MISFORNØYD: Sjefen for Adidas er ikke fornøyd med spillestilen til Manchester Uniteds nederlandske manager Louis van Gaal. FOTO: OLI SCARFF /
MISFORNØYD: Sjefen for Adidas er ikke fornøyd med spillestilen til Manchester Uniteds nederlandske manager Louis van Gaal. FOTO: OLI SCARFF /

Hovedsponsoren misfornøyd med van Gaals spillestil

– De spiller en type fotball som Adidas ikke ønsker å se, sier sjefen for den tyske sportsutstyrsgiganten Herbert Hainer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Manchester United-manager Louis van Gaal har fått mye kritikk for sin ballbesittende og lite offensive spillestil denne sesongen.

Den siste tiden har rødtrøyene fra Old Trafford slitt med å score mål, og vist en dalende formkurve.

Søndagens 2-1-seier mot Swansea var Manchester Uniteds første på ni kamper.

Bekymret hovedsponsor
Nå uttrykker hovedsponsor Adidas sin bekymring for den sportslige utviklingen på Old Trafford, melder BBC.

Manchester Uniteds avtale med Adidas skal være verdt totalt 7,9 milliarder kroner de neste ti årene. Det er den største sponsoravtalen i britisk fotball noensinne.

I tillegg til selve sponsorkontrakten på 790 millioner kroner årlig, kommer salgsinntekter av ulike fotballeffekter med Adidas og Uniteds logo verden over - som treningstøy, drakter, kalendere, bamser og så videre.

Men Adidas-sjef Herbert Hainer innrømmer at han ikke liker måten Manchester United har fremstått på denne sesongen.

– Forretningene med Manchester United går veldig bra, men jeg er bekymret for hvordan laget spiller, sier Hainer, ifølge BBC.

– Ikke den spillestilen Adidas ønsker å se
Selv om Manchester United er ute av Mesterligaen og ligger for øyeblikket på en femteplass på tabellen ni poeng bak ledende Arsenal, går ikke draktsalget merkbart ned.

– Vi selger faktisk mer drakter enn forventet, og 60 prosent av draktsalget foregår utenfor Englands grenser. Derfor er vi fornøyd, selv om Manchester Uniteds spillestil for øyeblikket ikke er det Adidas ønsker å se, fastslår Hainer.

Adidas har vært store sponsorer og produsenter av fotball-utstyr i flere tiår, og har sterke bånd både til det tyske landslaget, den tyske storklubben Bayern München (som er notert på børsen, Adidas eier ni prosent), samt det internasjonale fotballforbundet FIFA.