Denne bilen kan være en smart investering

Nå har den akkurat blitt veteran.

Volvo 480 bød på noe helt nytt da den ble lansert for 30 år siden. Men den har aldri oppnådd samme popularitet som de mer konservative modellene.
Volvo 480 bød på noe helt nytt da den ble lansert for 30 år siden. Men den har aldri oppnådd samme popularitet som de mer konservative modellene.

Det er tidlig på 80-tallet. To kompiser og jeg står inne på Mobil-stasjonen i Lillehammer og blar i et utenlandsk bilblad som ingen av oss har råd til å kjøpe. Så får vi se den!

Bildene av en helt ny Volvo. Liten, nett, rund i formene og med forhjulstrekk og tverrstilt motor. Bilen er en konseptskisse på det som etter hvert blir til Volvo 480.

Vi titter ut på våre egne biler. En svart, blodtrimmet Volvo Amazon, med scoop på panseret og bortplukket støtfanger foran og breifelger, en flaskegrønn Volvo 164 E og min egen Volvo 242 GT.

Liten tro på nykommeren

Trioen som står ved bladhylla er skjønt enige om at dette konseptet har vi liten tro på. Makan til ræl skulle man vel aldri sett ved høylys dag.

Dette er nå godt over 30 år siden. Men tenk deg hvor oppsiktsvekkende denne var den gangen. Volvo var jo på den tiden stort sett uslitelige, tanks-lignende farkoster, med design omtrent som en lecablokk og så solide at du ikke fikk gjort kål på dem - uten bomber og håndgranater.

Slik sett fikk vi tre med våre konservative og typiske ungdoms-Volvoer rett. Men ikke helt.
Volvo 480 var noe ræl - i alle fall de første, men allikevel en viss suksess. Enda viktigere en både suksessen og noen kvalitetsproblemer er det at bilen representerte en helt ny Volvo-framtid.

Volvo 760: Luksus-Volvoen er blitt veteran!

Aller første Volvo med forhjulstrekk

Dette var den aller første Volvo med tverrstilt motor og forhjulstrekk. Og med det en spydspiss inn i Volvo-framtiden den gangen. Ikke helt ulikt nye Volvo XC90 som ble lansert i fjor, men uten sammenlikning for øvrig.

480 ble vist først gang i 1985, men første årsmodell er 1986. Det betyr at bilen nå er veteran etter 30-års regelen. Modellen er på mange måter litt glemt og har aldri nådd samme samler-status som andre, mer tradisjonelle Volvoer fra samme periode. Litt rart egentlig.

På en annen side betyr det at bilene er billige om du skulle finne på å kjøpe en. Nettopp det er kanskje ikke så dumt. Det er neppe farlig å spå at disse bilene også vil øke i popularitet og at de sannsynligvis er på prisbunnen akkurat nå. Herfra kan det bare gå én vei.

Den gangen jeg sto og kikket på skissene syntes jeg bare at den var teit, stygg og rar. Det var liksom ikke slik Volvo skulle være - den gangen.

Nå derimot, synes jeg at den er sjarmerende, annerledes og morsom. Den har definitivt noe for seg som samlerbil eller hobbybil også.

Volvo Duett: Starten på stasjonsvogneventyret

USA var viktig

Arbeidet med som skulle bli Volvo 480 startet i 1980. Forutsetningene var at den skulle være en sporty og praktisk bil, med lavt forbruk og  lengde på under fire meter.

Over 80 designskisser ble laget, etter hard utvelgelse gikk fire videre til "finalen". To svenske, ett fra italienske Bertone og det som etter hvert ble bilen - nemlig det nederlandske forslaget fra John de Vries.

USA ble ansett som det viktigste markedet og det ble lagt stor vekt på at den skulle klare amerikanske krav til kollisjon og ha lyktehøyde som også tilfredstilte USA-kravene. Derav vippe-lyktene.

Bilen skulle føre videre stolte tradisjoner fra legendariske Volvo P1800 ES. 480 har jo også bakluke av glass og heter ES til etternavn...

Har gått lengst av alle i hele verden

Tittet på Ferrari, fikk hjelp av Porsche

Grillen voldte mye besvær. Det var et krav fra Volvo-ledelsen (Med Per G. Gyllenhammer i spissen) om at den kjente skrålisten med Volvo-logoen MÅTTE på plass. Slik den var hos alt fra busser, lastebiler, anleggsmaskiner og samtlige personbiler. Løsningen fant man til slutt hos Ferrari - som også hadde grillen under støtfangeren.

1,7-liters motoren stammer opprinnelig fra Renault, men Volvo fikk selveste Porsche til å modifisere og fintune den, slik at den klarte 0-100 km/t på under 10 sekunder og hadde en toppfart på 190 km/t. Senere kom den også med 2-liters motor. 

En sprekere turboversjon av Volvo 480 finnes også (fra 1989) men er ganske sjelden.

Les den utrolige historien om Volvos aller første sportsbil her:

Droppet cabriolet og facelift

Tross velfylte ordrebøker ble produksjonsstarten forsinket. Få biler ble bygget første modellår. I stedet for bil, fikk kundene en påkostet bok om Volvo 480, mens de ventet...

Da den endelig kom, var som nevnt var kvaliteten ikke på topp. Det var særlig det elektriske anlegget som voldte mye trøbbel de første par årene.

Volvo løste dette etter et par år, men plukket samtidig bort mye av utstyret som var standard på de første årsmodellene, og tilbød dette som tilleggutstyr i stedet for.

Volvo hadde planer for en facelift og andre generasjon av 480, men disse ble forkastet i 1991. Trolig på grunn av dårlig salg. Samme vei gikk det med cabriolet-utgaven som var planlagt.

Hva koster de nå?

Slitte eksemplarer med behov for omsorg og kjærlighet får man fra rundt 15.000 kroner og oppover. EU-godkjent bruksbil fra rundt 25.000 kroner og for fine eksemplarer må man ut med rundt 40.000 kroner. Verre er det ikke!

Dette er bilene Volvo aldri laget

Benny mener:

På så gamle biler er en generell sjekk av forstilling, bremser og hjuloppheng et must.
Sjekk også at alt elektrisk fungerer. Det har vært en del kluss med instrurmentene. Vippelyktene har det vært mye tull med, det samme med sentrallåsen, tankluke-åpningen og speedometeret.

Se også etter rust. Det kommer først i hjulbuene bak, nederst på dørene og i overgangen mellom støtfanger og skjermer.

Vær forberedt på at det er vanskeligere å få tak i deler til 480, enn det man er vant til fra andre Volvo-modeller.

Det kan derfor være smart å velge en så komplett bil som mulig, med tanke på interiør, emblemer, pakninger og listverk.

Denne Volvoen er i ferd med å bli sjelden:

 

Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo