross alt beholde lappen som jeg er ganske avhengig av, smiler Evald.

Han legger til at bilen utvilsomt er en heftig performance-modell, og at den trolig blir Norges desidert råeste taxi.

– Bilen får også montert det største stereoanlegget Ford kan levere. Om jeg ikke trøkker til på gassen, kan jeg i hvertfall underholde kundene med god lyd.

Les også: Ford Focus RS: Heftig kjøremaskin til hyggelig pris

Fra luksus til racing

350 hk, 6-trinns manuell girkasse og sportsseter - det blir snart hverdagen til Evald Jåstad.
350 hk, 6-trinns manuell girkasse og sportsseter - det blir snart hverdagen til Evald Jåstad.

I dag kjører Ford-entusiasten en tre år gammel Audi Q7. Kontrasten blir dermed stor når han om få måneder går fra en storslagen luksus-SUV til en hardbarka sportsbil. Fysisk skiller det nesten én hel meter på lengden mellom de to bilene. Evald er likevel optimistisk, og mener bilen vil by på mer enn nok av både plass og komfort.

– Det blir helt klart en stor overgang, og jeg innrømmer at Focusen ikke er best egnet som taxi. Når det er sagt, vet jeg at plassen er mer enn stor nok ettersom jeg har prøvesittet en standard Focus. Komforten bør det heller ikke være noe å si på, når jeg velger komfort-modus på understellet.

– Men det er kanskje kjøregleden du verdsetter mest?

– Ja, helt klart. Focus RS er en fantastisk bil, og takket være de justerbare dempere, mener jeg den fungerer like godt på bane som i byen. Nå ser jeg bare frem til masse kjøreglede, og jeg kjenner det kribler i kroppen hver eneste dag. 

Broom er allerede invitert til Ullensvang for å oppleve råskapen. Vi gleder oss, og lover å komme tilbake med mer informasjon så fort taxien er på plass i Norge.

Les også: Ford RS 200 EVO: 26 år gammel Ford – til 1,8 millioner